GALERIE | Czwartek, 20 czerwca 2013 (17:21)
Przebudowa budynku dworca Wrocław Główny, autorstwa Grupy 5 Architekci, zakłada wykorzystanie na pomieszczenia komercyjne jak największej powierzchni obiektu. Komercyjna przestrzeń usługowo-kulturalno-handlowa zdominowała dotychczasowy układ funkcji dworcowych i sam budynek stał się galerią handlową w tej samej mierze, w jakim jest dworcem. Ponadto w obiekcie znajdują się funkcje biurowe oraz zespół sali wielofunkcyjnej. Zaproponowano zachowanie maksymalnej ilości historycznych detali i rozwiązań konstrukcyjnych z jednoczesnym wprowadzeniem nowych elementów we współczesnej stylistyce. Czteropoziomowy układ funkcji i komunikacji w budynku dworcowym zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego obiektu. Pod ziemią w poziomie istniejących piwnic i pod placem dworcowym zlokalizowano podziemną uliczkę dostawczo-obsługową zapewniającą prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych funkcji galerii dworcowej i samego dworca kolejowego. Na parterze wzdłuż głównego wejścia na perony (przejścia podziemnego) zlokalizowano główny zespół funkcji dworcowych, a po przeciwnej stronie umieszczono galerię handlową. Pierwsze piętro zostało wykorzystane na funkcje handlowe oraz na salę wielofunkcyjną, natomiast poddasze jest częściowo zajmowane przez biura. Postanowiono wykorzystać zadaszenie dawnego peronu jako pasaż handlowy otwarty na halę główną. Taki zabieg ma wizualnie przybliżyć poziom piętra klientom i zachęcić ich do wejścia. Ważne są tu również elementy komunikacji pionowej umożliwiające szybki dostęp na wyższą kondygnację - szczególnie schody ruchome. Zaprojektowano je tak, aby nie zaburzały jednoprzestrzenności hali głównej. Z pasażu-galerii, który dla pokonania różnicy poziomów pomiędzy poszczególnymi segmentami budynku wyposażony został w systemy ramp i schodów, jest bezpośredni dostęp do lokali handlowych. Aby doświetlić halę główną, pasaż został przekryty szklanym dachem. Równolegle do pasażu handlowego rozciąga się zielony pasaż rekreacyjny, dostępny poprzez kładki, stanowiący wypełnienie przestrzeni pomiędzy halą główną i halami peronowymi.
1 / 16
fot. Juliusz Sokołowski
Źródło: