Nie taki windykator straszny - poradnik dla zadłużonych

Profesjonalny windykator powinien być kulturalny i uprzejmy, a rozmowy z dłużnikiem nie powinny być uciążliwe dla jego rodziny - takich porad udzielają przedstawiciele Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, która zrzesza m.in. wiele firm windykacyjnych.

KPF przygotowała akcję informacyjną pod znamiennym tytułem: Windykacja? Jasna sprawa! Kampania ma na celu edukowanie konsumentów na temat zaciągania zobowiązań, regulowania zadłużenia oraz praw konsumenckich związanych z windykacją należności.

"To, w jaki sposób powinna przebiegać profesjonalna windykacja polubowna, określają zasady dobrych praktyk, stosowane przez profesjonalne firmy windykacyjne. Warto podkreślić, że wszystkie firmy windykacyjne powinny działać zgodnie z prawem i przestrzegać norm etycznych. Uwagi do działania jednej z firm zrzeszonych w KPF, można zgłosić do Komisji Etyki KPF. Na straży rzetelności działań wszystkich firm z branży finansowej stoi Biuro Rzecznika Finansowego, które przyjmuje skargi i pomaga konsumentom. Można odwołać się także do Federacji Konsumentów" - czytamy w poradniku KPF.

Reklama

Przypomnijmy: Działania firmy windykacyjnej obejmują kilka etapów. Po pierwsze: wezwanie do zapłaty i propozycję warunków oraz terminów, po drugie - negocjowanie warunków spłaty z osobą zadłużoną, po trzecie - zawarcie ugody oraz spłatę zadłużenia wg ustalonych zasad.

Dłużnicy powinni pamiętać, że rozróżniamy windykację polubowną (gdy firma windykacyjna kontaktuje się listownie, telefonicznie lub w ramach wizyty konsultanta) i windykację sądową (kiedy do sądu kierowany jest pozew, a sprawa może się skończyć u komornika).

"Pierwsze wezwanie do zapłaty powinno dokładnie opisywać zaległą płatność, zawierać dane wierzyciela, szczegółową kwotę należności, a także numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika to zadłużenie" - przypominają eksperci KPF.

Warto wiedzieć, że profesjonalny windykator podczas wizyty terenowej powinien przedstawić się, okazać identyfikator oraz upoważnienie do działania wydane przez firmę windykacyjną z wyraźnym określeniem zakresu swojego umocowania.

Firma windykacyjna powinna również zapewnić zachowanie tajemnicy oraz pełną ochronę danych osobowych osoby zadłużonej. Przekazywanie jakichkolwiek informacji związanych ze sprawą osobom trzecim jest niedozwolone.(js)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pożyczka | kredyt | BIK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »