Ta rodzina chce zawojować świat
Największa sieć handlu detalicznego na świecie? Amerykański Wal-Mart. Drugie miejsce? Francuski Carrefour. W czołówce jest też brytyjskie Tesco. Chrapkę na te pozycje ma inny gracz z Francji - Auchan. Atakuje poprzez rozwój w Chinach, Rosji i Europie Wschodniej, w tym w... Polsce. Na razie jest na 14. miejscu w tym rankingu, lecz szybko rośnie.
Auchan z siedzibą koło Lille (własność rodziny Mulliez) ma 1200 sklepów w 12 krajach. Roczna sprzedaż tej sieci wynosi 59 mld USD. W jaki sposób dogonić lidera ze sprzedażą w wysokości 405 mld USD? Przez rozwój. W Chinach spółka otwiera przeciętnie dwa markety miesięcznie oferując komfort zakupów i wyższą jakość oferowanych produktów. Rodząca się klasa średnia już preferuje Auchana. Ma on tam 132 hipermarkety, w tym 110 operujących pod szyldem RT Mart (joint venture z partnerem z Tajwanu, firmą Ruentex Investment Group). Idzie łeb w łeb z Carrefourem, lecz ustępuje jeszcze Wal-Martowi - ten ma 146 markety i udział w innej sieci ze 104 punktami.
Auchan w Rosji też działa wydajnie - wszedł w 2002 r., ma 34 punktów i jest tam największym operatorem hipermarketów z Zachodu. Rywal - Carrefour - spóźnił się bardzo. Otworzył w Rosji w tym roku dwa sklepy, a ostatnio podjął decyzję o rezygnacji z tego kraju. Wal-Mart i Tesco nie mają w Rosji swoich sklepów. Auchan tymczasem do końca tego roku otworzy na Ukrainie trzy supermarkety, wejdzie też na rynek Zatoki Perskiej (kontrakt z partnerem z Dubaju). Teraz operacje prowadzone za granicą generują połowę przychodów tej spółki. W 2008 r. sprzedaż firmy zwyżkowała o 7,5 proc., w I połowie 2009 roku była już mniejsza z uwagi na światową recesję.
Auchanowi to nie przeszkadza. W kwietniu sprzedał obligacje za 1,5 mld USD z przeznaczeniem pieniędzy na rozwój. Planuje połączenie z Ruentex Investment Group, utworzenie nowej spółki i wprowadzenie jej na parkiet w Hongkongu. Oferta publiczna planowana jest na 2010 r.
20 listopada Auchan w Bonarka City Center w Krakowie otwiera hipermarket o powierzchni 18,8 tys. m kw (powierzchnia handlowa i magazyny). Spółka córka - Leroy Merlin - mieć tam będzie market o powierzchni 10,3 tys. m kw., sama sala sprzedaży to 7,5 tys. m kw.
Krzysztof Mrówka
Czytaj również:
Wysokie kary dla Lidla i Auchana
Markety stosują 40 rodzajów opłat