Polski patriotyzm konsumencki nie istnieje

O patriotyzmie konsumenckim i kupowaniu polskich produktów jako sposobie na umacnianie krajowej gospodarki rozmawiamy z prof. dr hab. Dariuszem Dolińskim, dziekanem wydziału zamiejscowego SWPS, autorem książek na temat psychologii reklamy.

Brief: Czy zgodzi się Pan, że polskie marki są wybierane bardziej ze względów na cenę niż "dobrą sławę" krajowej produkcji?

Dariusz Doliński: Gdy w amerykańskich badaniach Amerykanie mają dokonywać wyboru między produktem amerykańskim a pochodzącym z innego kraju, to nawet nieco wyższa cena amerykańskiego produktu i nieco niższa jego jakość, o czym badani wiedzą, nie powstrzymuje większości osób od wybrania rodzimego produktu. Na tym polega, przysłowiowy już, amerykański patriotyzm konsumencki. W Polsce patriotyzm konsumencki praktycznie rzecz biorąc nie istnieje. Opel stracił w Polsce renomę, gdy zaczął być produkowany w Gliwicach.

Reklama

Brief: Czy dzieje się tak w przypadku każdej branży?

DD: Wyjątkiem od reguły, mówiącej, że Polacy kupują rzeczy polskie wyłącznie ze względu na cenę a nie dobrą markę wydają mi się piwa. Wielu Polaków uznaje polskie piwo za najlepsze na świecie, choć duża część z nich nie odróżniłaby piwa polskiego od innego w ślepym teście konsumenckim. Być może jest więc tak, że polscy piwosze są największymi konsumenckimi patriotami!

Brief: Czy jest szansa, by w sytuacji spowolnienia gospodarczego polscy świadomi konsumenci chętniej sięgali po rodzime produkty?

DD: Nie sądzę, by z powodu spowolnienia gospodarczego Polacy częściej sięgali po polskie produkty. W każdym razie nie będą tego czynić z przyczyn psychologicznych. Mogą po nie sięgać wyłącznie z tego powodu, że będą one tańsze od nie polskich.

Brief: Jakie strategie powinni zatem wdrażać specjaliści od marketingu, by zmienić przyzwyczajenia konsumentów i promować kupowanie krajowych produktów?

DD: Myślę, że wbrew pozorom, więcej od marketingowców może zrobić polska szkoła. Dzieci od najmłodszych klas powinny się uczyć tego, że kupując polskie produkty, napędzają polska gospodarkę, dają zatrudnienie polskim obywatelom, a tym samym stwarzają sobie lepsze życie. Marketingowcy mogą mówić podobnym językiem, ale ich skuteczność będzie mniejsza.

Rozmawiała Katarzyna Cieślikowska

Brief.pl
Dowiedz się więcej na temat: patriotyzm | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »