UTK potwierdza: Pendolino blisko dopuszczenia do eksploatacji
Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie potwierdził "Rynkowi Kolejowemu" informacje o dopuszczeniu do eksploatacji dla ED250 Pendolino.
Na początku lipca Alstom złożył do Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o dopuszczenie do eksploatacji pojazdu ED250 Pendolino. Wniosek nie był kompletny - brakowało mu części certyfikatów Instytutu Kolejnictwa - jednostki notyfikowanej w procesie dopuszczenia do eksploatacji. Jak się okazuje problemy zostały rozwiązane.
Grzegorz Mazur, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego powiedział dziś w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że UTK planuje wydać decyzję o dopuszczeniu do eksploatacji taboru w ciągu dwóch - trzech tygodni. Jak stwierdził, dokument jest jeszcze analizowany pod kątem kwestii technicznych, ale jak dotąd nie ma w nim uchybień, które zmuszałyby prezesa UTK do wydania decyzji odmownej.
Na razie Pendolino ma mieć homologowany system ERTMS poziomu pierwszego, ponieważ dla ERTMS poziomu drugiego brakuje w Polsce infrastruktury. Problemem wciąż jednak są kary umowne za niedostarczenie ERTMS poziomu drugiego, których nie chce płacić Alstom. Ze źródeł "Rynku Kolejowego" wynika, że istnieje już projekt porozumienia w tej sprawie, ale daleko jeszcze do zakończenia sprawy. Bez tego odbiory Pendolino i wyjazd w grudniu nie będą możliwe.
Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" Beata Czemerajda - PKP Intercity czeka na decyzję UTK, choć plan odbiorów już jest przygotowany. Dodatkowo z innych spółek grupy PKP zostali pozyskani dodatkowi komisarze odbiorczy. Wyjaśniła też jak będzie wyglądał proces homologacyjny - Cały proces będzie składał się z dwóch etapów: sprawdzenia zgodności pociągu z dokumentacją i zamówieniem (etap statyczny), a także sprawdzenia pociągu w ruchu (etap dynamiczny).
PKP Intercity planuje po pierwszym odebranym składzie, prowadzić odbiory dwóch pociągów równolegle. To standardowa procedura, której celem jest eliminacja możliwych usterek i właściwe wdrożenie nowych pojazdów do eksploatacji.