Klienci wrócili do galerii handlowych po pandemii. Sklepy już liczą zyski

Klienci wracają do centrów handlowych. W czerwcu obroty branży czwarty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią (wzrost o 12 proc. w porównaniu do czerwca 2019), ale dynamika wzrostów była niższa niż w maju. W lipcu galerie handlowe odwiedziło też o 5,4 proc. klientów więcej niż w lipcu 2019.

Odbudowa po lockdownach

- Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresów lockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysoka inflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności -  napisał w komunikacie prasowym Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych..

Tzw. odwiedzalność mierzona jest liczbą klientów na jeden m kw. powierzchni najmu.

W podziale na kategorie największy wzrost obrotów notowały w czerwcu: 

Reklama
  • usługi (+104,5 proc.), 
  • żywność (+73,7 proc.),
  • gastronomia (+33 proc.). 

Mniejsze wzrosty notowała odzież (+0,7 proc.).

Biura podróży i kantory w czołówce

"Największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywcze oraz gastronomia. Za bardzo dynamiczny, ponad 100-proc., wzrost w segmencie usług odpowiadają głównie biura podróży, duży wzrost notują też kantory. To efekt tzw. odłożonej konsumpcji. Polacy po dwóch latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu" - napisano w komunikacie.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

"Zwiększone zakupy spożywcze to trend, który utrzymuje się już czwarty miesiąc. Z kolei stabilny wzrost obrotów w gastronomii, o ponad 30 proc., który utrzymuje się od trzech miesięcy pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach. Potwierdza to tezę, że aspekt społeczny centrów handlowych znów jest ważny dla klientów. W branży odzieżowej działającej w centrach handlowych obroty w czerwcu wzrosły o 0,7 proc." - dodano.

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m kw.) wzrost wyniósł 17,5 proc. Duże obiekty (40-60 tys. m kw.) notowały wzrosty o 9,2 proc., średnie (20-40 tys. m kw.) o 7,6 proc., a najmniejsze (5-20 tys. m kw.) o 3,7 proc. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: handel Polska | pandemia koronawirusa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »