Ponad połowa konsumentów zaczyna wybierać tańsze produkty

Niemal wszyscy konsumenci zauważają, że ceny produktów spożywczych w tym roku wzrosły. Większość osób uważa, że jest to "zdecydowany" wzrost. Co ciekawe, o tym, że żywność "zdecydowanie zdrożała" częściej przekonane są kobiety (wskazuje tak 89 proc. z nich) niż mężczyźni (80 proc.) - wynika z raportu "Dlaczego tak drogo? Polacy o cenach podstawowych produktów" przygotowanego przez Inquiry, zaprezentowanego przez portal wiadomoscihandlowe.pl.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Pieczywo oraz mięso i wędliny to dwie kategorie, które w odczuciu Polaków podrożały w największym stopniu. W następnej kolejności były wskazywane takie kategorie jak cukier i słodycze, warzywa, owoce, olej i oliwa, sery, twarogi oraz ryby. W ramach badania przeprowadzonego przez Inquiry, większość kategorii została istotnie częściej wskazana w porównaniu do analogicznego badania sprzed dwóch lat - tylko warzywa i owoce uzyskały obecnie niższy wynik. Mężczyźni istotnie statystycznie częściej wskazali kategorię dań gotowych w porównaniu do kobiet (32 proc. vs 23 proc.).

Reklama

W przypadku innych produktów i usług również niemal wszyscy Polacy zgodnie dostrzegają wzrost cen. Jednak mniej osób niż w przypadku produktów spożywczych, uważa że ceny "zdecydowanie wzrosły". Odczucia związane z podwyżką cen w tym kontekście są obecnie wyraźnie wyższe niż 2 lata temu, kiedy także większość osób była zdania, że ceny wzrosły. Również w tym przypadku to kobiety istotnie statystycznie częściej niż mężczyźni wskazały, że ceny "zdecydowanie wzrosły" (72 proc. vs 63 proc.).

Aż 8 na 10 Polaków wskazuje, że szczególnie podrożała energia elektryczna oraz gaz. W drugiej kolejności wskazywane są usługi komunalne (woda, kanalizacja, odbiór śmieci). Znaczna część produktów i usług została w tym roku wskazana istotnie statystycznie częściej jako te, które "szczególnie podrożały" w porównaniu do wyników sprzed dwóch lat. W tegorocznej edycji energia elektryczna zanotowała najwyższy wzrost wskazań ze wszystkich badanych produktów i usług, wzrost ten wynosi 27 punktów procentowych. O 15 punktów procentowych wzrosły wyniki dla sprzętu elektronicznego oraz transportu, a o 14 p.p. usługi (fryzjer, usługi kosmetyczne, pralnia itp.).

Wzrost cen jest dotkliwy dla ok. 2/3 Polaków. Natomiast prawie co trzeci respondent uważa, że wzrost jest odczuwalny, ale mało dotkliwy. W tym roku ogólna podwyżka cen jest znacznie bardziej odczuwalna niż 2 lata temu. Kobiety istotnie statystycznie częściej niż mężczyźni wskazały, że wzrost cen jest dla nich problemem (71 proc. vs 63 proc. - suma odpowiedzi "bardzo dotkliwy" oraz "dość dotkliwy").

Nieco ponad połowa osób w związku ze wzrostem cen wybiera tańsze produkty, a niewiele mniej osób decyduje się na zakup w tańszych sklepach. Wyniki są podobne do badania zrealizowanego 2 lata temu. Obecnie więcej osób wskazało, że przez podwyżki "oszczędza na wszystkim". Kobiety istotnie statystycznie częściej niż mężczyźni wskazały, że wybierają tańsze produkty (56 proc. vs 49 proc.), tańsze sklepy (51 proc. vs 41 proc.) oraz częściej rezygnują z produktów luksusowych (46 proc. vs 37 proc.).

Większość Polaków przyczyny wzrostu cen upatruje we wzroście cen paliw oraz energii. W następnej kolejności wskazywane są takie powody jak wzrost cen transportu, wzrost podatków, pieniądze z programów społecznych (np. 500+) oraz sytuacja międzynarodowa. Osoby w wieku 55+ częściej wskazują, że ceny wzrosły z powodu podwyżki cen paliw (85 proc.) oraz energii (81 proc.). Z kolei osoby w wieku 25-34 lata częściej niż inni są zdania, że wzrost cen jest spowodowany wzrostem podatków (58 proc.) oraz programami społecznymi (52 proc.).

Niemal wszyscy Polacy spodziewają się, że ceny produktów spożywczych oraz innych produktów i usług będą nadal rosnąć. Obecnie przewidywania w społeczeństwie są bardziej pesymistyczne niż dwa lata temu - więcej osób uważa, że ceny "zdecydowanie wzrosną".

*****

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: drożyzna | ceny żywności | podwyżki cen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »