PZU planuje, że zmieni się w spółkę dywidendowo-wzrostową
PZU planuje zmianę profilu ze spółki czysto dywidendowej na spółkę dywidendowo-wzrostową, chce utrzymywać ROE na poziomie 18 proc. PZU chce budować grupę bankową, która znajdzie się w pierwszej piątce banków w Polsce z aktywami ponad 140 mld zł - poinformował PZU w strategii do 2020 roku.
"Przedstawiona w niniejszym dokumencie Strategia Grupy PZU zakłada fundamentalną zmianę profilu Grupy ze spółki czysto dywidendowej na spółkę dywidendowo-wzrostową, realizującą ambitne projekty zwiększenia wartości przychodów oraz zysku netto, przy wykorzystaniu siły kapitałowej Grupy PZU" - napisano w strategii.
PZU chce utrzymywać wskaźnik wypłacalności Solvency II dla grupy PZU na poziomie nie niższym niż 200 proc.
W założeniach polityki kapitałowej i dywidendowej spółka zakłada zatrzymanie części skonsolidowanych zysków grupy na finansowanie inicjatyw wzrostowych (projekt bankowy, akwizycje na rynku TFI, akwizycje zagraniczne). Opcjonalnie, w zależności od potrzeb wynikających z akwizycji spółka zakłada emisję długu podporządkowanego.
"W przypadku braku wykorzystania zatrzymanego kapitału na rozwój, zostanie on zwrócony akcjonariuszom" - napisano w strategii.
Spółka podała, że kluczowe zmiany - w stosunku do poprzedniej strategii - dotyczą zwiększenia nacisku na rentowność działalności podstawowej grupy i w tym redukcję kosztów stałych o 400 mln zł w ciągu 3 lat, przyspieszenia wzrostu grupy PZU, w tym rozwoju segmentu zdrowie oraz inwestycje i ujęcie w strategii planu w zakresie inwestycji w sektor bankowy oraz zwiększenia roli innowacyjności.
Redukcja kosztów wynikać ma w głównej mierze wynikała z wykorzystania wdrożenia platformy Everest oraz usprawnienia procesów operacyjnych, w tym automatyzacji.
- Chcemy rozwijać działalność w Polsce i na rynkach zagranicznych, na których już jesteśmy obecni. Równocześnie, aby zapewnić możliwość dalszego wzrostu wartości PZU, będziemy realizować ambitne projekty rozwojowe. Będziemy rosnąć w szczególności w obszarach opieki zdrowotnej oraz zarządzania aktywami - powiedział cytowany w komunikacie Michał Krupiński, prezes PZU.
PZU planuje utrzymać rentowność ROE na poziomie 18 proc., osiągnąć poziom 100 mld zł aktywów pod zarządzaniem, w tym 50 mld zł aktywów klientów zewnętrznych.
Planowany jest wzrost przychodów PZU Zdrowie z 260 mln zł w 2015 roku do 1 mld zł w 2020 roku i założona jest budowa grupy bankowej, która znajdzie się w pierwszej piątce banków w Polsce z aktywami o wartości ponad 140 mld zł.
Spółka planuje zakup placówek medycznych o stabilnej rentowności, zakłada, że do 2020 roku wydatki akwizycyjne wyniosą w tym segmencie 330 mln zł.
"W przypadku pojawiania się atrakcyjnych opcji inwestycyjnych, dopuszcza się akwizycje banków o charakterystyce uzasadniającej brak integracji w ramach segmentu bankowego Grupy" - napisano w strategii.
Ubezpieczyciel poinformował, że dzięki przeprowadzonej konsolidacji oraz realizacji synergii kontrybucja filaru bankowego do wyniku Grupy PZU w 2020 roku powinna wzrosnąć do 450 mln zł.
PZU podało, że będzie poszukiwało możliwości tworzenia wartości dodanej poprzez przejęcia spółek ubezpieczeniowych dopuszcza potencjalnie akwizycje podmiotów z sektora pozaubezpieczeniowego (np. spółek asset management).
PZU podało, że utworzy nowe marki ubezpieczeniowe w Polsce, dzięki którym chce poprawić swoją pozycję konkurencyjną w wybranych grupach klientów.
Poniżej wybrane, kluczowe wskaźniki z opublikowanej w środę strategii PZU na lata 2016-2020
2015 | 2020 | |
ROE | 18% | 18% |
Ub. Majątkowe | ||
Udział w rynku | 33,9% | 35% |
Wskaźnik mieszany | 94% | 92% |
Ub. na życie | ||
Liczba klientów | 11,4 mln | 11 mln |
Marża w ub. grupowych i IK | 22,4% | > 20% |
Inwestycje | ||
Aktywa pod zarządzaniem | 25,3 mld | 50 mld |
Wynik netto z zarządzania aktywami | 92,4 mln | 200 mln |
Zdrowie | ||
Przychody | 259,5 mln | 1 mld |
Marża EBITDA | 3,9% | 12% |
Bankowość | ||
Aktywa | 40 mld | 140 mld |
Wynik finansowy netto przypisany Grupie PZU | 0 | 450 mln |
Cele grupowe | ||
Solvency II | 285% | >200% |
Uproduktowienie klienta detalicznego | 1,49 | 1,64 |