Rejestracja firmy na nowych zasadach
31 marca br. zaczęła obowiązywać nowa procedura rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych. Chodzi o uruchomienie tzw. jednego okienka. Procedura ma na celu uproszczenie rejestracji firmy poprzez obowiązek zgłoszenia się wyłącznie w jednym urzędzie (choć nie zawsze) i zmniejszenie liczby wymaganych dokumentów.
Trzeba udać się do gminy
Aby założyć własną firmę, wystarczy udać się do organu ewidencyjnego i tam złożyć wniosek. Do uruchomienia firmy ma wystarczyć złożenie jednego wniosku, zamiast czterech dotychczasowych (w urzędach: gminy, skarbowym, statystycznym i w ZUS) oraz bardzo wielu załączników i zaświadczeń. Pozostałych formalności za przedsiębiorcę dokona organ ewidencyjny - urząd ma na to 3 dni (od przyjęcia wniosku).
Co we wniosku?
Wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. (Dz. U. nr 50, poz. 399). W każdym przypadku rejestracji musi być wypełniona część EDG-1 (obie strony), zgodnie z opisem zawartym w instrukcji oraz część EDG-RB, jeżeli przedsiębiorca posiada rachunek bankowy. W przypadku przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w więcej niż jednym miejscu, konieczne jest złożenie EDG-MW. Natomiast, jeśli przedsiębiorca deklaruje wykonywanie więcej niż 10 rodzajów działalności - EDG-RD. Wniosek EDG-1 służy nie tylko do rejestracji firmy, ale także do zawieszania działalności gospodarczej, jej wznawiania czy dokonywania zmian we wpisie. We wniosku wymaganymi informacjami są w szczególności:
- dane dotyczące przedsiębiorcy,
- oznaczenie przedsiębiorcy,
- rodzaje działalności zgodnie z PKD 2007 i PKD 2004,
- dane adresowe,
- liczba zatrudnionych,
- data powstania obowiązku opłacania składek w ZUS lub dane o ubezpieczeniu w KRUS,
- dane dotyczące podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową przedsiębiorcy,
- dane dotyczące rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej i miejsca jej przechowywania.
Dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą wniosek EDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON). Ponadto jest zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego. Stanowi też zgłoszenie albo zmianę zgłoszenia płatnika składek do ZUS lub oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek o wpis można złożyć osobiście lub poprzez pełnomocnika w organie ewidencyjnym. Można też wysłać go pocztą - listem poleconym. Wówczas konieczne będzie notarialne poświadczenie podpisu. Wniosek można również złożyć elektronicznie za pomocą formularza online. W tym przypadku wymagane jest złożenie podpisu elektronicznego. Jeśli osoba składająca wniosek go nie posiada, wówczas konieczne będzie stawienie się w organie ewidencyjnym celem potwierdzenia autentyczności danych. Formularz elektroniczny umożliwiający składanie wniosku w formie elektronicznej zamieszczony jest na platformie ePUAP, dostępnej w Internecie pod adresem www.epuap.gov.pl. Dostępny jest także na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl) oraz na stronach internetowych urzędów gminy czy miasta. Za złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie są pobierane opłaty. Żadnych opłat nie trzeba również ponosić w przypadku wprowadzania jakichkolwiek zmian dotyczących prowadzonej już firmy.
Możliwe jest rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej już po dokonaniu zgłoszenia do rejestracji, ale jeszcze przed jej zarejestrowaniem. Nie dotyczy to sytuacji, gdy do rozpoczęcia wymagane jest uzyskanie zezwolenia czy koncesji. Wówczas przedsiębiorca może rozpocząć działalność dopiero po ich uzyskaniu. Natomiast w przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną bez bezpiecznego podpisu elektronicznego rejestrowana firma rozpoczyna swoje funkcjonowanie dopiero z dniem uzupełnienia dokumentów podpisem.
Pomimo jednego okienka, potencjalny przedsiębiorca będzie musiał dokonać zgłoszeń w innych organach, jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności swojej firmy.
|
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 19.12.2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. nr 18, poz. 97),
- ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).
Gazeta Podatkowa Nr 550 z dnia 2009-04-16