Nowelizacji ustawy o emeryturach
Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustawy o
zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej,
Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby
Więziennej oraz ich rodzin.
Projekt ustawy przedstawia zmiany zasad waloryzacji emerytur i
rent, ponieważ obowiązujący mechanizm waloryzacji emerytur i rent
krytykowany jest jako niezrozumiały i niesprawiedliwy.
Proponowane od 2003 r. zasady waloryzacji to:
- wprowadzenie waloryzacji ex-post w oparciu o wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku;
- przeprowadzanie waloryzacji od marca;
- pozostawienie wskaźnika waloryzacji na poziomie
gwarantującym realny wzrost świadczeń emerytalno-
-rentowych, uwzględniający co najmniej 20 proc. wzrostu
realnych wynagrodzeń;
- ustalenie kwoty bazowej w oparciu o przeciętne
wynagrodzenie w roku poprzedzającym termin waloryzacji.
W przypadku, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w
pierwszej połowie roku wynosi co najmniej 105 proc., wówczas
przewidziana jest dodatkowa waloryzacja od 1 września na poczet
kolejnej waloryzacji w marcu następnego roku. Wskaźnikiem
dodatkowej waloryzacji byłby wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych w pierwszej połowie roku. Dodatkowej waloryzacji
podlegałyby wszystkie świadczenia przyznane przed terminem
kolejnej marcowej waloryzacji, z tym, że świadczenia, które
podlegały ostatniej waloryzacji w marcu, podwyższane byłyby w
ramach dodatkowej waloryzacji od 1 września, zaś pozostałe
świadczenia, tj. obliczone przy zastosowaniu kwoty bazowej
ostatnio ogłoszonej przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
podwyższane byłyby od dnia nabycia prawa do świadczenia,
ustalonego w decyzji organu rentowego, nie wcześniej jednak niż od
1 września.
Dodatkowa waloryzacja byłaby wliczana w poczet waloryzacji w
marcu następnego roku. Z tego względu świadczenia w wysokości
uwzględniającej podwyżkę z tytułu dodatkowej waloryzacji
przysługiwałyby tylko do końca następnego roku. Od 1 marca
waloryzowana byłaby kwota świadczenia bez uwzględnienia dodatkowej
podwyżki, ponieważ do ustalenia wskaźnika corocznej waloryzacji
byłby przyjęty średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych w poprzednim roku, powiększony co najmniej o 20
proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w poprzednim roku kalendarzowym. Rok 2003 jest dobrym
rokiem na wprowadzenie zmiany zasad waloryzacji świadczeń, ze
względu na niski wskaźnik waloryzacji w 2002 r.
Podstawowe zasady, jakie powinny spełniać nowe zasady
waloryzacji, to:
- przejrzystość i zrozumiałość stosowanych reguł;
- przesunięcie terminu rewaloryzacji z czerwca na marzec;
- odejście od obliczania wskaźnika waloryzacji w oparciu
o wzrost średniego świadczenia;
- wyeliminowanie "oscylatora" waloryzacji świadczeń
wynikającego z błędów planistycznych.
Przedstawiona propozycja spełnia te założenia. Waloryzacja oparta
będzie o wskaźniki faktyczne, a nie planowane, co oznacza
eliminację błędów planistycznych związanych z długim okresem
planowania (1,5-2 lata), który zostanie ograniczony do pół roku.
Termin waloryzacji przesunięty jest z 1 czerwca na 1 marca.
Ponadto projekt ustawy wprowadza przepis gwarantujący
ubezpieczonym zamieszkałym w Polsce, którzy otrzymują świadczenia
z zastosowaniem postanowień umów międzynarodowych w dziedzinie
ubezpieczeń społecznych, że przysługujące im świadczenie będzie
wypłacane w wysokości nie niższej niż najniższa emerytura lub
renta. Przy ustalaniu prawa i wysokości świadczeń emerytalno-
rentowych na podstawie umów bilateralnych, zawartych przez Polskę
w dziedzinie ubezpieczeń społecznych, przyznawanych osobom, które
były zatrudnione kolejno lub na przemian w obu państwach, sumuje
się okresy ubezpieczenia w obu państwach. Po stwierdzeniu, że
okres ubezpieczenia w obu państwach jest wystarczający do
przyznania świadczenia, instytucje ubezpieczeniowe ustalają, na
podstawie wewnętrznych przepisów - teoretyczną wysokość świadczeń
za łączny okres ubezpieczenia. Z tak ustalonej teoretycznej
wysokości instytucje ubezpieczeniowe przyznają świadczenie w
wysokości częściowej za okresy ubezpieczenia na swoim terytorium.
Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o waloryzacji
emerytur i rent w roku 2003.
Projekt ustawy umożliwia realizację porozumienia zawartego przez
rząd z partnerami społecznymi, iż w 2003 roku waloryzacja będzie
przeprowadzona od 1 marca przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji
103,7 proc. Wysokość wskaźnika waloryzacji została uzgodniona
przez Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych na
posiedzeniu 24 lipca. Środki na pokrycie wydatków z tytułu
waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych zostały przewidziane w
ustawie budżetowej na rok 2003.