Yawal chce kupić 25 rozgłośni radiowych

Niewykluczone, że częstochowska firma po medialnej metamorfozie będzie musiała poszukać branżowego partnera.

Niewykluczone, że częstochowska firma po medialnej metamorfozie będzie musiała poszukać branżowego partnera.

Medialne plany częstochowskiego Yawalu, producenta profili albuminowych, nabierają kształtów. Spółka dokonała już kilku akwizycji na radiowym rynku, a w ciągu trzech lat zamierza skupić 25 regionalnych rozgłośni. Edmund Mzyk, szef Yawalu, zapowiada też duże zmiany w przejętym Pagedzie.

W częstochowskim Yawalu, który kontroluje Edmund Mzyk wraz z rodziną, zapowiadają się duże zmiany. Firma chce odejść od podstawowej działalności spółki (czyli wytwarzania profili aluminiowych) i dołączyć do rosnącego grona giełdowych spółek medialnych. Na inwestycje w ten ostatni sektor potrzebne są jednak duże pieniądze. Dlatego Yawal próbuje sprzedać dwie spółki produkcyjne: Yawal System i Final.

Reklama

- Zachodni oferenci proponowali zbyt mało za tę część Yawalu. Na razie rozmowy nie przyniosły efektów - mówi prezes Edmund Mzyk.

Nie chce ujawnić, na ile wycenił część produkcyjną swojej firmy. Wiadomo tylko tyle, że chodzi o kwoty rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Do kupna Yawalu System i Finalu przymierzała się szwedzka Sapa. Jednak chwilowe fiasko rozmów skłoniło więc zarząd spółki do poszukiwania alternatywnego źródła finansowania. Yawal szykuje się do emisji akcji lub obligacji, do której dojdzie w I kwartale 2001 roku. Papiery trafią do rąk inwestora finansowego, z którym zarząd Yawalu prowadzi rozmowy.



Miliony w radio



Na finansowanie medialnego projektu, a szczególnie rozwinięcie działalności radiowej przez spółkę Y-Radio, potrzeba około 30 mln zł.

- Kupiliśmy amerykański program do zarządzania rozgłośniami radiowymi. Z jednego miejsca przy minimalizacji kosztów można kierować rozgłośniami terenowymi, które w 80 proc. będą miały wspólne programy. Projekt radiowy miał pierwotnie ruszyć w tym roku, ale ze względu na słabość środków finansowych uruchomimy go na początku 2001 roku. Dokonaliśmy już radiowych akwizycji, jednak szczegółów nie mogę jeszcze ujawnić. W ciągu trzech lat chcemy mieć około 25 rozgłośni - twierdzi prezes Mzyk.

Na realizację projektów medialnych potrzeba będzie wyłożyć więcej niż 30 mln zł. W wypadku, gdy spółka nie pozyska pieniędzy ze sprzedaży aluminiowej części Yawalu, wówczas plany "mediamorfozy" zostaną okrojone. Drugą ewentualnością jest znalezienie partnera branżowego, zarówno do projektu radiowego jak i np. działalności internetowej. Według prezesa Mzyka, radiowe przedsięwzięcie powinno przynieść "korzyści finansowe" w roku 2002 r.



Czas na Paged



Yawal nie jest jedyną spółką, która przechodzi zmiany. W tym roku częstochowska spółka przejęła kontrolę nad giełdowym Pagedem, działającym w branży drzewnej. Edmund Mzyk, który również objął prezesurę warszawskiej firmy, zapowiada gruntowną restrukturyzację.

- Powracamy do korzeni. Paged skoncentruje się na czterech podstawowych segmentach działania: handlu wyrobami drzewnymi, przetwórstwie drewna, produkcji sklejki oraz produkcji i handlu meblami - mówi Edmund Mzyk.

Jeśli chodzi o pierwszy segment, to Paged ma w tej chwili dziesięć składów. Połowa z nich zostanie zrestrukturyzowana lub sprzedana. Jednak nie oznacza to marginalizacji tego segmentu działalności. Edmund Mzyk zapowiada, że co roku spółka będzie kupowała 20-30 nowych podmiotów. Docelowo w 2003 r. Paged powinien dysponować setką składów.

Zostanie także zredukowana liczba tartaków. W tej chwili spółka dysponuje 20 takimi zakładami. Pozostanie z nich 7, a liderem tego drugiego segmentu będzie prawdopodobnie firma Paged Materiały Drzewne.



Inwestor dla sklejki



W produkcji sklejki główną firmą grupy jest Paged Sklejka Morąg Mazury.

- Chcemy dofinansować tę spółkę. Wejściem kapitałowym i objęciem mniejszościowego pakietu akcji zainteresowany jest amerykański koncern branżowy. W ciągu kilkunastu dni dojdzie prawdopodobnie do podpisania listu intencyjnego w tej sprawie. Innym wyjściem może być dostarczenie przez inwestora nowych technologii w zamian za produkty Sklejki - dodaje Edmund Mzyk.

Segment sklejki potrzebuje dofinansowania w kwocie około 30 mln zł. Za te pieniądze firma zamierza m. in. kupić fabrykę w Piszu lub Ełku. Dzięki temu w produkcji sklejki w ciągu 1-1,5 roku Paged powinien zwiększyć udział w krajowym rynku z obecnych 20-25 do 50 proc. Sklejka z Morąga nie zostanie wprowadzona na warszawski parkiet. Amerykański inwestor, jakim zapewne będzie koncern Columbia Forest, nie jest ponoć zainteresowany takim rozwiązaniem.

W produkcji mebli okrętem flagowym Pagedu będzie FMG Jasienica, która notuje dobre wyniki finansowe.

- Oprócz Jasienicy, reszta spółek meblowych wymaga głębokiej restrukturyzacji. Tak będzie w przypadku zakładu w Sędziszowie. Pozbyliśmy się już fabryki w Starachowicach. Hurtownię mebli w Koniku Nowym k. Warszawy, która przynosiła straty, zlikwidujemy do końca tego roku - mówi Edmund Mzyk.



Profity z biurowca



Zarząd Pagedu nie wie jeszcze, co zrobi z warszawskim biurowcem zlokalizowanym przy Pl. Trzech Krzyży.

- Chcieliśmy sprzedaż tę nieruchomość, ale nie znalazł się chętny do kupna za naszą cenę. W tej sytuacji planujemy wynająć powierzchnie biurowe i ograniczyć do niezbędnego minimum miejsce zajmowane przez zarząd naszej spółki. W skali roku wpływy z wynajmu powinny przynieść około 400 tys. USD (1,8 mln zł) - twierdzi Edmund Mzyk.

Restrukturyzacja Pagedu oznacza również bardzo duże zwolnienia. Z zatrudnionych około 5 tys. osób pozostanie w firmie pozostanie około 2 tys. pracowników.

Część pieniędzy pozyskanych przez Paged w wyniku m. in. sprzedaży zbędnych aktywów czy wynajmu biurowca, zarząd przeznaczy na redukcję zadłużenia firmy. Zobowiązania samego Pagedu po trzech kwartałach tego roku wynoszą ponad 71 mln zł. Zdaniem prezesa Mzyka, w tym roku Paged zanotuje jeszcze ujemny wynik finansowy, ale grupa osiągnie nieznaczny zysk. Wymierne efekty finansowe restrukturyzacji będą widoczne już w 2001 roku.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | firmy | plany | radio
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »