Poczta Polska wprowadza znaczki i listy internetowe
Od wtorku klienci Poczty Polskiej mogą kupić w internecie, a następnie wydrukować znaczki pocztowe; w sieci mogą też napisać i wysłać list, który później w tradycyjnej formie dostarczy listonosz - poinformował na konferencji prasowej prezes Poczty Jerzy Jóźkowiak.
Prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe Grzegorz Świdwiński powiedział, że internetowa platforma Envelo oferuje trzy usługi: neoznaczek, neolist i neokartkę.
We wtorek uruchomiono te dwie pierwsze usługi. Korzystając z urządzeń mobilnych, od kilku miesięcy można już wysyłać widokówki czy życzenia urodzinowe. Klient może np. sam edytować zrobione przez siebie zdjęcie lub skorzystać z gotowych grafik. Koszt wysłania takiej kartki wynosi od 4,99 zł do 6,99 zł.
Na razie usługi neoznaczka oraz neolistu dostępne są jedynie przez komputer. Spółka zapowiada, że niedługo będzie można z nich skorzystać również za pośrednictwem tabletów czy smartfonów.
Świdwiński wyjaśnił, że neoznaczek można kupić przez internet, a następnie wydrukować go, nakleić na kopertę i wrzucić do skrzynki pocztowej. Klienci mogą sami wybrać jego graficzną oprawę. Prezes zapewnił, że taki znaczek posiada zabezpieczenia, które mają chronić go przed fałszerstwem.
Cena neoznaczka dla najpopularniejszej przesyłki o wadze do 350 gramów wynosi 1,6 zł, czyli tyle samo, ile w urzędzie pocztowym. Tak samo jest w przypadku przesyłek priorytetowych o wadze do 350 gramów (2,35 zł), listów o wadze między 350 a 1000 gramów (3,7 zł), czy przesyłek priorytetowych o tej samej wadze (4,5 zł).
Za pośrednictwem Envelo można też napisać list, który później zostanie wydrukowany przez pocztę i dostarczony do adresata w papierowej formie. Na stronie dostępne są również szablony CV, podań i reklamacji. Koszt takich usług to 1,99 zł dla listu ekonomicznego i 3,99 zł dla priorytetowego.
Prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe zapowiedział, że na początku 2014 roku za pomocą Envelo będzie można wypełnić, wysłać lub odebrać e-fakturę. W przyszłości dostępny ma być też e-podpis czy cyfrowy stempel pocztowy, który ma potwierdzać transakcje.
Członek zarządu Poczty Janusz Wojtas przekonywał, że nowe rozwiązania, jakie zaproponowała spółka, odpowiadają oczekiwaniom klientów, którzy chcą korzystać z usług pocztowych z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Przypomniał, że wcześniej poczta wprowadziła już m.in. powiadamianie o awizo przez SMS, czy elektroniczne potwierdzenia nadania i odbioru przesyłki.
Poczta Polska do 2017 roku chce wydać m.in. na modernizację floty transportowej czy rozwój usług elektronicznych ponad 1,3 mld zł. Spółka przewiduje, że w 2015 roku osiągnie stabilność operacyjną, a w połowie 2017 całkowity zwrot zainwestowanych środków.