4 tysiące groźnych bankomatów

Polacy coraz chętniej wykorzystują nowoczesne kanały w kontaktach z sektorem bankowym. Rachunki internetowe, karty i bankomaty dla coraz większej części społeczeństwa są chlebem powszednim. Niestety jedna czwarta bankomatów w Polsce nie spełnia odpowiednich standardów.

Ogłoszony właśnie raport Komisji Nadzoru Finansowego dotyczący usług bankowości elektronicznej szczegółowo opisuje rynek bankowy pod kątem wdrażania nowoczesnych rozwiązań i ich akceptowania przez klientów polskiej bankowości. Dane z raportu nie są zaskakujące - zainteresowanie społeczeństwa zdalnym dostępem do usług bankowych rośnie.

Bankowcy ustępują pola oszustom

Niestety rośnie razem z niewiedzą na temat niebezpieczeństw związanych z transakcjami kartowymi, bankowością internetową i wypłatami z bankomatów. Nic dziwnego, skoro sami bankowcy ustępują pola ewentualnym oszustom jeszcze w ub. roku czwarta część bankomatów w Polsce nie była zgodna ze standardem EMV, czyli czytała wyłącznie dane zapisane na pasku magnetycznym karty.

Reklama

A to właśnie ten sposób zapisu jest najchętniej i najprościej skanowany i kopiowany przez złodziei. I nawet mimo tego, że oszustwa kartowe zmalały co do ilości i wartości wobec rekordowych lat 2005-2008, nie oznacza to wcale większej świadomości klientów.

Pin na karcie i w telefonie

Równie chętnie co przed laty, klienci sektora bankowego odpowiadają na tajemnicze maile żądające w imieniu banków podania loginu i hasła do konta internetowego. Równie niefrasobliwie podchodzą do kart kredytowych i płatniczych - nie tylko podczas płacenia za zakupy przez internet, ale również w czasie wykonywania normalnych operacji. Wciąż zdarzają się bowiem karty z zapisanym na nich numerem Pin, czy telefony z informacjami na temat haseł i numerów kont.

Trochę jest w tym winy samych bankowców - bo choć przeprowadzili niejedną akcję informacyjną, wciąż swoimi procedurami trochę im zaprzeczają. To w końcu pracownicy banków dzwoniąc do klienta proszą o podanie dodatkowych danych osobowych. Mimo tego, że poza mniej, lub bardziej wiarygodną deklaracją, że dzwonią właśnie z banku, nie są w stanie potwierdzić swojej tożsamości.

Do banku przez telewizor

Z całą pewnością wraz ze wzrostem zainteresowania nowoczesnymi kanałami bankowości powinna wzrosnąć akcja informacyjna dla klientów detalicznych. To pozwoli ograniczyć straty i klientów, i samych banków związane z działalnością coraz bardzie profesjonalnych grup przestępczych.

To ważne, szczególnie, że lada moment pojawi się jeszcze jedna - nieznana jeszcze w Polsce - forma bankowości, a związana z obowiązkową cyfryzacją telewizji w całej Unii Europejskiej.

W ciągu najbliższych lat banki uczynią cyfrową telewizję jednym z kanałów dostępu do kont dla klientów detalicznych. W ten sposób pozyskają tych klientów, którzy ze względu na utrudnienia w dostępie do internetu bądź braku umiejętności posługiwania się komputerem nie mogli z tych kanałów korzystać.

Dla samych banków może to oznaczać konieczność likwidacji istniejących już placówek i zmiany w strategii podejścia do klienta. Być może główna batalia o klienta detalicznego będzie się opierała właśnie o ten kanał - najmłodszy, ale również najprostszy w obsłudze i najbezpieczniejszy ze wszystkich nowoczesnych.

Paweł Pietkun Gazeta Bankowa

_ _ _ _ _

Polska na szarym końcu

Jak podaje Euronet, ilość bankomatów w Polsce znacznie odbiega od średniej europejskiej.

Nadal daleko nam do rozwiniętych krajów Europy Zachodniej, gdzie na milion Polaków przypada jedynie 400 bankomatów, czyli ponad dwa i pół razy mniej niż wartość średniej dla ogółu krajów Europy Zachodniej oraz 20 proc mniej od średniej w Europie Środkowo-Wschodniej. Do końca tego roku ma być ich ponad 16,2 tysiąca.

Wojna prowizyjna

Jak podają analitycy, obniżka prowizji od wypłat zrobiła swoje. Operatorzy kart (MasterCard czy Visa) płacą teraz od 1,2 do 1,6 zł od operacji. Poprzednio właściciel bankomatu otrzymywał 3,5 zł, dlatego nie opłaca się mu inwestować w nowe bankomaty. Teraz cały nacisk zostanie położony na rozwój bankowości internetowej, jak i rozwój alternatywnych rozwiązań.

MZ

Gazeta Bankowa
Dowiedz się więcej na temat: Niestety | 4 tysiące
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »