Eksperci obalają mity: Nie ma kryzysu demograficznego
- Nie ma kryzysu demograficznego, jest tylko zmiana, do której wszyscy musimy się po prostu przystosować, biorąc pod uwagę różne płaszczyzny: prawne, społeczne, gospodarcze - mówiła wczoraj na konferencji inaugurującej program Biznes dla edukacji prof. Marta Juchnowicz z SGH.
Podczas seminarium omówiono również zagadnienia niedopasowania kompetencyjnego na polskim rynku pracy, kapitału ludzkiego w przyszłej perspektywie budżetowej UE, a także skuteczne narzędzia w zakresie współpracy biznesu z edukacją.
W świetle największego w Polsce badania rynku pracy - Bilans Kapitału Ludzkiego, przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim, problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników dotyczą już 80 proc. pracodawców. Dr Marcin Kocór z UJ omawiając zagadnienie niedopasowania kompetencyjnego podkreślał, iż jest to efekt niespełniania przez kandydatów stawianych im wymagań - w zakresie braku predyspozycji interpersonalnych oraz kwalifikacji zawodowych (uznała tak 1/3 pracodawców nie mogących znaleźć pracowników). Na główne przyczyny tego stanu rzeczy Kocór wskazał również brak osób do pracy w danym zawodzie - problem ten dotyczy głównie specjalistów, średniego personelu, techników, pracowników biurowych oraz robotników niewykwalifikowanych, a także zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów.
Z kolei Paweł Chorąży, dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jako jeden z podstawowych problemów systemu edukacji wskazywał brak kultury uczenia się przez całe życie (w 2011 r. odsetek osób w wieku 25-64, które kształcą się lub dokształcają wyniósł w Polsce 4,5% - spadek o 0,8 pkt proc. w porównaniu do 2010 r.). Ponadto, zwrócił uwagę na słabość instytucji otoczenia biznesu oraz placówek szkoleniowo-edukacyjnych jako ważnych aktorów "ekosystemu uczenia się". W nowej perspektywie finansowej UE za kluczowe uznał natomiast priorytetowe traktowanie działań doradczych, wsparcie dla projektów promujących współpracę różnych środowisk, a także stworzenie pro-aktywnej polityki w zakresie szkoleń (odejście od modelu podażowego), ukierunkowanie wsparcia na konkretne potrzeby branż i sektorów, czy wręcz na specyficzne problemy, tematy i zagadnienia gospodarcze. Za priorytety inwestycyjne w projekcie rozporządzenia dotyczącego EFS na lata 2014-2020 uznał natomiast przystosowanie pracowników i przedsiębiorców do zmian, poprawę dostępności uczenia się przez całe życie, podniesienie umiejętności i kwalifikacji siły roboczej, zwiększenie dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy oraz samozatrudnienie, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw.
Seminarium zakończyło się debatą z udziałem przedstawicieli rządu, uczelni, firm oraz mediów, poświęconą kluczowym problemom rynku pracy oraz najważniejszym wyzwaniom w zakresie współpracy biznesu z edukacją. - Nie ma kryzysu demograficznego, jest tylko zmiana, do której musimy się po prostu przystosować, biorąc pod uwagę różne płaszczyzny: prawne, społeczne, gospodarcze - mówiła prof. Marta Juchnowicz z SGH. - Pracodawcy muszą podjąć szereg działań mających na celu zaangażowanie się w edukację młodych ludzi, inaczej nie wyeliminujemy problemów związanych z niedopasowaniem kompetencyjnym i niedostosowaniem oferowanych w trakcie edukacji kierunków kształcenia do potrzeb pracodawców - podkreślał Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.
Wczorajsze seminarium było pierwszym z cyklu 16 seminariów poświęconych współpracy biznesu z edukacją. Zainaugurowało ono projekt systemowy Biznes dla edukacji, którego organizatorami są PARP i PSZK. - Naszym celem jest propagowanie idei współpracy przedsiębiorstw z uczelniami, szkołami i samorządem, promocja praktycznych sposobów współpracy biznesu z edukacją, a także zwiększenie świadomości przedsiębiorców i kadry zarządzającej przedsiębiorstw na temat korzyści płynących ze współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi i wyższymi - komentował po seminarium Piotr Palikowski. Organizatorzy przewidują, że dwuletni projekt Biznes dla edukacji doprowadzi do wzrostu o 50 proc. liczby przedsiębiorstw, które z własnej inicjatywy podjęły praktyczną i kompleksową współpracę ze szkołami i uczelniami. W ramach przedsięwzięcia organizowane będą spotkania z praktykami biznesu, programy mentoringowe, praktyki w firmach, konferencje pracodawców w ośrodkach edukacyjnych oraz działania promujące poszczególne typy kwalifikacji przez nich poszukiwane.
Opr. KM