GALERIE | Niedziela, 14 września 2014 (06:36)
Alibaba to potężna chińska spółka działająca w obszarze handlu internetowego. Spółka właśnie pokonała ostatnią przeszkodę przed pierwotną ofertą publiczną przewidzianą na 18 września. Chiński gigant chce pozyskać 20 mld dolarów. Firma została założona przez Jacka Ma w 1999 r. obecnie jednego z najbogatszych Chińczyków. Działa ona w obszarze handlu internetowego i podobnie jak Amazon czy eBay, ułatwiając zakupy i sprzedaż towarów, nie oferuje jednak możliwości aukcji internetowych. Dwa największe należące do tej spółki portale, Taobao i Tmall, odpowiadają za ponad połowę wszystkich przesyłek w Chinach, a wolumen transakcji jest większy, niż połączony wolumen transakcji na portalach Amazon i eBay. To, co wyróżnia serwis Alibaba, to nie tylko jego tempo wzrostu przychodów, które na pierwszy kwartał obrotowy 2015 r. (kończący się 30 czerwca) wyniosło 46% w ujęciu rok do roku, ale również jego zdolność do generowania olbrzymich zysków. Marża EBITDA wręcz eksplodowała, z 21% w roku obrotowym 2010 do 58% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co wskazuje na to, że spółka przekroczyła już punkt przegięcia, od którego rozmiar operacyjny działalności zapewnia olbrzymią ekonomię skali. Przychody w roku obrotowym 2015 przewiduje się na poziomie 77 mld RMB, dzięki czemu skumulowany roczny wskaźnik wzrostu od 2010 r. wyniesie 63%. Dane liczbowe wskazują również na to, że spółka jest w stanie utrzymać szybkie tempo wzrostu mimo ostatniego spadku tempa wzrostu rocznych przychodów. Zdaniem analityków Saxobanku, zukup akcji spółki Alibaba to optymalna inwestycja długoterminowa w odniesieniu do Chin, ponieważ chińska gospodarka przekształca się w gospodarkę opartą na konsumpcji w kontekście globalnej komunikacji i handlu internetowego.Poza wzrostem konsumpcji,analizy penetracji internetu na najbliższe lata wskazują na olbrzymi potencjał wzrostu spółki Alibaba. W 2013 r. rynek zakupów internetowych w Chinach był wart 1,892 bln RMB, a do 2016 r. jego wartość ma wzrosnąć do 4,772 bln RMB. Wskaźnik penetracji internetu pod względem zakupów internetowych w 2013 r. wyniósł 8%, a do 2016 r. ma osiągnąć 14,5%. Przewidujemy, że serwis Alibaba chce wkroczyć na rynki z atrakcyjną wyceną i najpierw sprzedać wszystkie swoje akcje, a następnie podwyższać cenę sprzedaży w miarę rosnącego impetu przed datą wyceny. Zasugeruje to przyszłe wzrosty, dzięki czemu po rozpoczęciu obrotów poziom ekscytacji i popyt na akcje będą wysokie. Zdaniem agencji Bloomberg, po IPO Alibaba może stać się jedną z najbardziej wartościowych firm technologicznych na świecie. Według szacunków jej kapitalizacja rynkowa może sięgnąć nawet 250 mld USD, a to oznacza, że Chińczycy zostawią za sobą takie marki, jak IBM, Oracle, Samsung czy Facebook. Peter Garnry, Saxo Bank
1 / 15
Źródło: AFP