Nie taki windykator straszny - poradnik dla zadłużonych
Profesjonalny windykator powinien być kulturalny i uprzejmy, a rozmowy z dłużnikiem nie powinny być uciążliwe dla jego rodziny - takich porad udzielają przedstawiciele Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, która zrzesza m.in. wiele firm windykacyjnych.
KPF przygotowała akcję informacyjną pod znamiennym tytułem: Windykacja? Jasna sprawa! Kampania ma na celu edukowanie konsumentów na temat zaciągania zobowiązań, regulowania zadłużenia oraz praw konsumenckich związanych z windykacją należności.
"To, w jaki sposób powinna przebiegać profesjonalna windykacja polubowna, określają zasady dobrych praktyk, stosowane przez profesjonalne firmy windykacyjne. Warto podkreślić, że wszystkie firmy windykacyjne powinny działać zgodnie z prawem i przestrzegać norm etycznych. Uwagi do działania jednej z firm zrzeszonych w KPF, można zgłosić do Komisji Etyki KPF. Na straży rzetelności działań wszystkich firm z branży finansowej stoi Biuro Rzecznika Finansowego, które przyjmuje skargi i pomaga konsumentom. Można odwołać się także do Federacji Konsumentów" - czytamy w poradniku KPF.
Przypomnijmy: Działania firmy windykacyjnej obejmują kilka etapów. Po pierwsze: wezwanie do zapłaty i propozycję warunków oraz terminów, po drugie - negocjowanie warunków spłaty z osobą zadłużoną, po trzecie - zawarcie ugody oraz spłatę zadłużenia wg ustalonych zasad.
Dłużnicy powinni pamiętać, że rozróżniamy windykację polubowną (gdy firma windykacyjna kontaktuje się listownie, telefonicznie lub w ramach wizyty konsultanta) i windykację sądową (kiedy do sądu kierowany jest pozew, a sprawa może się skończyć u komornika).
"Pierwsze wezwanie do zapłaty powinno dokładnie opisywać zaległą płatność, zawierać dane wierzyciela, szczegółową kwotę należności, a także numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika to zadłużenie" - przypominają eksperci KPF.
Warto wiedzieć, że profesjonalny windykator podczas wizyty terenowej powinien przedstawić się, okazać identyfikator oraz upoważnienie do działania wydane przez firmę windykacyjną z wyraźnym określeniem zakresu swojego umocowania.
Firma windykacyjna powinna również zapewnić zachowanie tajemnicy oraz pełną ochronę danych osobowych osoby zadłużonej. Przekazywanie jakichkolwiek informacji związanych ze sprawą osobom trzecim jest niedozwolone.(js)