Sprzedaż za symboliczną złotówkę w świetle przepisów podatkowych i w ewidencji

Dla poprawy konkurencyjności oraz wpływów z bieżącej sprzedaży chcemy prowadzić sprzedaż premiową polegającą na możliwości zakupu dodatkowego towaru za symboliczną złotówkę. Sprzedaż ta następowałaby przy spełnieniu określonego poziomu zakupów. Czy koszt zakupu towarów sprzedawanych następnie za złotówkę w całości stanowić będzie koszt podatkowy? Jak należy ustalić przychód ze sprzedaży takiego towaru oraz jakie konsekwencje wystąpią u nabywcy takiego towaru?

Dla poprawy konkurencyjności oraz wpływów z bieżącej sprzedaży chcemy prowadzić sprzedaż premiową polegającą na możliwości zakupu dodatkowego towaru za symboliczną złotówkę. Sprzedaż ta następowałaby przy spełnieniu określonego poziomu zakupów. Czy koszt zakupu towarów sprzedawanych następnie za złotówkę w całości stanowić będzie koszt podatkowy? Jak należy ustalić przychód ze sprzedaży takiego towaru oraz jakie konsekwencje wystąpią u nabywcy takiego towaru?

Powszechnym zjawiskiem występującym w jednostkach trudniących się handlem jest organizacja różnego rodzaju akcji, które w swych założeniach mają poprawić ich konkurencyjność, a tym samym wyniki sprzedaży. Jednym z takich narzędzi jest właśnie sprzedaż premiowa. Oznacza ona dla nabywców możliwość (tutaj) zakupu za symboliczną złotówkę (bywa również, że dodatkowy towar wydawany jest "nieodpłatnie") określonych towarów lub usług. Co do zasady, nagradzani są wszyscy nabywcy, którzy spełnią określone warunki takiej promocji.

Zasad prowadzenia sprzedaży premiowej nie regulują żadne przepisy prawa, dlatego w praktyce przy organizacji takich akcji należy dołożyć staranności, aby w razie kontroli podatkowej udowodnić jej celowość oraz związek z prowadzoną działalnością. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2008 r., nr ILPB1/415-801/08-4/AG, stwierdził, iż:

"(...) nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów.

Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową, jeżeli:

  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,

  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

  • nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy. (...)"

Reklama

Należy podkreślić, że powyższe nie wyklucza - pomimo braku nieodpłatności - uznania za sprzedaż premiową również sprzedaży za symboliczną złotówkę.

1. Rozliczenie sprzedaży premiowej dla celów podatkowych

Koszty i przychody u organizatora akcji sprzedaży premiowej

Generalnie, przy zachowaniu wymienionych na wstępie warunków, wydatki związane ze sprzedażą premiową stanowią w całości koszty uzyskania przychodu. Mają one wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a co się z tym wiąże również pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. Bez wątpienia, celem wydatków związanych ze sprzedażą premiową jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Będzie tak nawet wtedy, gdy sprzedaż faktycznie nie wzrośnie lub wzrośnie nieznacznie. Jak podkreślają organy podatkowe, dla potrzeb sprzedaży premiowej powinien zostać sporządzony regulamin określający zasady tej sprzedaży. Jednostka powinna również posiadać dokumentację potwierdzającą spełnienie przez kupującego warunków niezbędnych dla możliwości takiej sprzedaży.

Koszt prowadzonej sprzedaży premiowej jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodami i dlatego powinien obciążać miesiące, w których osiągano przychody związane z prowadzoną akcją.

Zasada ta obowiązuje zarówno dla celów bilansowych, jak i podatkowych. Zatem w każdym przypadku koszty zakupu gratisów obciążają koszty tego roku, którego sprzedaż dotyczy.

Takie też stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 września 2010 r., nr ILPB4/423-10/10-2/MC.

W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PDOP (oraz art. 19 ustawy o PDOF), przychodem jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Ponieważ zgodnie z uzgodnieniami dokonywanymi pomiędzy organizatorem i jej kontrahentami, sprzedaż towarów promocyjnych, będących przedmiotem sprzedaży premiowej, następuje w cenie 1 zł, to cenę promocyjną należy uznać za cenę określoną w umowie, która odpowiada wysokości przychodu z tytułu sprzedaży towaru.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że wysokość przychodu ustala się z uwzględnieniem udzielonych każdorazowo rabatów. Niewątpliwie akcje promocyjne, w tym sprzedaż za 1 zł, spełniają definicję bonifikaty. Jednocześnie, ustawy o podatku dochodowym, podobnie jak ustawa o VAT, nie zawierają ograniczeń co do możliwości stosowania przez podatników bonifikat oraz ich wielkości.

W rezultacie należy uznać, że sprzedawca powinien, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o PDOP (oraz art. 14 ust. 1 ustawy o PDOF), ustalić przychód w wysokości ceny netto umieszczonej na fakturze. W omawianym przypadku będzie to kwota 0,82 zł za sztukę.

Stosownie do art. 12 ust. 3a ustawy o PDOP (art. 14 ust. 1c ustawy o PDOF), za datę powstania przychodu, o którym mowa wyżej, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e (ust. 1e, 1h i 1i ustawy o PDOF), dzień wydania rzeczy, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2010 r., nr ILPB4/423-10/10-3/MC.

Należy dodać, że u nabywców korzystających ze sprzedaży premiowej nie powstanie obowiązek ustalenia przychodu z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP oraz art. 11 ust. 2b ustawy o PDOF. Wynika to z faktu, że co do zasady, klient korzystając z takiej promocji nie otrzymuje nic za darmo. W praktyce możliwość zakupu za 1 zł warunkowana jest nabyciem określonej ilości towarów, których cena jest tak skalkulowana, że w rzeczywistości nabywca i tak płaci za "premiowy towar". W ogólnym rozrachunku marża zawarta w "zwykłych cenach" towarów rekompensuje sprzedaż dokonywaną za 1 zł.

W konsekwencji nie może być mowy o braku odpłatności. Tak też wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2010 r., nr ILPB4/423-10/10-4/MC.

Rozliczenie VAT naliczonego i należnego z tytułu nabycia i sprzedaży za 1 zł

VAT naliczony, zawarty w fakturze dokumentującej zakup towarów sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, odliczenie nastąpi w miesiącu (kwartale) otrzymania faktury lub w jednym z dwóch kolejnych miesięcy (kwartałów). Odliczenia dokonuje się z zachowaniem zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli w zakresie, w jakim zakupiony towar (gratis) dotyczy czynności opodatkowanych.

W praktyce pewne wątpliwości co do wysokości ustalenia podstawy opodatkowania może natomiast budzić samo wydanie towaru za symboliczną złotówkę.

W interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2008 r., nr IBPP2/443-436/08/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził:

"(...) podatnik ma prawo swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze, w tym stosować duże upusty cenowe, tak by prowadzona przez niego działalność przynosiła korzyści ekonomiczne. Stosowane promocje (upusty cenowe) nie mogą jednak służyć obejściu przepisów prawa i unikaniu opodatkowania, dlatego też wszelkie upusty winny być uzasadnione ekonomicznie i odpowiadać oczekiwanym korzyściom. Ponadto podatnik winien posiadać odpowiednią dokumentację, z której jednoznacznie wynika na rzecz jakiego odbiorcy, w jakich okolicznościach i w jakim zakresie udzielane są upusty. (...)"

Ponadto w interpretacji tej wyjaśniono, kiedy należy wystawić fakturę VAT w związku z wydaniem towaru za symboliczna złotówkę:

"(...) Zatem jeżeli zgodnie z "Regulaminem akcji promocyjnej" wydanie towarów za symboliczną złotówkę następuje dopiero po zakończeniu okresu promocyjnego, to faktura może być wystawiona po zakończeniu okresu promocyjnego, nie później jednak niż siódmego dnia od tego wydania. Tak więc w przedmiotowej sprawie o terminie wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż towaru za symboliczną złotówkę decydować będzie moment wydania towaru, ustalony "Regulaminem akcji promocyjnej". (...)"


2. Ewidencja księgowa sprzedaży premiowej

Sprzedaż za złotówkę jest formą rabatu, a więc wpływa na przychód z działalności operacyjnej (por. art. 42 ust. 2 ustawy o rachunkowości). Jednocześnie sprzedawca zalicza w koszty pełną wartość towarów ustalonych według cen nabycia (zakupu). Zatem w księgach rachunkowych sprzedaż taka przebiega na zasadach ogólnych, zapisami:
 

1. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż, w tym za 1 zł:

   a) wartość netto z faktury sprzedaży:

      - Ma konto 73-0 "Sprzedaż towarów";

   b) VAT należny:

      - Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego";

   c) wartość brutto z faktury sprzedaży:

      - Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami".

2. Wz - wydanie z magazynu sprzedanego towaru odbiorcy:

      - Wn konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)",
      - Ma konto 33 "Towary".


Przykład

W październiku 2010 r. jednostka prowadziła sprzedaż premiową. Nabycie 10 szt. towaru uprawniało do nabycia kolejnej, 11 sztuki w cenie 1 zł. Normalna cena sprzedaży towaru objętego promocją wynosi netto 100 zł/szt. Zatem najmniejszy komplet promocyjny jest sprzedawany za 1.000 zł + 0,82 zł = 1.000,82 zł netto. Koszt nabycia sprzedawanego towaru wynosi 70 zł/szt. Sprzedaż 1 kompletu promocyjnego księgowano w poniższy sposób.

Dekretacja sprzedaży:
 

1. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż, w tym za 1 zł:

   a) wartość netto z faktury sprzedaży: 

1.000,82 zł

      - Ma konto 73-0 "Sprzedaż towarów";

 

   b) VAT należny: 

220,18 zł

      - Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym 
        z tytułu VAT należnego";

 

   c) wartość brutto z faktury sprzedaży: 

1.221 zł

      - Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami".

 

2. Wz - wydanie z magazynu sprzedanego towaru odbiorcy:
11 x 70 zł/szt. = 

770 zł

      - Wn konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów 
         w cenach zakupu (nabycia)",
      - Ma konto 33 "Towary".

 

Księgowania:

Kliknij, aby powiększyć obraz


Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 32 z dnia 2010-11-10

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »