Rynek kredytów samochodowych spadł o jedną czwartą

W trzecim kwartale 2009 roku Polacy zaciągnęli o 25 proc. mniej kredytów na samochód niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu przygotowanego przez firmy Open Finance i Samar.

Analiza danych sprzedażowych za trzeci kwartał 2009 roku jest dla kredytodawców bezlitosna. Spadki zanotowały wszystkie banki, acz warto zauważyć, że najmniej dotknęły one dwóch banków typowo samochodowych: Mercedes-Benz Bank Polska i Toyota Bank. W pierwszym przypadku sprzedaż spadła o ponad 9 proc., a w drugim o niecałe 4,5 procent. Spadek mniejszy niż 20 proc. zanotowały jeszcze RCI Bank i Lukas Bank.

Rynek kredytów samochodowych w trzecim kwartale 2009 roku

Najwięcej straciły z kolei Raiffeisen Bank Polska (-51,55 proc.) i BNP Paribas Fortis (-47,1 proc.). Zmiana wielkości sprzedaży w pozostałych bankach zawiera się w przedziale od -20 do -34 proc.

Reklama

Z raportu Open Finance i Samaru wynika, że w trzecim kwartale banki sprzedały kredyty samochodowe na 1,14 mld zł, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie było to 1,49 mld zł. Spadła także liczba kredytów - z 41 do 31 tysięcy. Niestety, w zestawieniu nie mogliśmy uwzględnić GE Money Banku, który odmówił podania danych, udostępniając jedynie saldo kredytów na koniec trzeciego kwartału 2009 roku. Jego wysokość (1,2 mld zł) pozwala sądzić, że GE należy do rynkowej czołówki.

Rynek kredytów samochodowych ma dwóch zdecydowanych liderów: Getin Bank (34,4 proc. udziału w trzecim kwartale) i Santander Consumer Bank (21,7 proc.). Oprócz tej dwójki udział żadnego z graczy nie przekracza 10 proc. Warto jednak zauważyć, że Santander jest zdecydowanym liderem w kredytowaniu samochodów nowych, a Getin - używanych.

W zestawieniu obejmującym kredyty na nowe auta w trzecim kwartale br., liderem jest Santander z ponad 25-proc. udziałem w rynku. Getin Bank i Fiat Bank Polska miały po 14 proc., a Volkswagen Bank Polska nieco ponad 12 procent.

Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku - samochody nowe

Jeszcze ciekawej wygląda ranking banków finansujących sprzedaż aut używanych. Prowadzący Getin Bank ma aż 59,6-proc. udział, Santander zajmuje drugie miejsce z 18,3-proc. udziałem, a trzeci BNP Paribas Fortis wykroił 10,6 proc. rynkowego tortu. Poza Lukas Bankiem (5,3 proc.) żadna inna instytucja nie przekroczyła 5-proc. progu.

Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku - samochody używane

Sprzedaż kredytów samochodowych w trzecim kwartale zdeterminowało ogólne zaostrzenie polityki kredytowej przez banki. Widać to także po ofertach banków: trudniej jest obecnie o kredyt z ratą balonową (np. 50/50), promocyjne oprocentowania są teraz rzadkością i - podobnie jak w kredytach hipotecznych - wzrosły wymagania co do wkładu własnego klienta.

Z drugiej strony, z informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że liczba rejestrowanych aut w ciągu trzech kwartałów w stosunku do ubiegłego roku zmniejszyła się o 24 proc.

Tak naprawdę oba czynniki sprowadzają się do jednego słowa: kryzys. Banki nadal obawiają się nagłego pogorszenia portfeli kredytowych i w kwestii pożyczania pieniędzy działają ostrożnie, a klienci (zarówno indywidualni jak i firmy) boją się zmienić samochód, bo nie są pewni swojej sytuacji.

W czwartym kwartale dealerzy będą wyprzedawać samochody z rocznika 2009, powinny na tym zyskać banki specjalizujące się w finansowaniu nowych aut, więc głównie banki typowo samochodowe. Dla podziału rynkowego tortu duże znaczenie mieć będą umowy podpisywane przez dealerów z instytucjami finansowymi. GE Money Bank porozumiał się z KIA Motors Polska, a Getin Bank z General Motors (Chevrolet i Opel).

Marcin Krasoń, Open Finance

Komentarz Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar Prezentowany w mediach obraz polskiego rynku motoryzacyjnego oraz polskiej gospodarki nie znajduje chyba potwierdzenia w rzeczywistości. Owszem wyniki sprzedaży zbliżone są do ubiegłorocznych, jednak rzeczywisty rezultat sprzedaży dla polskich klientów jest zgoła inny. Liczba rejestrowanych aut w okresie trzech kwartałów bieżącego roku zmniejszyła się o niemal 24 proc., w tym spadek po stronie firm wyniósł ponad 36 proc., natomiast po stronie klientów indywidualnych 12,5 proc. W jeszcze większym stopniu zmniejszył się poziom importu samochodów używanych. Tutaj zanotowany spadek wyniósł ponad 36 proc. Obserwowany trend jest więc zbieżny z trendem obserwowanym na rynku kredytów, gdzie spadek wyniósł około 24 proc. Sytuacja na rynku kredytów jest więc kolejnym potwierdzeniem, że nie tylko firmy zostały dotknięte przez kryzys, ale także gospodarstwa domowe, które mniej chętnie podejmują zobowiązania kredytowe.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o inwestowaniu, zapytaj doradcy OpenFinance Niniejszy dokument jest materiałem informacyjnym. Nie powinien być rozumiany jako materiał o charakterze doradczym oraz jako podstawa do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w niniejszym opracowaniu są jedynie wyrazem opinii autorów w dniu publikacji i mogą ulec zmianie bez zapowiedzi. Open Finance nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszego opracowania.

Open Finance
Dowiedz się więcej na temat: bank | kredyt samochodowy | samar | samochody | firmy | samar | santander
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »