Agencja marketingowa w cyfrowym świecie

Jeszcze kilkanaście lat temu agencje marketingowe koncentrowały się przede wszystkim na dotarciu do klienta poprzez telewizję i prasę. Sytuacja zmieniła się radykalnie wraz z nastaniem ery internetu. Teraz agencje marketingowe proponują nie tylko kampanie online, lecz także kompleksowe usługi związane z obecnością firmy w sieci.

Jeszcze kilkanaście lat temu agencje marketingowe koncentrowały się przede wszystkim na dotarciu do klienta poprzez telewizję i prasę. Sytuacja zmieniła się radykalnie wraz z nastaniem ery internetu. Teraz agencje marketingowe proponują nie tylko kampanie online, lecz także kompleksowe usługi związane z obecnością firmy w sieci.

Coraz więcej firm na świecie wykorzystuje internet w swojej działalności biznesowej. Odbywa się to zarówno w kontakcie z klientami, w reklamie, jak i przy sprzedaży produktów oraz usług. Jak wynika z raportu IAB "Biznes w sieci. Cyfrowe narzędzia przedsiębiorczości", 97 proc. przedsiębiorstw w Polsce do prowadzenia biznesu używa elektronicznych kanałów, a 45 proc. sprzedaje produkty online. I polskie, i zagraniczne przedsiębiorstwa potrzebują jednak kompleksowego wsparcia w cyfrowym świecie. To otwiera pole do działań nowoczesnym agencjom marketingowym.

Zakres działań agencji marketingowej

Według firmy badawczej MarketsandMarkets do 2019 roku światowe wydatki na marketing w Internecie mogą sięgnąć 220,38 mld dolarów. W samych Stanach Zjednoczonych rynek ten warty jest obecnie 62 mld dolarów. Coraz więcej na reklamę online wydają również firmy w Polsce. Z cyklicznego badania IAB i PwC wynika, że w I kwartale 2016 roku przedsiębiorcy przeznaczyli na marketing w Internecie o 24,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - ich wydatki wzrosły z 641 mln zł do 801 mln zł. Najwięcej wydawano nadal na reklamę display, i ta forma marketingu odnotowała też największy wzrost (+41,9 proc. r/r); na drugim miejscu uplasowało się SEM (+11,8 proc. r/r). Dane te potwierdzają, że agencje marketingowe mają więcej pracy i zyskują nowych klientów. Na tak konkurencyjnym rynku sukces mogą jednak odnieść tylko najlepsi specjaliści, którzy przystosowali się do nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Reklama

- Nowoczesna agencja marketingowa zajmuje się czymś więcej niż tworzeniem kampanii reklamowych. Jej zadaniem jest kreowanie oraz promocja marek w internecie, a także kompleksowe wsparcie ich obecności w sieci - zauważa William Holeksa z INTERNETUM. - To oznacza, że agencja marketingowa musi zapewnić klientowi pomoc na wielu poziomach: od przygotowania strony WWW i hostingu po strategię SEO i promocję - dodaje William Holeksa.

W trakcie analizy oferty różnych agencji marketingowych nietrudno zauważyć, jak szerokie stało się spektrum świadczonych usług. Klient może obecnie zamówić realizację zupełnie nowego serwisu WWW albo audyt już istniejącego z jednoczesną przebudową. Również promocja marki prowadzona jest w kompleksowy sposób. Z jednej strony oferuje się szeroko pojęte działania SEO (pozycjonowanie i wykorzystanie Google AdWords), z drugiej - przygotowuje kampanię mającą za zadanie wzmocnić obecność klienta w Internecie za pomocą social mediów, reklam display, content marketingu i innych rozwiązań.

Budowanie zaufania i całościowa komunikacja

Współczesne agencje marketingowe korzystają z nowoczesnych narzędzi i z zaawansowanej analityki. Starają się także budować zaufanie i silną więź z klientami, słusznie stawiając na pierwszym miejscu współpracę długoterminową. Klienci są coraz bardziej wymagający. Żeby spełnić ich oczekiwania, pracownicy agencji marketingowych nierzadko muszą wykazać się sporym doświadczeniem i wiedzą.

Najważniejsza jest oczywiście skuteczność. Przykładem mogą być działania związane z pozycjonowaniem stron WWW. Niektóre agencje nie potrafią wyjaśnić swoim klientom, że to praca długofalowa, a pojawienie się jej efektów wymaga czasu. W rezultacie klienci zmieniają agencje i tracą cenny czas, ponieważ działania SEO trzeba zacząć od nowa (np. Ponownie przeprowadzać audyt strony, opracować strategię promocji itp.).

Klienci chcą również, żeby agencje marketingowe spojrzały na marketing szerzej. To oznacza, że konieczne jest budowanie interakcji nie tylko w samym Internecie, lecz także poza nim oraz w mobile'u. Współczesne agencje marketingowe, żeby pokonać konkurencję i zaoferować usługi kompleksowe, na wysokim poziomie, muszą budować kampanie nierzadko bez rozdzielania ich na BTL, ATL i online, czyli jako całościową komunikację. Tutaj można wrócić do tego, o czym wspominaliśmy już powyżej - do doświadczenia. Agencje marketingowe budują swoje kompetencje na ogromnej wiedzy swoich pracowników, spośród których wielu zajmowało się wcześniej różnymi kanałami marketingu. To pozwala przygotowywać kampanie kompleksowe, nazywane również 360 Degree Marketing, pozwalające uzyskać efekt synergii.

Agencje marketingowe już dawno musiały przystosować się do cyfrowego świata, w którym coraz większa liczba przedsiębiorców prowadzi swoje biznesy. Dziś coraz częściej oczekuje się od takich agencji działania kompleksowego i wsparcia obecności marki w różnych obszarach, zarówno online, jak i offline. Nierzadko oznacza to, że specjaliści od marketingu stają się wykonawcami czy doradcami, a równocześnie - współtwórcami sukcesu biznesowego przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej na temat: świata
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »