Z powodu podrabianych alkoholi Polska traci 2,8 tys. miejsc pracy

Budżet Polski traci rocznie 47 mln euro tylko z tytułu niezapłaconej akcyzy za podrabiane wyroby spirytusowe i wina - wynika z danych Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Łączne straty bezpośrednie i pośrednie polskiej gospodarki z powodu produkcji na czarnym rynku sięgają 141 mln euro w skali roku. Cierpią na tym nie tylko legalni producenci, lecz także powiązane branże, np. rolnictwo i przemysł spożywczy.

- Straty budżetowe na poziomie unijnym wynoszą mniej więcej 1,2 mld euro. Na to składają się niezapłacone podatki dochodowe, VAT i akcyza - mówi agencji Newseria Biznes Nathan Wajsman, główny ekonomista Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). - W Polsce utracone wpływy z akcyzy wynoszą 47 mln euro.

Dwukrotnie więcej z tego tytułu traci Hiszpania (90 mln euro rocznie). We Francji utracone wpływy z akcyzy wynoszą 100 mln euro, a w Niemczech - 65 mln euro.

Eksperci oceniają, że wysokie koszty procederu ponoszą legalni producenci alkoholi - łącznie 1,3 mld euro rocznie. Straty sięgają 4,4 proc. wartości legalnej sprzedaży napojów spirytusowych i 2,3 proc. sprzedaży wina.

Reklama

- Oprócz tego są jeszcze straty pośrednie, to znaczy straty w innych branżach niż alkoholowa, które wynoszą jeszcze więcej - 1,7 mld euro. Więc w sumie mamy 3 mld euro na poziomie unijnym - dodaje Wajsman.

W polskiej gospodarce łączne straty szacowane są na 141 mln euro, w tym 69 euro to bezpośrednie straty w sprzedaży.

Legalni producenci tracą na sprzedaży, więc zatrudniają mniej osób. Eksperci EUIPO oszacowali, że w całej UE w samej branży wyrobów spirytusowych i win ubytek miejsc pracy wynosi 4,8 tys. stanowisk. Cierpi na tym również rolnictwo (8,6 tys.) i przemysł spożywczy (1,3 tys.).

- Na poziomie unijnym straty wynoszą mniej więcej 23,3 tys. miejsc pracy, a w polskiej gospodarce blisko 2,8 tys. Polska gospodarka jest w Unii Europejskiej po Hiszpanii drugą gospodarką najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem - podkreśla Wajsman.

Nathan Wajsman dodaje, że proceder dotyczy przede wszystkim produktów markowych (marek lepszego sortu - np. lepsze wina, droższe gatunki whisky), chociaż pewien udział ma tutaj także produkcja zwykłego bimbru.

EUIPO jest zdecentralizowaną agencją UE z siedzibą w Alicante w Hiszpanii. Zapewnia ochronę własności intelektualnej we wszystkich 28 państwach członkowskich UE, zarządzając rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego. Do dnia 23 marca 2016 r. EUIPO działało pod nazwą Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (UHRW).

Źródło informacji

Newseria Biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »