Orbis obniżył prognozy dla grupy hotelowej

Orbis w zaktualizowanej w piątek strategii obniżył prognozy zysku EBITDA dla grupy hotelowej na lata 2007-10, w związku z napotykanymi barierami administracyjnymi przy realizacji inwestycji. Jednocześnie spółka zapowiedziała przeznaczenie 1,42 mld zł na realizację strategii do 2011 roku.

Orbis w zaktualizowanej w piątek strategii obniżył prognozy zysku EBITDA dla grupy hotelowej na lata 2007-10, w związku z napotykanymi barierami administracyjnymi przy realizacji inwestycji. Jednocześnie spółka zapowiedziała przeznaczenie 1,42 mld zł na realizację strategii do 2011 roku.

Według pierwotnych założeń EBITDA Grupy Hotelowej Orbisu w 2007 roku miała wynieść 252 mln zł, ale obecnie została obniżona do 230 mln zł.

"Obniżyliśmy prognozę EBITDA, gdyż z powodów administracyjnych mamy pewne opóźnienie w realizacji budów" - poinformował w piątek na spotkaniu z dziennikarzami Jean-Philippe Savoye, prezes firmy.

Dodał, że z tych samych powodów spółka obniżyła też prognozy EBITDA na kolejne lata.

"Mamy jednak nadzieję, że wraz z decyzją o przyznaniu Polsce organizacji Euro 2012 te bariery administracyjne znikną i szybciej będziemy dostawać pozwolenia na budowę i warunki zabudowy, jak i zgody na uruchamianie hoteli" - powiedział.

Reklama

W 2008 roku EBITDA Orbisu ma wynieść 285 mln zł (wcześniej zakładano 299 mln zł), w 2009 roku 328 mln zł (wobec 358 mln zł wcześniej zakładanych), w 2010 roku 361 mln zł (wcześniej 386 mln zł). W 2011 roku EBITDA Grupy Hotelowej Orbisu ma wynieść 390 mln zł (wcześniejsze prognozy kończyły się na 2010 r.).

Prezes zaznaczył, że prognozy te nie uwzględniają zysku z transakcji sprzedaży nieruchomości, które są planowane.

"W następnych czterech latach planujemy uzyskać 400 mln zł ze sprzedaży zbędnych aktywów" - powiedział.

Orbis planuje bowiem sprzedać części aktywów, w tym nieruchomości hotelowych i niehotelowych, co da mu dodatkowe środki na sfinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. 8 hoteli grupy, nie spełniających określonych kryteriów, zostało wytypowanych jako potencjalne nieruchomości do sprzedaży.

Orbis zaktualizował swoją strategię inwestycyjną.

"Zaktualizowaliśmy naszą długoterminową strategię na najbliższe pięć lat, bo musimy wziąć pod uwagę nowe okoliczności z otoczenia makroekonomicznego. Oznacza to, że w ciągu najbliższych pięciu lat mamy zamiar znacznie zwiększyć poziom inwestycji" - powiedział prezes.

Pytany, czy to ma związek z organizacją przez Polskę Euro 2012 odpowiedział:

"I tak i nie. Bo tak naprawdę nie możemy dostosowywać tempa inwestycji do dwutygodniowej imprezy, ale trzeba przyznać, że wzrost infrastruktury będzie istotny, a to znacznie zwiększy liczbę odwiedzających Polskę, co z kolei ma istotne znaczenie dla naszego biznesu."

Orbis poinformował, że na realizację strategii przeznaczone zostanie łącznie 1,421 mld zł w latach 2007-2011.

Na realizację programu budowy hoteli ekonomicznych pod marką Etap i Ibis spółka wyda 794 mln zł, a na rozwój innych marek - 225 mln zł.

Poza tym spółka planuje modernizację obiektów i wydatki te są częścią przedstawionego plany inwestycyjnego. Według szacunków Orbisu, jego nakłady na kompleksowe modernizacje wraz z nakładami odtworzeniowymi hoteli wynieść mają 402 mln zł.

"W zaktualizowanej strategii na lata 2007-2011 założono 5-letni budżet inwestycyjny o 558 mln zł wyższy niż w strategii na lata 2006-2010. Głównymi czynnikami wzrostu są zwiększenie liczby nowobudowanych hoteli (10 hoteli; 1,7 tys. pokoi) i zmiany koncepcji niektórych projektów rozwojowych, co łącznie kosztować będzie w rozpatrywanym okresie 395 mln zł" - napisano w komunikacie Orbisu.

"Ponadto wzrost cen w budownictwie spowodował przeszacowanie budżetów projektów uwzględnionych w strategii na lata 2006-2010 o 163 mln zł, w tym na projekty modernizacyjne wraz z nakładami odtworzeniowymi - 75 mln zł" - dodano.

Prezes zaznaczył, że plany inwestycyjne są ostrożne.

"Wolimy stawiać plany dość konserwatywne, ale takie, które na pewno zostaną zrealizowane. Zobaczymy za pięć lat, ile wybudujemy tak naprawdę hoteli" - powiedział.

Do końca 2007 roku Orbis planuje, że będzie miał w budowie 10-12 hoteli. W tym roku firma planuje uruchomić trzy hotele, przy czym tylko pod marką Etap.

Prezes podtrzymał zapowiedź, że w tym roku wydatki na inwestycje będą rzędu 300 mln zł. Poza nakładami na nowe hotele spółka planuje "ogromne" projekty remontowe, obejmujące hotele: Grand w Warszawie, Heweliusz w Gdańsku i Novotel w Poznaniu.

Po zrealizowaniu zaktualizowanej strategii w grupie Orbis będzie 39 nowych hoteli w Polsce, z ponad 4,8 tys. pokoi. Prezes poinformował, że w tym okresie grupa zbuduje w Polsce 18 hoteli Ibis, 17 - Etap, dwa Novotele, jeden Mercure i jeden Sofitel.

Prezes powiedział, że w Polsce firma planuje budowę hoteli w dużych miastach jak: Wrocław (3-4), Kraków (3), Trójmiasto (5-6) oraz w mniejszych, jak Elbląg, Kalisz, po jednym hotelu.

Poza Polską firma planuje wybudować w prognozowanym okresie inwestycyjnym cztery hotele w krajach bałtyckich.

"Oznacza, to że łącznie w Polsce i w krajach bałtyckich wybudujemy hotel oferujące w sumie 5.274 pokoje" - powiedział Savoye.

Orbis zapowiedział, że konwersje hoteli będą kontynuowane, ale w mniejszym zakresie i dotyczyć będą marek Novotel i Mercure.

W wyniku realizacji strategii grupa Orbis obejmować będzie łącznie 89 hoteli z 14,2 tys. pokoi, w tym 50 hoteli w segmencie ekonomicznym.

Program inwestycyjny w latach 2007-2011 będzie finansowany w 47 proc. ze środków pieniężnych z działalności operacyjnej, w 24 proc. - długiem, a pozostała część - środkami ze sprzedaży aktywów. Orbis ma niewykorzystany kredyt na kwotę 350 mln zł.

Grupa hotelowa Orbisu będzie dysponowała na koniec 2011 roku gotówką netto w wysokości 104 mln zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | orbis | hotele | nieruchomości | etap | plany
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »