Wodorowe plany Orlenu
Orlen zamierza zbudować międzynarodową sieć hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii i instalacje przetwarzające odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. W ramach projektu planowana jest również budowa ponad stu stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo.
Realizacja programu, który nazwano Hydrogen eagle, obejmującego Polskę, Czechy i Słowację, pozwoli grupie osiągnąć do 2030 r. moce wytwórcze wodoru na poziomie ok. 50 tys. ton rocznie. Program zakłada budowę sześciu nowych hubów wodorowych - trzech w Polsce, dwóch w Czechach oraz jednego na Słowacji - zasilanych przez odnawialne źródła energii.
Instalacje elektrolizy wytwarzające zeroemisyjny wodór zasilane będą przez morską i lądową energetykę wiatrową oraz fotowoltaikę. Łącznie docelowo moc instalacji elektrolizy zasilanych OZE wyniesie ok. 250 MW.
Projekt przewiduje też budowę trzech instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór zlokalizowanych w Płocku, Ostrołęce oraz w Czechach. Powstanie również międzynarodowa sieć ponad stu stacji tankowania wodoru - 54 w Polsce, 22 w Czechach i 26 na Słowacji.
- Wejście w obszar zrównoważonej produkcji wodoru w perspektywie kolejnych dekad zapewni nam przewagi konkurencyjne w obszarze detalicznym, rafineryjnym i energetycznym. Ponadto, pozwoli na znaczącą redukcję śladu węglowego i będzie ważnym krokiem do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku - mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Jak podaje spółka, zastosowanie niskoemisyjnych technologii wytwarzania pozwoli na redukcję emisji CO2 nawet o 1 milion ton rocznie.
Projekt Hydrogen eagle przeszedł już etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI, kolejnym krokiem będzie ubieganie się o notyfikację wsparcia przez Komisję Europejską.
W Niemczech na stacjach grupy Orlen (w Wolfsburgu i Müllheim) działają pilotażowe punkty tankowania wodoru. We Włocławku, Trzebini i Płocku powstają instalacje wytwarzania wodoru o jakości automotive, o docelowych łącznych możliwościach produkcji ponad 1000 kg na godzinę. Huby będą dostarczać wodór na stacje dla transportu indywidualnego i komunikacji publicznej. Koncern rozpoczął postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach. W planach jest także budowa sześciu stacji w Czechach.
Morb