Polak i jego finanse cz. 3.: Straciłeś kartę - działaj szybko
Wiadomo, że okres wakacyjny to przede wszystkim odpoczynek. Zdarza się, że rozluźnienie bierze górę nad zdrowym rozsądkiem. Bywa, że zgubimy portfel, pieniądze, karty płatnicze. Bywa, że padniemy ofiarą kradzieży. Co robić w podobnej sytuacji, gdzie szukać pomocy, do kogo się zgłosić?
Zacznijmy od hipotetycznej sytuacji. Nasz portfel został skradziony. Co dalej? Jakie przedsięwziąć kroki, by w miarę możliwości móc jeszcze odzyskać utracone karty i co ważniejsze - dokumenty?
- Jak najszybciej po kradzieży należy zwrócić się do najbliższego posterunku policji. Policja jest zobowiązana przyjąć zgłoszenie i, w sytuacji, gdy składający zawiadomienie jest obcokrajowcem, sprowadzić tłumacza, który będzie posługiwać się językiem osoby poszkodowanej. W przypadku utraty dokumentów - paszport czy dowód - niezbędne będzie zwrócenie się także do polskich placówek dyplomatycznych -komentuje dla Interia post. Anna Zbroja, z zespołu prasowego małopolskiej policji.
- W takich sytuacjach najważniejsze jest szybkie zastrzeżenie karty - radzi Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności, PKO BP. - Można to zrobić np. w serwisie internetowym, telefonicznie, dzwoniąc do konsultanta - czynnej 24 godziny na dobę - kartolinii lub poprzez wizytę w placówce - dodaje.
- W przypadku utraty karty należy jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem lub zadzwonić na uniwersalny numer telefonu +48 828 828 828, który został uruchomiony przez Związek Banków Polskich - podpowiada Paweł Mróz z Deutsche Bank Polska.
Co zrobić jednak, gdy nie pamiętamy numeru do naszego banku? W podobnych sytuacjach liczy się czas, by złodziej nie zaczął wydawać naszych pieniędzy. Najprościej jest zalogować się do aplikacji mobilnej i samodzielnie zastrzec kartę. W przypadku jednak, gdy nie mamy dostępu do tego typu usług, należy jak najszybciej zgłosić się do lokalnego banku. Jak podkreśla - Paweł Mróz z Deutsche Bank Polska - jeżeli klient nie pamięta żadnych numerów telefonu nie ma dostępu do internetu, to należy zgłosić się do najbliższego oddziału dowolnego banku, który powinien pomóc w zastrzeżeniu karty oraz ustaleniem kontaktu do macierzystego banku klienta. Po zastrzeżeniu karty klient może poprosić o awaryjne wydanie karty zastępczej lub awaryjną wypłatę gotówki - podpowiada. Tego typu usługa nie jest jednak bezpłatna.
- W przypadku wszystkich kart bank przejmuje odpowiedzialność za operacje dokonane po utracie karty od momentu zgłoszenia jej zaginięcia. Odpowiedzialność klienta za operacje dokonane przed zgłoszeniem jest ograniczona do równowartości 150 euro. W przypadku kart kredytowych można też skorzystać z płatnej usługi przejęcia odpowiedzialności przez bank za wszystkie transakcje przed zgłoszeniem utraty karty - dodaje Piotr Helbich z PKO BP.
Na rynku pojawia się coraz więcej usług dodatkowych do karty jak np. ubezpieczenia. Co ciekawe, tego typu ochroną, na co wskazuje Marcin Data, dyrektor ds. Produktów Oszczędnościowych i Daily Banking w Credit Agricole, można objąć m.in. utratę gotówki wypłaconej z bankomatu czy nieautoryzowane transakcje utraconą kartą.
W sytuacjach kryzysowych, gdy już zostaliśmy całkowicie bez pieniędzy, można skorzystać z usług Western. Klient może odebrać przekaz pieniężny (kwotą nie wyższa niż 1000 dol.) w dowolnym miejscu na świecie. Potrzebna jest pomoc osoby trzeciej, czyli kogoś kto nada przekaz.
Bartosz Bednarz