Średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" we wrześniu spadła o 18,8 proc. rok do roku

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło we wrześniu 2013 roku 201.804 sztuki i było o 18,8 proc. niższe niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej" we wrześniu 2013 było także niższe o 5,9 proc. w stosunku do sierpnia 2013 r.

Z kolei rozpowszechnianie płatne razem "Dziennika Gazety Prawnej", wydawanego przez Infor razem z Axel Springer Polska, wyniosło we wrześniu 63.681 egzemplarzy, co oznacza spadek o 12 proc. rdr oraz wzrost o 1,1 proc. mdm.

We wrześniu liderem sprzedaży na rynku dzienników pozostał "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 325.659 egzemplarzy, co oznacza spadek rok do roku o 10,4 proc. oraz spadek o 1,3 proc. mdm.

Reklama

We wrześniu w ujęciu rocznym rozpowszechnianie płatne razem "Super Expressu" spadło 4 proc. do 151.526 sztuk. Z kolei miesiąc do miesiąca wzrosło nieznacznie o 0,1 proc.

Rozpowszechnianie płatne razem "Rzeczpospolitej" we wrześniu wyniosło 91.337 sztuk, co oznacza spadek rok do roku o 11,5 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 11,1 proc.

Poniżej przedstawiamy tabelę zawierającą dane nt. rozpowszechniania płatnego dzienników we wrześniu 2013 r.

                          wrz-13  wrz-12   zmiana rdr  
"Dziennik Gazeta Prawna"   63681   72362   -12,00 proc.
"Fakt Gazeta Codzienna"   325659  363433   -10,39 proc.
"Gazeta Wyborcza"         201804  248651   -18,84 proc.
"Rzeczpospolita"           91337  103143   -11,45 proc.
"SuperExpress"            151526  157768   -3,96 proc.

DM BDM rekomenduje kupno akcji Agory

Analitycy DM BDM, w raporcie z 4 września podwyższyli rekomendację dla Agory do "kupuj" z "trzymaj" wcześniej. Cena docelowa akcji spółki została jednocześnie podniesiona do 10,19 zł z 8,1 zł. Rekomendacja została wydana przy kursie 8,55 zł.

Decydujemy się na zmianę zalecenia z Trzymaj na Kupuj i jednocześnie podnosimy cenę docelową z 8.1 do 10.19 PLN/akcję. Uważamy, że Agora w średnim terminie może być bardzo interesującą propozycją z obszaru media/rozrywka. Obawy o słabe wyniki za 3Q'13 są wg nas już uwzględniane w obecnym kursie i podkreślamy utrzymanie całorocznej EBITDA za 2013 na poziomie ok. 96 mln PLN. Zgodnie z naszymi założeniami, Agora jest obecnie handlowana przy mnożniku EV/EBITDA na lata 203-2014 na poziomie 4.3-4.4x.

W 2013 roku poza strukturalnymi problemami obszaru prasy codziennej (pochodna silnej erozji rynku reklamy w dziennikach), spółka napotyka trudności zarówno w segmencie kinowym, reklamy zewnętrznej jak i internetu (poprawa wyniku zasługą ograniczenia kosztów).

Tym też tłumaczymy słaby sentyment wokół walorów spółki na tle innych podmiotów z branży media/rozrywka.

Zakładamy jednak, że kolejne kwartały przyniosą odczuwalną zmianę.

W zakresie wyników liczymy na impuls ze strony rynku kinowego, gdzie po dość długim okresie słabej frekwencji powinno wg nas dojść do odbicia (należy też uwzględnić efekt wzrostu bazy ekranów w Heliosie). W szczególności czekamy też na nowe inicjatywy i decyzje dotyczące poszerzenia źródeł przychodów (m.in. wejście w obszar nadawania tv) oraz zmiany strukturalne w grupie kapitałowej.

Uważamy, że wspomniane trzy czynniki przeważą i będą miały zdecydowanie większe pozytywne znaczenie niż obecne główne ryzyka inwestycyjne.

Uwaga:

Agora cały czas ma kłopoty z dopasowaniem swojego modelu biznesowego do szybko zachodzących przeobrażeń na rynku reklamy. Pomimo posiadania bogatego kontentu, założyliśmy że Agora w obecnej strukturze prawdopodobnie będzie nadal traciła udziały w rynku reklamy w Polsce. Przekaz spółki po wynikach za 2Q'13 nie jest dla nas zaskoczeniem. Liczyliśmy się już wcześniej, że erozja rynku reklamy w dziennikach może nadal utrzymywać się powyżej pułapu -25% r/r.

Mamy nadzieję, że raportowana dynamika spadku w 1H'13 w ujęciu r/r w przyszłości nie będzie już pogłębiona i w kolejnych kwartałach spadki wyhamują. Niepokojąco wygląda również sytuacja na rynku reklamy zewnętrznej (AMS w ujęciu r/r mniej tracił z uwagi na wcześniejszy ubytek wpływów związany z Euro2012).

Papier

Spółka przez długi okres nie chciała wprowadzać podwyżek cennikowych wydań papierowych argumentując to ryzykiem pogłębienia silnej erozji sprzedaży wolumenowej. Jak pokazują dane sprzedażowe w 2013 roku wprowadzone dwie podwyżki nie zaburzyły istotnie poziomu sprzedaży. Spodziewamy się zatem, że polityka cenowa została trwale zmieniona i w 2014 roku oraz kolejnych okresach należy liczyć się z dalszymi odważnymi próbami wprowadzania wyższych cen wersji papierowej.

W 2Q'13 rozpowszechnianie płatne Gazety wyniosło 225 tys. egzemplarzy i spadło o prawie 13% r/r. Zwracamy uwagę, że spadek sprzedaży egzemplarzowej prasy codziennej jest trendem długoterminowym i dynamika spadku jest mniejsza niż w 2012 roku pomimo wprowadzonych dwóch podwyżek.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: gazety | 'Gazeta Wyborcza' | sprzedaż | wyborczej | Razem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »