Lidl stawia na marki własne

Instytut badawczy GfK na zlecenie sieci Lidl przetestował produkty sprzedawane pod marką własną Lidla. Wyniki badania pokazują, że zdaniem większości respondentów są one równie smaczne lub lepsze niż wyroby znanych marek. Lidl przekonuje, że smak to niejedyna zaleta produktów z kategorii private label - jest nią przede wszystkim stosunek ceny do jakości. Dlatego stawia na ich rozwój. Kluczem do sukcesu jest współpraca z dostawcami - sieć wspiera ich w rozwoju. W 2015 roku wartość eksportu polskich produktów marek własnych Lidla wyniosła aż 1 700 000 000 zł.

Udział marek własnych w rynku europejskim wynosi 35 proc., co stanowi wzrost niemal o 5 punktów procentowych w porównaniu z 2008 roku . Ta tendencja nie dziwi, jeśli połączy się ją z trendami konsumenckimi. Zgodnie z danymi GfK, dla 67 proc. klientów w Polsce najważniejszą rzeczą w marce jest to, czy jest warta swojej ceny. Coraz głośniej mówi się także o tzw. smart shoppingu, który polega m.in. na wybieraniu artykułów wysokiej jakości z adekwatną do niej ceną. Z jakością produktu ściśle wiąże się także to, co na etykiecie - według raportu Consumer Life, niemal 41 proc. konsumentów w Polsce weryfikuje skład artykułu zawsze lub prawie zawsze. Klienci kupują więc te produkty czy usługi, którym mogą zaufać (odpowiedź taką wskazało 58 proc. ankietowanych Polaków), a to zaufanie budują na podstawie weryfikowanej jakości .

Reklama

Cena nadal jest ważna, a konsumenci chętnie korzystają z promocji, jednak zakupu najpotrzebniejszych produktów spożywczych nie odkładają do czasu ogłoszenia wyprzedaży (wskazanie 83 proc. respondentów). Jedynie 17 proc. respondentów wskazało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy zdarzyło się im zaczekać z zakupem produktów spożywczych do czasu promocji. Jednocześnie ponad połowa (53,4 proc.) deklaruje, że w ciągu ostatniego kwartału zdarzyło im się częściej dokonywać zakupów w dyskontach . Jak wynika z powyższych danych, klienci oczekują atrakcyjnych cen na co dzień, niezależnie od promocji, dlatego Lidl stawia na produkty marek własnych, dostępne w atrakcyjnych cenach w stałym asortymencie sieci. Firma obecnie ma w portfolio ponad 100 własnych brandów, w tym ponad 1 200 różnych produktów z kategorii: spożywczej, kosmetycznej, chemii gospodarczej i tekstylnej.

Produkują je firmy większe, ale i lokalne, zagraniczne, ale przede wszystkim - polskie. Dostawcami Lidla są m.in.: Tarczyński, FoodCare, SM Mlekpol, Grupa Mlekovita a także lokalne firmy o wieloletniej tradycji, takie jak np. OSM Koło czy Średzka Spółdzielnia Mleczarska Jana. Sprzedaż polskich artykułów spożywczych stanowi ponad 70 proc. obrotu Lidla. Ale sieć nie pozostaje dłużna - stale wspiera firmy produkujące asortyment z marek własnych i umożliwia im dalszy rozwój. Dzięki współpracy, w 2015 roku ponad 150 polskich firm wytworzyło produkty eksportowane do sklepów Lidl w 18 krajach Europy. Łączna wartość eksportu tych produktów wyniosła 1 700 000 000 PLN.

Wśród polskich dostawców, eksportujących produkty do zagranicznych sklepów sieci, jest T. Mularski Gospodarstwo Ogrodnicze. Tylko w ubiegłym roku przedsiębiorstwo wyeksportowało 550 tirów pomidorów do sklepów Lidl m.in. w Niemczech, Czechach, Rumunii i Bułgarii. Jednym z polskich produktów, które zdobyły szczególne uznanie wśród zagranicznych konsumentów, jest piwo Argus produkowane przez VAN PUR. To trzecia marka piwa na rynku węgierskim, a w 2015 r. eksport na Węgry stanowił 15 proc. wartości eksportu Argusa. Łącznie do Lidla na Węgrzech dostarczono 170 000 hektolitrów piwa Argus.

Dostawcy, z którymi współpracuje Lidl, muszą spełniać szereg kryteriów. - Stawiamy przede wszystkim na jakość asortymentu, która podlega stałej weryfikacji - zarówno Lidla, jak i dostawców oraz naszych klientów. Konsumenci poszukują idealnego stosunku jakości do ceny - znajdą go w naszych sklepach, wybierając produkty marek własnych - podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska.

Pewność wysokiej jakości oferowanych artykułów gwarantuje sieci szereg regularnych testów i badań. Co roku przeprowadza się ich ok. 5000 - w tym w zewnętrznych, akredytowanych laboratoriach, które potwierdzają najwyższe bezpieczeństwo i powtarzalną jakość produktów. Ponadto w 2016 roku Lidl poprosił GfK o realizację testu konsumenckiego, sprawdzającego smak produktów marek własnych sieci w porównaniu do flagowych produktów markowych liderów rynkowych, w 5 kategoriach. Polacy kosztowali serków Amelia, kabanosów Pikok, czekolad z orzechami Fin Carre, kawy Bellarom i soku Solevita. Większość konsumentów potwierdziła: smak produktów marek własnych Lidla jest porównywalny bądź lepszy od smaku artykułów znanych marek . Przykładowo, 55 proc. Polaków wskazało w teście, że serek Amelia (wyróżniony w tym roku odznaczeniem Teraz Polska) smakuje tak samo lub lepiej od serka nr 1 na rynku. Podobnie było w przypadku soku Solevita, który wskazało 64 proc. osób oraz czekoladą Fin Carre, którą wybrało 60 proc. .

Budowanie świadomości na temat zalet marek własnych i przemyślanych zakupów jest jednym z celów kampanii "Sprytnie i tanio kupować marki własne w Lidlu", której ambasadorką została Dorota Wellman.

Marka własna

Marka własna (ang. private label) - marka pod którą dystrybuowane są produkty bądź usługi wytwarzane przez jedno przedsiębiorstwo, a sprzedawane pod szyldem innego (powstałe na jego zamówienie). Strategię marki własnej stosuje się w wielu różnych gałęziach przemysłu m.in. w przemyśle żywieniowym, kosmetycznym oraz internetowym (hosting). Produkty i usługi oferowane pod markami własnymi, czyli takie które najczęściej wytwarzane są na zamówienie dużych firm i sieci handlowych, są zwykle tańszymi alternatywami dla dobrze znanych lokalnych lub międzynarodowych marek. Istnieją jednak i takie, które pozycjonowane są jako marki luksusowe. Sprzedaż produktów znanych firm pod markami własnymi sieci handlowych po niższej cenie jest możliwe m.in. ze względu na brak konieczności ponoszenia przez producentów kosztów reklamy i organizowania kanałów dystrybucji. Towary oferowane pod markami własnymi sklepów bardzo często nie odbiegają jakością od swoich znanych, markowych odpowiedników (a czasem są wręcz identyczne, a jedynie inaczej opakowane i oznakowane). Produkty marek własnych pełnią istotną rolę w dzisiejszym smart shoppingu. Przykłady stosowania marki własnej w Polsce: * Magnetic to marka własna sieci sklepów Biedronka, pod którą sprzedawane są wyroby takich firm, jak Wawel czy Jutrzenka, * Melly to marka własna sieci sklepów Biedronka, pod którą sprzedawane są soki m.in. firmy Hortex. * Pilos to marka własna sieci sklepów Lidl, pod którą dystrybuowane są przetwory mleczne m.in. takich firm jak Mlekovita, Zauważa się znaczny wzrost rynku towarów sprzedawanych pod marką własną. Np. W 2011 roku rynek ten urósł o ponad 18 proc., w roku następnym zwiększył się o kolejne 19 proc. i wyniósł 33,8 mld złotych.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »