Spółki internetowe odkrywają karty

Na przełomie marca i kwietnia poznamy strategie internetowe co najmniej siedmiu spółek. Po pierwszej fali "internetowego szaleństwa" w przypadku większości firm zapał inwestorów do kupowania akcji po każdej cenie wyraźnie osłabł. Czy można się spodziewać drugiej fali hossy? Odpowiedź na to pytanie poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Na przełomie marca i kwietnia poznamy strategie internetowe co najmniej siedmiu spółek. Po pierwszej fali "internetowego szaleństwa" w przypadku większości firm zapał inwestorów do kupowania akcji po każdej cenie wyraźnie osłabł. Czy można się spodziewać drugiej fali hossy? Odpowiedź na to pytanie poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Ogłoszenie strategii internetowej zapowiedziały: Softbank, Prokom, Ster-Projekt, Elektrim i Netia. O planach przyszłych działań (w tym związanych z siecią) poinformują również STGroup i Apexim. - Na pewno przynajmniej część tych spółek ma potencjał wzrostu. Będzie to jednak zależeć od tego, jak bardzo konkretne są ich strategie i czy firmy te posiadają odpowiednie możliwości do ich realizacji - uważa Dariusz Turkiewicz, analityki CDM Pekao.

W poniedziałek swoje zamierzenia przedstawi Softbank. Spółka chce specjalizować się w internetowych usługach. Uruchomi m.in. profesjonalny portal. Dzięki niemu internauci będą mogli dokonywać operacji finansowych, mieć dostęp do historii spółek, funduszy inwestycyjnych itp. Bardzo prawdopodobne, że portal powstanie na bazie już istniejącego - Polski OnLine. Softbank chce się stać również największym prywatnym dostawcą internetu w Polsce. Plany te są bardzo realne, biorąc pod uwagę akwizycje, jakich spółka dokonała w ostatnim czasie. Softbank posiada lub będzie posiadał udziały takich providerów, jak: Polbox, PikNet, Multinet, PDI, IDS.

Reklama

- Softbank, Prokom czy Netia to bardzo interesujące spółki, które w swoich segmentach rynku mają szanse zostać liderami. Myślę, że w poniedziałek Softbank będzie miał dużo ciekawych rzeczy do powiedzenia - twierdzi Dariusz Turkiewicz. Niewykluczone że prezes spółki Aleksander Lesz zdradzi pierwsze szczegóły w sprawie pozyskania inwestora strategicznego.

Prokom Software ogłosi strategię internetową do połowy kwietnia. Do końca br. gdyńska spółka zamierza przeznaczyć na internet przynajmniej 200 mln zł. Wydaje się, że Prokom zamierza specjalizować się we wszystkich dziedzinach działalności w sieci, zarówno B2C jak i B2B. Większość środków finansowych zostanie przekazana na akwizycje.

Również Prokom nie zasypiał gruszek w popiele, jeśli chodzi o konsolidację w branży. Dotychczas nabył udziały w TPG, Internet Wizards, EDIson, Safe Computing i Wirtualnej Polsce. Myśli również o reklamie w internecie. Spółka zależna TPG wraz z CR Media powoła podmiot, który będzie się specjalizował właśnie w tym zakresie.

Na połowę kwietnia publikację swych planów internetowych zapowiadał też Elektrim. Spółka, dzięki sieci telefonii stacjonarnej El-Net oraz telewizji kablowej AsterCity z pewnością stanie się jednym z większych providerów w naszym kraju. Prasa spekulowała, iż na inwestycje w internet Elektrim zamierza przeznaczyć nawet 2 mld zł, jednak spółka zaprzeczyła tym pogłoskom. Wydaje się, iż jednym ze strategicznych kierunków rozwoju warszawskiego holdingu będzie internet mobilny, czyli dostępny dzięki wykorzystaniu sieci komórkowej Era GSM. Wiadomo że Elektrim poszukuje obecnie partnera do współpracy w segmencie internetu. Należy pamiętać, iż spółka ściśle współpracuje z francuskim koncernem Vivendi. Ten zaś na początku marca podpisał porozumienie z Vodafone AirTouch o powołaniu wspólnej firmy. Jej celem ma być stworzenie Multi Access Portal (MAP) - globalnego portalu internetowego dla rynków europejskich. MAP ma w założeniach zapewnić klientom identyczne środowisko dla handlu elektronicznego, rozrywki czy komunikowania się, niezależnie od platformy dostępu, z której korzystają (telefony stacjonarne lub komórkowe, komputery, telewizja).

Również w kwietniu strategię inwestycji internetowych opublikuje Ster-Projekt. Obecnie spółka jest w trakcie omawiania szczegółów i finalizowania transakcji. Najprawdopodobniej Ster-Projekt, podobnie jak ComputerLand, będzie specjalizował się w działalności typu business to business, uważanej przez specjalistów za bardziej dochodową niż business to customers. Przy współpracy z Broad Vision, firma będzie oferowała technologie internetowe. Niewykluczone że internetowy know-how dostarczy spółce inwestor strategiczny, który spodziewany jest jeszcze w I półroczu br.

- Być może faktycznie inwestorzy łapią oddech przed drugą falą internetowej hossy. Niekoniecznie musi to dotyczyć wszystkich firm, ale ogłoszenie strategii może być dobrą stymulacją do dalszych wzrostów - twierdzi Michał Sztabler, analityk BM BGŻ.

W najbliższy wtorek swoje zamiary przedstawi także STGroup. Spółka określi strategię w związku z planowanym połączeniem z California Computer oraz przedstawi wspólne z Web Marketing przedsięwzięcia w dziedzinie usług internetowych. Oprócz tradycyjnego przedmiotu działalności (e-commerce, B2C, reklama w internecie, serwisy www), Web Marketing zamierza uruchomić elektroniczny hipermarket, udostępnić technologię WAP, elektroniczną aukcję dla klientów komercyjnych oraz świadczyć usługi multimedialne. STGroup obejmie 42,7% akcji Web Marketing i otrzyma opcje na zwiększenie udziałów do ponad 50%. Po przeprowadzeniu operacji podmiot ten przyjmie nazwę STG Internet i zostanie wprowadzony na giełdę.

Apexim przedstawi swoją strategię prawdopodobnie w pierwszym tygodniu kwietnia. Również ta spółka chce się skoncentrować na działalności typu B2B. W ramach kompleksowej usługi Apexim zamierza oferować klientom oprócz tradycyjnego asortymentu również produkty internetowe, np. systemy do zarządzania działające w przeglądarkach.

Obecnie najlepszym sprzedającym się e-rozwiązaniem Apeksimu są systemy do transmisji głosu (Voice over IP). W marcu spółka, na bazie salonu firmowego, chce uruchomić sklep internetowy oferujący m.in. oprogramowanie antywirusowe.

Całkowitą tajemnicą swoje plany okrywa na razie Netia. Szczegóły miały być tu ujawnione jeszcze w marcu. Na razie spółka rozpoczęła kampanię reklamową projektu o nazwie Internetia. Największy niezależny operator telefonii stacjonarnej, podobnie jak Elektrim, ma duże szanse, by stać się jednym z wiodących ISP w naszym kraju.

Netia jest też z pewnością pożądanym partnerem dla firm takich, jak Onet czy Wirtualna Polska. Spółka jeszcze w pierwszym półroczu br. chce przeprowadzić emisję akcji. Część wpływów z pewnością zostanie przeznaczona na inwestycje w internet. Deutsche Bank w swym niedawnym raporcie przewidywał, iż Netia będzie nastawiała się na pozyskanie masowego klienta. Wskazano jednak, iż firma, mając bazę klientów korporacyjnych, jest również dobrze przygotowana do podjęcia najbardziej rentownych usług B2B.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: marketing | portal | karty | ster | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »