Viagra przestała wystarczać

Pfizer Inc - największa na świecie firma farmaceutyczna - atakuje rynki rozwijające. Atak ma wartość 80 mld USD.

Producent viagry z Nowego Jorku szuka miejsca na innych rynkach (szczególnie tzw. emerging markets) niż macierzysty w związku z coraz trudniejszym ekonomicznym otoczeniem i głęboką recesją w państwach rozwiniętych. W styczniu Pfizer przejął za 68 mld USD swojego amerykańskiego konkurenta - Wyeth. W maju udzielił wysoko dochodowych licencji dwóm spółkom z Indii. Teraz szuka szczęścia w obszarze leków generycznych i poza Stanami.

Pfizer chce do 2012 r. powiększyć sprzedaż o 3 mld USD na takich rynkach jak Chiny, Brazylia, Meksyk, Rosja, Turcja, Indie i państwa na Bliskim Wschodzie. Firma chce być pierwsza na rynkach rozwijających się a na razie jest trzecia. Według szefów koncernu, tzw. emerging markets dla przedsiębiorstw farmaceutycznych do 2012 r. będą warte 120 mld USD. Najszybciej rozwiną się Chiny, gdzie w I kwartale tego roku zwyżka sprzedaży produktów Pfizera wyniosła 28 proc. Państwa Środkowego Wschodu rosnąć będą w tempie 10-12 proc. w najbliższych pięciu latach.

Reklama

Spółka, która zanotowała przychody w 2008 r. na poziomie 48 mld USD, musi uprzedzić to co stanie się na pewno - wygasną niektóre patenty chroniące jej oryginalne produkty (w tym na lipitor obniżający poziom złego cholesterolu). Spadną przychody i zyski bowiem inne firmy wytwarzać będą tzw. generyki (tańsze leki o identycznym składzie lecz innej nazwie). Pfizer notowany jest na parkiecie NYSE. W piątek akcje podrożały 0,89 proc. do 14,76 USD.

Krzysztof Mrówka

Zobacz dane makroekonomiczne z kraju i ze świata

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | I.N.C. | atak | dolar | Pfizer
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »