Fiskus nie będzie już karać?

Przedsiębiorcy w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich produktów i usług podejmują działania, które można określić pojęciem sprzedaż premiowa W praktyce gdy sprzedawca towarów lub usług premiuje kupującego określoną nagrodą (upominkiem, bonusem) za dokonanie zakupów jest karany podatkiem.

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT, który ma umożliwić firmom zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu VAT związanego z tzw. sprzedażą premiową, zostanie poddany pod głosowanie. W środę podczas drugiego czytania posłowie nie zgłosili żadnych poprawek.

Projekt przygotowała komisja "Przyjazne Państwo".

Zgodnie z generalną zasadą należny VAT nie jest kosztem uzyskania przychodów w podatkach dochodowych (PIT i CIT). Wyjątki dotyczą sytuacji, gdy podatnik musi odprowadzić należny VAT od czynności, które nie wiążą się z uzyskaniem wynagrodzenia. Chodzi o przypadki przekazania lub zużycia przez podatnika towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy.

Reklama

Zdaniem autorów projektu, katalog wyjątków powinien objąć także sprzedaż premiową, rozumianą jako przyznawanie klientom nagród rzeczowych w zamian za zakup określonego produktu.

"Można wręcz bronić stanowiska, że tak rozumiana sprzedaż premiowa jest przejawem szeroko rozumianych działań reklamowych i mieści się w pojęciu +przekazania towarów na potrzeby reklamy+. Poglądy w tej sprawie są jednak niejednolite" - napisano w uzasadnieniu do projektu. Projekt ma wprowadzić przepis, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów będzie także podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów w przypadku, gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług w określonej ilości lub wartości. Według komisji, społecznym skutkiem zmiany będzie zwiększenie poczucia sprawiedliwości systemu podatkowego, a gospodarczym - zwiększenie skłonności przedsiębiorców do stosowania sprzedaży premiowej jako instrumentu zwiększenia sprzedaży. "Skutki finansowe nie powinny być znaczące z uwagi na istotę sprzedaży premiowej, która polega na przyznawaniu upominków, które w relacji do zasadniczej transakcji muszą mieć charakter drobny, wręcz symboliczny" - uważają autorzy projektu.

Bez kary za upominek!

Przedsiębiorcy w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich produktów i usług podejmują działania, które można określić pojęciem sprzedaż premiowa. Takie działania są związane z nagradzaniem klientów, którzy dokonują zakupów o znacznej wartości lub nabywają określone kategorie produktów / usług. Uwzględniając, że otrzymanie nagrody co do zasady wiąże się z powstaniem z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) należałoby wyjaśnić, czy obowiązek podatkowy powstanie też przy okazji sprzedaży premiowej.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PIT | fiskus | przedsiębiorcy | określić | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »