Dwa miliony butelek młodego wina już w sprzedaży

Dwa miliony butelek tegorocznego młodego włoskiego wina trafiło w tych dniach do sprzedaży. Po latach ogromnej popularności popyt na Novello znacznie jednak spadł. Dziesięć lat temu sprzedawano 17 milionów butelek tego trunku.

To pierwszy weekend z młodym winem, które jak co roku gotowe jest na trzy tygodnie wcześniej niż konkurencyjne francuskie Beaujolais Nouveau.

Novello to czerwone, delikatne w smaku, lekkie wino o wyraźnej owocowej i kwiatowej nucie, pasujące do wielu potraw. Trzeba wypić je najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy.

Zwyczaj jego wytwarzania narodził się w połowie lat 70. zeszłego wieku. W kolejnych latach na całym Półwyspie Apenińskim doszło do prawdziwej ekspansji młodego wina, którego roczna produkcja sięgała kilkunastu milionów butelek. W ostatniej dekadzie z roku na rok jest go coraz mniej.

Reklama

Eksperci z rolniczego związku tłumaczą to między innymi wyższymi niż w przypadku produkcji tradycyjnego trunku kosztami maceracji węglowej, czyli procesu stosowanego w winifikacji.

Ponadto winorośl, z której tłoczono wcześniej młode wino, przeznaczana jest w ostatnich latach do produkcji innych odmian, które nie charakteryzują się krótkotrwałością.

Zgodnie z tradycją, rolnicy otwierają Novello w uroczystość świętego Marcina 11 listopada, czyli w dniu, gdy od zawsze zamykają rachunki upływającego roku swej pracy.

- - - - - -

We Francji mają Beaujolais nouveau

Beaujolais nouveau, beaujolais primeur - młode, lekkie, cierpkie czerwone wino pochodzące z rejonu Beaujolais na północ od Lyonu we Francji. Na świecie znana jest nazwa beaujolais nouveau, natomiast we Francji wino to sprzedaje się przeważnie pod równoważnym określeniem beaujolais primeur.

Beaujolais nouveau, podobnie jak większość pozostałych czerwonych win z regionu Beaujolais jest produkowane z winogron odmiany gamay (dopuszczalny jest udział do 15 proc. innych wybranych odmian z tych samych winnic), w wyniku przyspieszonego procesu winifikacji, zwanego maceracją węglową. Proces produkcji pozwala na szybkie zakończenie fermentacji, a wino jest sprzedawane zaraz po jej zakończeniu, jednak w konsekwencji żywotność takiego wina jest ograniczona do około roku.

Charakterystyczny smak beaujolais nouveau nie zależy od szczepu gamay, ale od sposobu winifikacji i utrzymywaniu wysokiej wydajności (co nie sprzyja koncentracji składników aromatycznych i zapewnia lekkość)[1]. Bywa porównywany do smaku lizaka albo gumy balonowej. Beaujolais nouveau ma przez to miłośników również wśród osób, które stronią od klasycznego wina. Z chemicznego punktu widzenia na nutę zapachową wpływ mają octan amylu (o zapachu bananów) i octan etylu. Beaujolais nouveau należy podawać dość chłodne (12-14°C).

W trzeci czwartek listopada przypada święto Beaujolais, kiedy po raz pierwszy oferuje się w sprzedaży wino z bieżącego rocznika. Termin jest usankcjonowany prawnie. Świętowanie rozpoczęcia sprzedaży beaujolais nouveau było kiedyś lokalną tradycją w barach w Lyonie, ale dzięki wysiłkom marketingowym moda rozpowszechniła się na cały świat[6]. Wino szczególną popularnością cieszyło się pod koniec lat 70. XX wieku i w latach 80.

Beaujolais nouveau jest najbardziej znanym winem de primeur (nouveau), choć zgodnie z francuskim prawem winiarskim jeszcze z kilkudziesięciu francuskich apelacji można sprzedawać wina w tym samym roku, co winobranie, pod warunkiem oznaczenia ich jako primeur albo nouveau. Po 1grudnia nie jest to obowiązkowe dla niektórych z nich. Podobne regulacje istnieją m.in. we Włoszech (novello) i Hiszpanii (joven).

Winiarze, producenci beaujolais nouveau promują swój produkt jako proste, lekkie, bezpretensjonalne wino, co wywołuje wzburzenie licznych krytyków, którzy oczekują czegoś więcej[1]. W regionie Beaujolais produkowane są także liczne inne wina, nadające się do dłuższego leżakowania, a niektóre z nich mają prawo do własnych apelacji[6][9]. Od jednej trzeciej do połowy wina z regionu jest produkowane w wariancie beaujolais nouveau.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »