Kłamstwo nie powinno być narzędziem sprzedaży
Wykorzystywane przez firmy sztuczki nie wpływają w znacznym stopniu na wzrost zainteresowania produktem, obniżają natomiast poziom zaufania konsumentów do marki - wynika z badań postaw konsumenckich.
Podczas debaty o kłamstwie jako najskuteczniejszym narzędziu sprzedaży rozmawiali eksperci, m.in. prezes NIK - Krzysztof Kwiatkowski, socjolog dr Tomasz Sobierajski oraz Przemek Gdański - Prezes Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas.
Podczas konferencji zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego dla Nienieodpowiedzialnych -"Chciwy, zachłanny czy zagubiony?" (pomysłodawcą projektu Nienieodpowiedzialni jest ANG Spółdzielnia). Respondenci zapytani o to, jakimi są konsumentami, w 45 proc. odpowiadali, że rozsądnymi. 36 proc. uważa, że ma kontrolę nad swoimi decyzjami zakupowymi, a 1/3 twierdzi, że jest odpowiedzialna lub oszczędna. Jedynie 13 proc. przyznaje, że potrafi w tej kwestii zaszaleć, 7 proc. uważa się za impulsywnych konsumentów, a tylko 2 proc. respondentów odpowiedziało, że są zachłanni.
Zupełnie inaczej wyglądają opinie Polaków na temat innych rodaków. Aż 29 proc. badanych uważa, że Polacy są rozrzutni, 26 proc., że zachłanni, a jedynie 12 proc. uznało, że polscy konsumenci kierują się rozsądkiem. Respondenci zostali także zapytani o to, co zrobiliby z zaoszczędzonymi pieniędzmi. ? badanych o wysokim stopniu materializmu odpowiedziała, że wydałaby te środki. Dla porównania, podobnie postąpiłoby tylko 13 proc. osób o niskim stopniu materializmu.
- Postanowiliśmy wraz z butikiem badawczym Maison&Partners sprawdzić, jak różne sztuczki reklamowe wpływają na decyzje zakupowe konsumentów i postrzeganie przez nich marki. Okazało się, że komunikacja ukierunkowana na materialistów nie tylko nie wpływa pozytywnie na wzrost zainteresowania produktem, nie buduje lojalności, ponieważ materialiści nie są lojalnymi klientami, ale także obniża zaufanie do firmy. Świadczy to o tym, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami i jedynym słusznym kierunkiem, jaki powinny obrać firmy jest ten oparty na szczerości w relacji z klientem i informowaniu go o wszelkich dodatkowych opłatach - mówi Artur Nowak - Gocławski z ANG Spółdzielni i Fundacji Będę Kim Zechcę, organizatora konferencji Nienieodpowiedzialni.(js)