PKP Intercity planuje emisję o wartości ok. 400 mln zł

PKP Intercity planuje emisję akcji o wartości ok. 400 mln zł i wejście na warszawską giełdę na przełomie 2008 i 2009 roku. W ten sposób spółka chce sfinansować część planowanych na lata 2007-2010 inwestycji rzędu 2,74 mld zł - poinformował na konferencji prasowej prezes Czesław Warsewicz.

PKP Intercity planuje emisję akcji o  wartości ok. 400 mln zł i wejście na warszawską giełdę na  przełomie 2008 i 2009 roku. W ten sposób spółka chce sfinansować  część planowanych na lata 2007-2010 inwestycji rzędu 2,74 mld zł -  poinformował na konferencji prasowej prezes Czesław  Warsewicz.

- Jeśli decyzje właścicielskie będą na tyle szybkie, to my będziemy gotowi przejść wszystkie procedury do końca 2008 roku i akcje mogłyby być notowane na przełomie 2008 i 2009 roku. Chcielibyśmy, aby oferta dotychczasowego właściciela była połączona z emisją akcji na sfinansowanie planów inwestycyjnych - powiedział Warsewicz.

- Prospekt może być przygotowany i złożony do KNF do końca czerwca przyszłego roku - dodał i powiedział też, że proces przekształcenia PKP Intercity w spółkę akcyjną może zakończyć się w grudniu 2007 roku.

Reklama

Warsewicz powiedział też, że strategia spółki zakłada przygotowanie jej, poprzez planowane inwestycje, do bycia konkurencyjnym na zliberalizowanym rynku, wejście w nowy segment działalności, którym są koleje dużych prędkości, a także szybkie dorównanie do poziomu i standardu przewoźników europejskich.

PKP Intercity planuje do końca 2010 roku zainwestować łącznie ok. 2,74 mld zł.

Spółka chce w latach 2007-2009 przeprowadzić modernizację całego posiadanego taboru wagonowego, czyli 310 wagonów na co przeznaczy ok. 600 mln zł. Drugim celem jest zakup, do końca 2009 roku, 10 wielosystemowych lokomotyw, co pochłonie ok. 200 mln zł.

Na zakup 30 wagonów konwencjonalnych spółka chce przeznaczyć 150 mln zł do końca 2008 roku.

Zarząd podjął też decyzję o całkowitej wymianie taboru gastronomicznego - zakup i modernizacja ok. 50 wagonów gastronomicznych będzie kosztować ok. 180 mln zł (zadanie na 2008/2009 rok).

Najbardziej kosztownym zadaniem będzie zakup 20 składów zespolonych, w co spółka zainwestuje 1,5 mld zł w latach 2008 i 2009. Budowa zaplecza do obsługi składów zespolonych będzie kosztowała kolejne 110 mln zł.

Prezes Warsewicz powiedział, że pieniądze na planowane inwestycje będą pochodzić: z kredytu z EBI (ok. 200 mln zł), ze środków unijnych (ok. 720 mln zł), środków własnych, czyli zysk i amortyzacja w kolejnych czterech latach (ok. 800 mln zł), emisja giełdowa (ok. 400 mln zł) oraz kredyty bankowe i inne instrumenty finansowe w tym leasing (ok. 620 mln zł).

Warsewicz powiedział po konferencji, że w 2007 roku zysk netto PKP Intercity ma wynieść 55 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 1,06 mld zł. Zysk brutto ma wynieść w tym roku 65 mln zł.

Warsewicz powiedział też, że w 2008 roku przychody ze sprzedaży mogą wynieść ponad 1,1 mld zł, a jeśli chodzi o zysk netto w kolejnych latach to "zadanie minimum to wzrost rzędu 10-20 proc."

W 2006 roku zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a w 2004 roku miała 49,4 mln zł straty.

W maju 2007 roku ministerstwo transportu informowało, że sprzedaż przez giełdę części udziałów w PKP Intercity powinna nastąpić najpóźniej w I kwartale 2009 roku, a wartość oferty publicznej spółki może wynieść od 500 mln do 1 mld zł, w tym część może stanowić nowa emisja akcji. Na giełdzie mogłoby zostać ulokowane maksymalnie 49 proc. kapitału spółki.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | Nieplanowane | PKP Intercity | wejście | Czesław Warsewicz | Intercity | zakup
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »