TelForceOne potwierdza skuteczność strategii
Grupa Kapitałowa TelForceOne, lider rynku akcesoriów mobilnych oraz aparatów komórkowych myPhone i tabletów myTab z sukcesem zakończył rok organicznego rozwoju. Mimo trudnej sytuacji konkurencyjnej spółka istotnie poprawiła zyskowność i generuje znaczące przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej.
Dominująca pozycja w segmencie aparatów komórkowych o prostej obsłudze, prawie 40 tys. sprzedanych tabletów myTab i dalszy wzrost sieci sprzedaży detalicznej Teletorium także potwierdzają skuteczność obranej strategii wzrostu organicznego.
Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej TelForceOne w 2012 roku wyniosły 121,3 mln zł, o 6,5% więcej niż w poprzednim roku. Pomimo obniżenia marży brutto na sprzedaży, spowodowanej silną konkurencją w segmencie Dual Sim, Grupa dynamiczniej od przychodów zwiększała zyski. Zysk EBITDA wzrósł w ciągu roku o 12,8% do poziomu 6,9 mln zł, a zysk operacyjny o 17,8% do 5,3 mln zł. Najwyższe tempo wzrostu osiągnięto na poziomie zysku netto: z 0,5 mln zł w 2011 roku wzrósł on do 1,2 mln zł w 2012 roku.
Potwierdziła się skuteczność naszej strategii: szybkie wprowadzanie innowacyjnych produktów, których oczekują konsumenci. - powiedział Wiesław Żywicki, Wiceprezes Zarządu TelForceOne - Doskonale czujemy potrzeby klientów dzięki 111 punktom naszej sieci sprzedaży detalicznej Teletorium, przez co jesteśmy szybsi w wyczuwaniu nastrojów rynku od dużych dystrybutorów IT. Bardzo dobre kontakty z dostawcami w Azji Południowo-Wschodniej i niewielkie partie zamawianych jednorazowo produktów pozwalają nam z kolei szybko reagować na potrzeby rynku. - dodał Wiesław Żywicki.
We wrześniu 2012 roku myPhone, spółka zależna TelForceOne, wprowadził na rynek pierwszy model myTab: 10-calowy tablet oparty o nową wersję systemu operacyjnego Android i wyposażony w aluminiową obudowę oraz baterię o pojemności 8.000 mAh. Wyróżniający się wyraźnie lepszymi parametrami od konkurencyjnych sprzętów w budżetowym segmencie rynku tablet spotkał się z dobrymi opiniami klientów. Od wrześniowego debiutu do końca roku spółka sprzedała prawie 40 tys. myTabów, osiągając 5-10% udziałów w szybko rosnącym rynku.
Poprawę zysków zawdzięczamy umiejętności szybkiego podejmowania czasami trudnych decyzji. Wycofaliśmy się z nieperspektywicznego segmentu aparatów komórkowych Dual Sim pod wpływem znacznej presji cenowej największych producentów telefonów GSM. Odzyskane środki przeznaczyliśmy na wzmocnienie kapitału obrotowego w bardziej zyskownych segmentach. - tłumaczy Wiesław Żywicki. - Zmiana głównego banku finansującego na Reiffeisen Bank Polska pozwoliło wszystkim spółkom z naszej Grupy Kapitałowej na bardziej swobodne działanie i przyczyniło się od obniżenia kosztów finansowych o ponad 16% oraz poprawy zysku netto.
W 2012 roku Grupa Kapitałowa TelForceOne wygenerowała 5,8 mln zł przepływów netto z działalności operacyjnej. Pozwoliło to m.in. na obniżenie zadłużenia kredytowego o 4,1 mln zł.
Zarząd TelForceOne zamierza w 2013 roku dalej konsekwentnie realizować strategię rozwoju organicznego. Po otwarciu w 2012 roku 17 nowych punktów Teletorium planowany jest dalszy rozwój tej trwale rentownej i najbardziej stabilnej części Grupy Kapitałowej. Kierowany obecnie do 32 krajów eksport stanowi już 51% przychodów, a 2013 rok powinien przynieść nawiązanie współpracy z kontrahentami z kolejnych krajów (w 2012 roku rozpoczęto eksport do Hiszpanii, Szwecji i Rosji).
Funkcjonujemy na rynku, który jest ogromnie podatny na błyskawiczne zmiany mody konsumentów. Dlatego z dużą dyscypliną trzymamy się modelu biznesowego dedykowanych dostaw realizowanych dla konkretnego odbiorcy. Staramy się działać ostrożnie, bo kładziemy nacisk przede wszystkim na stabilność biznesu i realizowanych wyników finansowych. - tłumaczy Wiesław Żywicki.
I kwartał 2013 roku przyniósł kolejne nowości produktowe, m.in. wprowadzenie na rynek nowej wersji tabletu myTab, wyposażonego w procesor dwurdzeniowy, podobnie jak poprzednio wyprzedzającego produkty konkurencji w swoim segmencie rynku. Planowane są dalsze prace nad poszerzaniem i modernizacją portfolio produktowego, zwłaszcza w zakresie aparatów GSM myPhone o uproszczonej obsłudze.
Podstawowe pozycje skonsolidowanego rachunku wyników [mln PLN] 2011 2012 Zmiana Przychody 113,9 121,3 +6,5% Zysk brutto na sprzedaży 34,6 32,6 -5,7% marża brutto na sprzedaży 30,4% 26,9% -3,5pp EBIT 4,5 5,3 +17,8% marża EBIT 4,0% 4,4% +0,4pp EBITDA 6,1 6,9 +12,8% marża EBITDA 5,4% 5,7% +0,3pp Zysk netto 0,5 1,2 +139,0% marża netto 0,4% 1,0% +0,6pp
opr MZB