Linie lotnicze mylą dane pasażerów
Rezerwujesz lot, a system automatycznie wprowadza zapamiętane wcześniej dane? Europejskie Centrum Konsumenckie postanowiło przyjrzeć się rezerwacyjnym formularzom linii lotniczych.
W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło kilkanaście zgłoszeń dotyczących automatycznie zmienionych danych podróżującego.
System pobiera błędne dane z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej, kont na innych portalach lub automatycznie wybiera właściciela konta.
Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi:
- Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)
- Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)
- Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera
- Nie zgadzaj się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)
- Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej
- Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia
Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.
Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik/ pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.