Nowe obowiązki działu kadr i płac w małych firmach

W tym roku ruszyła kolejna tura wdrażania PPK w firmach. Teraz dotyczy to również średnich i małych przedsiębiorstw. Jakie nowe obowiązki będą spoczywać na kadrach w związku z wdrożeniem PPK?

1 stycznia 2020 roku do PPK przystąpiły firmy zatrudniające minimum 50 pracowników. 1 lipca 2020 roku przyjdzie pora na wdrożenia PPK w małych firmach, które zatrudniają od 20 do 49 pracowników. Nie tylko wdrożenie, ale przede wszystkim bieżąca obsługa PPK w małych przedsiębiorstwach to nie lada wyzwanie.

Co jest niezbędne do wdrożenia PPK?

Jak wdrożyć PPK? Najważniejszy - z punktu widzenia przedsiębiorcy i jego pracowników - jest wybór odpowiedniego partnera do wdrożenia PPK. Dlaczego? Wybierając instytucję finansową, która zapewnia fachowe wsparcie, odciążysz dział kadr i dopełnisz wymaganych ustawowo terminów. Podpisanie umów na zarządzanie PPK z doświadczonym partnerem gwarantuje korzystanie z przemyślanych i przepracowanych już w dużych firmach rozwiązań. Zwróć uwagę na specjalistów od długoterminowego oszczędzania i inwestycji - to jest równie ważne, bo przecież PPK to program na wiele lat.

Zanim firma przystąpi do programu, musi zadbać o aktualizację oprogramowania ERP tak, aby mógł on poprawnie obsługiwać PPK. Dział kadr będzie miał sporo nowych dokumentów do wygenerowania: począwszy od list pracowników przystępujących do programu, przez deklaracje uczestnictwa i rezygnacje, po poprawne naliczanie wpłat. To wszystko obarczone jest ryzykiem popełnienia błędu. Wybierając sprawdzonego partnera do obsługi PPK, jak choćby Nationale-Nederlanden, masz możliwość skorzystania z Bramki Testowej, za pomocą której przetestujesz pliki przesłane przez Portal Pracodawcy, który NN udostępni Ci w ramach współpracy. Za jego pośrednictwem zawrzesz umowy i zapewnisz bieżącą obsługę systemu PPK w Twojej firmie.

Dział kadr będzie zobowiązany również do dopełnienia każdorazowo obowiązku informacyjnego - ustawodawca przewidział bowiem szereg sytuacji, w których pracownik musi otrzymać stosowne pisma, a w nich konkretną i rzetelną informację. Konieczna będzie również prawidłowa archiwizacja dokumentów związanych z PPK, a będzie ich całkiem sporo. Dlatego musisz wygospodarować dodatkową przestrzeń biurową do tych celów.

Firmy z drugiej tury będą miały więcej obowiązków

Ze względu na to, że PPK działa od 2019 roku, na rynku pracy funkcjonują już pracownicy, którzy przystąpili do programu w pierwszej turze. W tym okresie pracownik mógł zmienić zatrudnienie i trafić do mniejszej firmy. Zatem bezpośrednio po wdrożeniu pracodawca będzie zaangażowany w transfer środków, które do tej pory pracownik zgromadził na swoim rachunku PPK. To operacja, która będzie wymagała od działu kadr wygenerowania kolejnych dokumentów, drobiazgowej staranności i terminowości. Dlatego warto, abyś miał obok siebie profesjonalistów - bieżąca obsługa rachunków, w tym również transfery, będzie wówczas zdecydowanie łatwiejsza. Twój dział kadr zawsze będzie mógł liczyć na merytoryczną pomoc.

materiały promocyjne partnera
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »