W nowym Centrum Badawczo-Rozwojowym w Rzeszowie będą testowane silniki lotnicze

- Centrum Badawczo-Rozwojowe, które umożliwi testowanie nowoczesnych silników lotniczych, zostało otwarte w Pratt&Whitney Rzeszów. W tej chwili Rzeszów osiągnął jakość na poziomie światowym - mówił podczas uroczystości prezydent Pratt-Whitney Canada John Saabas.

Zdaniem prezesa Pratt&Whitney Rzeszów Marka Dareckiego, nowe Centrum to jedno największych osiągnięć poprywatyzacyjnych firmy.

- Zmienia ono naszą firmę na dziesięciolecia i umacnia naszą pozycję czołowej firmy lotniczej w Europie Środkowej - zaznaczył.

Saabas w swoim przemówieniu podkreślił, że "w tej chwili Rzeszów osiągnął jakość na poziomie światowym". - Mamy tutaj zakład, który produkuje podzespoły i części zgodnie z nowymi standardami. Dzięki temu Centrum w tej chwili możemy rozwijać zarówno badania, jak i rozwój w zakresie budowy i składania silników - mówił Saabas.

Reklama

Wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki mówił podczas uroczystości otwarcia CBR, że bardzo się cieszy ze współpracy między krajowym kapitałem, krajową myślą techniczną a zagraniczną. - Bez naszych partnerów z Kanady, bez naszych partnerów z Pratt&Whitney nie byłoby na pewno tego sukcesu - podkreślił Morawiecki.

Wyraził także zadowolenie ze współpracy między dużą firmą, jaką jest Pratt&Whitney Rzeszów a małymi, średnimi podmiotami, startupami, które "coraz bardziej szeroko rozwijają swoje skrzydła", a także ze współpracy administracji centralnej a biznesem prywatnym, i administracji samorządowej a biznesem prywatnym.

- Z tej kooperacji, z tej współpracy rodzą się naprawdę dobre rzeczy - zaznaczył wicepremier.

Wskazał też na wspólne, biało-czerwone barwy Polski i Kanady oraz na orła, godło Polski. Orzeł jest również symbolem firmy Pratt&Whitney.

- Niech te dwa orły, ten tutaj troszeczkę przybrudzony, amerykańsko-kanadyjski i nasz biały, wspaniały orzeł, niech na tych skrzydłach niosą nas do następnej epoki, następnej ery wielkiego wspaniałego zwycięstwa, gdzie ta Polska myśl techniczna i Dolina Lotnicza będzie rzeczywiście już partnerem - powiedział wicepremier. Dodał, że być może dzięki tej współpracy będą tu powstawać "nie tylko części, nie tylko poszczególne turbiny, ale też całe, kompletne samoloty".

W uroczystości otwarcia CBR uczestniczyli oprócz wicepremiera, wojewody podkarpackiego, przedstawicieli województwa także reprezentanci firm lotniczych z kraju i zagranicy, w tym szefowie zakładów z Doliny Lotniczej oraz wojska.

Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) przygotowane zostało m.in. do testowania nowoczesnych silników lotniczych. W ramach CBR, który był dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, powstały m.in. biuro konstrukcyjne, wydział montażu eksperymentalnego, wydział hamowni składający się z komory śmigłowej oraz komory z hamulcem wodnym, laboratorium materiałowe oraz wydział prototypowni.

Darecki przypomniał, że realizacja projektu rozpoczęła się osiem lat temu. Dodał, że "wszystkie elementy" CBR funkcjonują i sprawdzają się w codziennej działalności firmy.

Umowa na dofinansowanie projektu budowy CBR została podpisana w styczniu 2012 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Realizacja projektu rozpoczęła się w pod koniec 2012, a pod koniec 2015 r. w hamowni - w komorze testowej - przeprowadzony został pierwszy rozruch silnika lotniczego. Próba zakończyła się sukcesem.

Całkowita wartość projektu to ponad 213 mln zł.

Powierzchnia dwóch nowych obiektów wynosi w sumie 5,3 tys. m kw, natomiast trzech zmodernizowanych - 5,5 tys. m kw.

Pratt&Whitney Rzeszów (do lipca 2015 r. WSK "PZL-Rzeszów") kontynuuje tradycje wybudowanej w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego firmy PZL Wytwórnia Silników Nr2 w Rzeszowie.

Firma od początku swego istnienia produkuje silniki i podzespoły do silników lotniczych. Od 2002 r., po prywatyzacji, należy do United Technologies Corporation. Zatrudnia blisko 4 tys. pracowników i wytwarza gotowe silniki oraz części do nich dla najnowocześniejszych samolotów pasażerskich i militarnych w świecie.

W Rzeszowie zmontowane zostały wszystkie silniki stanowiące napęd do polskich F-16.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2015

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »