Nawet co trzeci Polak zrezygnuje z zakupu choinki

Prawie 3/4 Polaków zamierza obdarować bliskich prezentami. Jednak 70 proc. badanych planuje oszczędzać na bożonarodzeniowych zakupach.

Chociaż planujemy rodzinne i tradycyjne święta, to 1/3 Polaków zrezygnuje z zakupu choinki - wynika z najnowszego badania Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll (POP).

- Polacy mają różne strategie jeżeli chodzi o wydatki świąteczne. Większość z nas szuka sposobu aby oszczędzić, znajduje go na wyprzedażach oraz promocjach w sklepach. Co trzeci Polak również planuje wydatki w czasie - mówi Piotr Lipiński, PAYBACK.

Większość ankietowanych upominki kupi w sklepach stacjonarnych. Najczęściej będą to centra handlowe (26 proc.) lub super- i hipermarkety (15 proc.). Sporym zainteresowaniem cieszą się sklepy online - prezent w Internecie kupi 21 proc. ankietowanych. Upominki mikołajkowe to głównie książki, filmy lub gry komputerowe (28 proc.), słodycze (25 proc.), a także perfumy i kosmetyki (22 proc.) oraz zabawki (19 proc.). 37 proc. ankietowanych wyda na ten cel do 100 zł, a 32 proc. - powyżej tej kwoty. Ponad 1/3 Polaków wykorzysta przy tym odłożone wcześniej oszczędności.

Reklama

Święta Bożego Narodzenia dla Polaków to przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z rodziną (41 proc.) i kultywowania tradycji (38 proc.). Dla wielu święta te mają ważny wymiar religijny (20 proc.), dlatego Gwiazdkę ankietowani spędzą w gronie rodzinnym (96 proc.). 60 proc. zorganizuje święta u siebie, a 38 proc. skorzysta z gościny bliskich. Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy przy wigilijnym stole zasiądą w towarzystwie więcej niż pięciu osób (61 proc.). Ankietowani deklarują, że w świątecznym okresie zaangażują się również w działalność charytatywną - co trzeci kupi specjalnie oznaczone produkty, a 19 proc. przygotuje z tej okazji paczki dla najuboższych.

70 proc. ankietowanych stara się oszczędzać na bożonarodzeniowych zakupach. Najlepszym sposobem jest kupowanie na wyprzedażach lub podczas promocji (24 proc.). Co piąty rozłoży wydatki w czasie, a 14 proc. będzie unikać miejsc, w których łatwiej zrobić nieprzemyślane zakupy. 13 proc. wykorzysta punkty zebrane w programach lojalnościowych. Środki finansowe na święta pochodzić będą głównie z bieżącego budżetu (53 proc.), ale 1/3 Polaków ma na ten cel odłożone oszczędności. Zaledwie 4 proc. skorzysta w tym czasie z karty kredytowej lub kredytu w banku.

- Najwięcej pieniędzy wydamy na świąteczne potrawy. Co drugi Polak ma w planach wydać na produkty spożywcze kwotę od 200 do 500 zł. Natomiast 1/4 planuje wydać poniżej tej kwoty - dodaje Piotr Lipiński.

Jeden na trzech badanych rezygnuje w tym roku z zakupu drzewka, to mniej niż w zeszłym roku (45 proc. - 2014 r.). Ci, którzy zdecydują się na kupno choinki, najczęściej przeznaczą na jej udekorowanie do 100 zł (50 proc.).

71 proc. Polaków wyda na podarki dla bliskich taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku. 26 proc. przeznaczy na upominki do 200 zł, 30 proc. - między 200 a 500 zł, a niemal 1/4 - do 1000 zł. Jak deklaruje 31 proc. badanych - najważniejszym kryterium przy wyborze podarków jest ich praktyczność.

Pod choinką najczęściej znajdą się książki lub multimedia (28 proc.), perfumy i kosmetyki (26 proc.), słodycze (25 proc.), biżuteria lub odzież (24 proc.) i zabawki (22 proc.). Prezenty pokrywać się będą z oczekiwaniami obdarowywanych. 22 proc. pytanych najchętniej otrzymałoby perfumy lub kosmetyki, co piąty ankietowany oczekuje książki lub multimediów. Natomiast 14 proc. ankietowanych chciałoby dostać urządzenie elektroniczne. Dla 12 proc. wymarzonym prezentem będzie gotówka. Po upominki Polacy najczęściej udadzą się w grudniowym okresie przedświątecznym (49 proc.). Zaledwie 2 proc. zostawia zakupy na ostatnią chwilę.

newsrm.tv
Dowiedz się więcej na temat: Święta Bożego Narodzenia | handel | wyprzedaże | promocje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »