E-podpis za 200 złotych?

W sześciu polskich miastach Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie - można "od ręki" załatwić podpis elektroniczny i otrzymać wszystko, co potrzebne do jego stosowania.

Dotychczas było to możliwe tylko w Warszawie i mogło wiązać się z kilkudniowym oczekiwaniem. Punkty, w których generowane są certyfikaty niezbędne do składania e-podpisu, uruchomiła na przełomie września i października w sześciu miastach Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR). W innych miastach wojewódzkich oraz w Koszalinie, klienci Izby mogą zapoznać się z ofertą, uzyskać pomoc techniczną, podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych, a także zamówić i odebrać certyfikat wraz z zestawem, czyli czytnikiem i kartą kryptograficzną. Uruchomienie terenowych punktów ma służyć temu, aby klient mógł załatwić wszelkie formalności związane z uzyskaniem certyfikatu w jednym miejscu, podczas jednej wizyty. Do niedawna certyfikaty generowane były wyłącznie w Warszawie, a na certyfikat z zestawem trzeba było czekać zwykle kilka dni. "Teraz klient będzie mógł poczuć się trochę tak, jak w salonie telefonii komórkowej wybrać interesujące go rozwiązanie, podpisać umowę i natychmiast otrzymać zamówiony certyfikat wraz z dodatkowymi urządzeniami" - powiedziała dyrektor działu usług certyfikacyjnych KIR, Elżbieta Włodarczyk. Decyzja Izby o uruchomieniu także poza Warszawą punktów generowania certyfikatów wynika z coraz większego zainteresowania rynku podpisem elektronicznym. Zdaniem Elżbiety Włodarczyk, wiąże się to przede wszystkim z wprowadzanymi przepisami i likwidacją barier, utrudniających korzystanie z e-podpisu. "Np. od sierpnia przyszłego roku firmy będą prowadziły elektroniczne rozliczenia z ZUS-em z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych, a nie - jak dotychczas - z wykorzystaniem certyfikatów wydawanych przez ZUS. Chcemy wyjść naprzeciw klientom i zapewnić im jak najlepszy dostęp do usług certyfikacyjnych" dodała Włodarczyk.

Reklama

Cena certyfikatu i zestawu - jak poinformował reprezentujący KIR Adam Mitura - to ok. 200 zł rocznie. Z podpisu można korzystać niemal natychmiast po podłączeniu sprzętu do komputera. O e-podpis mogą starać się także osoby fizyczne, jednak na razie niewiele mogą załatwić z jego pomocą. Przedsiębiorcom i instytucjom podpis elektroniczny może służyć m.in. do zabezpieczania wymiany informacji z urzędami administracji publicznej, wystawiania faktur elektronicznych; przesyłania deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych czy deklaracji do ZUS, tworzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, wystawiania elektronicznych legitymacji studenckich; przesyłania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, informacji do resortu finansów czy zabezpieczaniu komunikacji z klientami bankowości elektronicznej. Krajowa Izba Rozliczeniowa jest pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła usługi podpisu elektronicznego.

W 1993 r. z rozwiązania Izby zaczęły korzystać polskie banki. KIR została powołana w 1991 r. z inicjatywy 16 największych banków, w tym Narodowego Banku Polskiego i Związku Banków Polskich. Swoje usługi kieruje głównie do instytucji bankowych, finansowych, dużych firm sektora telekomunikacyjnego i energetycznego oraz działających w obszarze e-commerce i administracji państwowej. Od 2003 r., na mocy decyzji ministra gospodarki, Izba jest także podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne w zakresie wydawania certyfikatów kwalifikowanych oraz znaczników czasu.

Podpis elektroniczny dla programu PŁATNIK przygotowała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych Już wkrótce ZUS udostępni 7 wersję programu PŁATNIK. Nowelizacja ta pozwoli na stosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego do podpisywania deklaracji ZUS. Obowiązek ten zostanie na przedsiębiorców nałożony już w lipcu przyszłego roku. "Posiadamy największą w kraju sieć przedstawicielstw, składającą się z kilkudziesięciu punktów rejestracji oraz weryfikacji tożsamości, w których można zakupić zestawy do składania bezpiecznego podpisu - mówi Marek Barszczyński kierownik działu sprzedaży Sigillum PCCE..

W Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. od lutego 2003 roku działa SIGILLUM Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej świadczące kwalifikowane usługi certyfikacyjne. Punkty rejestracji, rozmieszczone w miastach wojewódzkich dają możliwość uzyskania podpisu elektronicznego "od ręki" podczas jednej wizyty. Klienci przesyłają wypełnione formularze - wnioski o wydanie certyfikatu drogą elektroniczną i umawiają dogodny dla siebie termin wizyty w punkcie.

Obsługa trwa ok. 30 minut, po których klient wychodzi z kompletnym zestawem (karta kryptograficzna, czytnik, oprogramowanie) do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego.Certyfikat jest ważny od następnego dnia, czyli otrzymanie podpisu elektronicznego gwarantowane jest niezwykle sprawnie i szybko.

Oprócz punktów rejestracji działa sieć punktów weryfikacji tożsamości, która jest wciąż rozbudowywana. Podczas wizyty w punkcie weryfikacji tożsamości następuje sprawdzenie tożsamości klienta na podstawie przedłożonych dokumentów i podpisanie umowy o świadczenie usług certyfikacyjnych. Wydanie certyfikatów nie następuje od razu, a dopiero po upływie 7 - 14 dni.

Obecnie podpis elektroniczny umożliwia:

1.elektroniczne rozliczania z ZUS-em (od 7 wersji Płatnika),

2.składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego,

3.wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,

4.korespondencja z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,

5.wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych,

6.wystawianie faktur elektronicznych,

7.wymiany informacji z urzędami administracji publicznej (termin obowiązkowy to maj 2008), 8.podpisywanie dokumentacji medycznej celem jej archiwizacji,

9.zabezpieczenie w bankowości elektronicznej (Nordea Bank Polska i BPH),

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: elektroniczny | 200 złotych | ZUS | certyfikat | Warszawa | wizyta | izba | podpis | podpis elektroniczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »