Banki szykują nowe serwisy mobilne

Klienci kilku banków dostaną wkrótce zupełnie nowe serwisy do obsługi swoich e-kont. Duże zmiany wprowadza właśnie Citi Handlowy, a nieco później także Alior, mBank i Pekao.

Citi Handlowy 28 lutego uruchomi nowy system bankowości internetowej, w technologii RWD czyli dostosowującej się do rozmiaru ekranu urządzenia, a więc zarówno do laptopa jak i tabletu czy smartfona.

- Naszym założeniem było stworzenie prostego, intuicyjnego serwisu transakcyjnego, zawierającego wszystkie potrzebne funkcje, ale nie przeładowanego. Tworzymy go zgodnie z filozofią "agile", co oznacza, że cały czas zbieramy informacje zwrotne od klientów i na bieżąco będziemy je uwzględniać - mówi Łukasz Krystman, dyrektor biura produktów zdalnych i nowych technologii w Citi Handlowym.

Reklama

Na co postawił bank? Po pierwsze, użytkownik będzie mógł dostosować według własnych preferencji układ zakładek i funkcji jakie wyświetlają się po zalogowaniu.

System pozwoli na aktywne zarządzanie produktami, w tym kartami kredytowymi i w praktyce będzie można zmienić limity, rozkładać poszczególne transakcje na raty (do tej pory można to było zrobić przez infolinię), zmniejszać lub zwiększać łączne miesięczne raty poprzez zmiany okresu spłaty, itp.

Poprzez serwis transakcyjny będzie też można zablokować kartę. Przy zakładkach do poszczególnych grup produktów będą się wyświetlać alerty np. w momencie gdy rata kredytu nie wpłynęła w terminie.

Nowy serwis umożliwi też prowadzenie pełnej korespondencji z bankiem, przesyłanie tą drogą wniosków, dokumentów, zaświadczeń czy składanie reklamacji. Będzie do tego służyć osobna zakładka "Moje dokumenty". Pojawi się też funkcja pozwalająca na przeliczanie sald na różne waluty oraz możliwość podglądu stanu swoich kont w innych bankach z grupy Citi, jeśli ktoś ma rachunki za granicą. Na razie będzie to dotyczyć kont prowadzonych w Wielkiej Brytanii, ale lista krajów będzie się wydłużać.

Pobierz darmowy: PIT 2016

System wyłapie nietypowe transakcje

Jednocześnie pojawią się narzędzia wzmacniające bezpieczeństwo. Możliwość spersonalizowania strony pozwala na umieszczenie swojego zdjęcia profilowego, które wyświetli się w systemie po zalogowaniu. Wprawdzie niektóre banki już to umożliwiają, ale zazwyczaj są to obrazki wybierane z zaoferowanego zestawu, a w tym serwisie może być to nawet zdjęcie wykonane smartfonem. Ma to także dodatkowy walor bezpieczeństwa, bo jak przekonują przedstawiciele Citi Handlowego, klient dzięki temu ma dodatkowe potwierdzenie, że zalogował się w prawdziwym serwisie banku, bo tzw. malwere nie są w stanie na fałszywych stronach podpiąć indywidualnego zdjęcia.

System będzie monitorował operacje klienta i analizował je pod tym kątem. W sytuacji gdy będzie zainicjowana nietypowa operacja, niezgodna z dotychczasową historią, zażąda dodatkowej autoryzacji, a w niektórych przypadkach może nawet odrzucić daną transakcję.

Dodatkowo, po każdej nieudanej próbie zalogowania w systemie, klient otrzyma sms z informacją o tym zdarzeniu.

Nowy serwis transakcyjny Citi Handlowego będzie jeszcze rozbudowany w dwóch kolejnych etapach.

- Na przełomie kwietnia i maja zostanie rozszerzony pakiet płatności i przelewów, natomiast w okolicach września/października zostanie udostępniony nowy, rozszerzony moduł zrządzania aktywami. To będzie najlepszy taki serwis w wersji samoobsługowej spośród dostępnych na polskim rynku - przekonuje Łukasz Krystman.

Przez kilka tygodni (co najmniej miesiąc) będą działać obydwa systemy stary i nowy i klient wchodząc na główną stronę będzie mógł wybrać, z którego chce się zalogować. Po tym okresie stary serwis zostanie wyłączony (dokładna data nie jest jeszcze ustalona). Citi Handlowy pracuje także nad umożliwieniem zawierania umów on-line przez osoby nie będące klientem banku.

Jak podaje bank, na koniec 2016 roku liczba użytkowników cyfrowych, czyli takich, którzy przynajmniej raz w miesiącu skorzystali z bankowości internetowej lub mobilnej na różnych urządzeniach sięgnęła 336,5 tys. czyli była to połowa spośród wszystkich klientów detalicznych. Jednocześnie już 97,5 proc. transakcji jest przeprowadzanych za pomocą bankowości internetowej lub mobilnej.

Banki stawiają na aplikacje w smartfonach

Do wprowadzenia zupełnie nowego systemu bankowości elektronicznej przygotowuje się Alior. Prace są zaawansowane. W marcu ruszy faza testów w formule family&friends, czyli dla wybranej grupy użytkowników. Klientom Aliora nowy serwis bankowości zostanie udostępniony na przełomie maja i czerwca. Z wcześniejszych zapowiedzi wiadomo, że będzie nakierowany przede wszystkim na bankowość mobilną, ale obejmie także serwis bankowości internetowej. Z kolei mBank szykuje nową aplikację, prawdopodobnie zaoferują ją jeszcze w pierwszej połowie roku. Choć obecna wersja od początku miała bardzo dobre recenzje, to w szybko rozwijającym się świecie technologii, po okresie 2-3 lat przychodzi czas na zmianę na nową wersję. Zmiany dotyczyć będą tylko aplikacji, ale warto wspomnieć, że w tym banku już 1,3 miliona obsługuje na co dzień swoje finanse właśnie w ten sposób.

W drugiej połowie roku nową aplikację udostępni swoim klientom Pekao. Według zapowiedzi banku, będzie korzystać między innymi z technologii biometrycznej - odciskiem palca będzie można się zalogować oraz przejść przez jeden z etapów autoryzacji transakcji. Nowe zastosowania biometryczne wprowadzają też inne banki. Millennium jako pierwszy umożliwił w ubiegłym roku potwierdzenie odciskiem palca płatności 3D Secure (transakcje z dodatkową autoryzacją). BZ WBK idzie dalej i zamierza wprowadzić wideo weryfikację (tzw. biometria twarzy) przy korzystaniu z funkcji doradcy online.

ING niedługo wyłączy stary serwis

Warto przypomnieć, że wdrożenie nowego systemu bankowości sfinalizował niedawno ING Bank Śląski. Wprowadzał go etapami, internetowy serwis transakcyjny jeszcze w listopadzie 2015, w czerwcu 2016 r. udostępnił klientom nową aplikację mobilną, a w listopadzie 2016 roku wersję dla firm oraz nową funkcję " Trenera Finansowego", pomagającego w kontroli wydatków, oszczędzania i pomnażania pieniędzy. Obecnie klienci mogą korzystać równolegle z nowej i starej wersji systemu, ale bank przygotowuje się już do wyłączenia tej drugiej.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bankowość internetowa | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »