URE obniżył cenę gazu dla PGNiG w taryfie detalicznej o 7 procent

URE zdecydował, że uśredniona obniżka ceny za paliwo gazowe w taryfie detalicznej w stosunku do dotychczasowej taryfy PGNiG Obrót Detaliczny dla wszystkich grup taryfowych wynosi 7 proc. - podała spółka w komunikacie. Nowa taryfa będzie obowiązywać do końca marca 2017 r.

Stawki opłat abonamentowych pozostały bez zmian.

- dla odbiorców indywidualnych i małych przedsiębiorstw - obniżka ceny za paliwo gazowe wynosi 6 proc.,

- dla odbiorców biznesowych - uśredniona obniżka ceny za paliwo gazowe wynosi 8,6 proc.

- Jest to szósta z rzędu obniżka od sierpnia 2014 roku, co oznacza, że uśredniony spadek cen oferowanego przez nas gazu wysokometanowego wynosi około 23 proc. - mówi Henryk Mucha, Prezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

Stawki opłat abonamentowych pozostają na tym samym poziomie.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne Taryfa powinna zostać wprowadzona do stosowania nie później niż 45 dni od dnia jej opublikowania przez Prezesa URE. Wskazany w decyzji Prezesa URE termin obowiązywania nowej Taryfy upływa z dniem 31 marca 2017 roku.

Reklama

Analitycy BDM: Po podniesieniu taryfy dla dużych odbiorców, spadek taryfy detalicznej odbieramy negatywnie (zakładaliśmy utrzymanie co najmniej obecnego poziomu). Jednocześnie jest to powrót do "normalności" po okresie relatywnie wysokich stawek z lata 2015-16 w stosunku do taryfy hurtowej. Zwracamy uwagę, że spread (8,4 PLN/MWh) pomiędzy taryfą detaliczną a hurtową spadł do poziomu najniższego od początku 2015 roku (w samym 2016 roku było to średnio aż 21,2 PLN/MWh).

W opiniI analityków ING BANKU obniżka taryfy może być nietrwała m.in. ze względu na dalszy wzrost cen surowca na rynkach globalnych i wysoki kurs USD/PLN.

Sprawdź bieżące notowania PGNiG na stronach BIZNES INTERIA.PL

- - - - -

W 1. tygodniu 2017 r. benzyna i olej napędowy tanieją 2 gr/l, a autogaz 1 gr/l (wobec notowania z 28 grudnia) *

Średnie detaliczne ceny paliw 4 stycznia 2017 r. ukształtowały się na poziomie: 4,64 zł/l olej napędowy; 4,74 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 5,07 zł/l) i 2,25 zł/l autogaz.

Tym samym w 1. tygodniu 2017 r. benzyna i olej napędowy tanieją 2 gr/l, a autogaz 1 gr/l (wobec notowania z 28 grudnia)*.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,60 zł/l (+4 gr/l w skali 7 dni, tj. od notowania 28 grudnia 2016 r.); najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,72 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatnich 7 dni to świętokrzyskie: +5 gr/l przy średniej 4,65 zł/l.

Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,66 zł/l (+3 gr/l przez ostatni tydzień); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,87 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany to mazowieckie: +4 gr/l przy średniej 4,79 zł/l.

Najtańszy autogaz mają w woj. podlaskim: 2,22 zł/l (-1 gr/l); a najdroższy tradycyjnie zachodniopomorskie: 2,32 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to łódzkie: -3 gr/l przy średniej 2,23 zł/l.

Dziś w polskim hurcie paliwowym Pb95 tanieje średnio 7 zł/m3, a ON 9 zł/m3

Największe obniżki wprowadziła Grupa LOTOS: benzyna 95-oktanowa z gdańskiej rafinerii notuje dziś -13 zł/m3 (Pb98 -16 zł/m3), a olej napędowy -6 zł/m3. To miła odmiana po ostatnich podwyżkach - od 4 grudnia 2016 r., czyli w skali miesiąca, podwyżki wyniosły bowiem odpowiednio: +58 zł/m3 i +87 zł/m3 . W ciągu roku (od 1 stycznia 2016 r.) oba paliwa zdrożały: 15% i 22%.

Zmiany na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, tam zaś - mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów - utrzymuje się silny trend wzrostowy. Jak podaje agencja Bloomberg, ropa Brent, której cena jest referencyjna dla europejskich rafinerii, od 1 stycznia 2016 do 4 stycznia 2017 r. zdrożała ponad 50%. To m.in. efekt wspieranej przez Rosję decyzji OPEC i pozostały eksporterów ropy o obniżeniu limitów wydobywczych. W połączeniu z bardzo mocnym osłabieniem złotówki spowodowało to w końcówce 2016 r. gwałtowne podwyżki w polskim hurcie paliwowym.

Od cen surowca dużo ważniejsze są jednak ostatnio giełdowe notowania paliw gotowych. W notowaniach ARA (średnie ceny paliw gotowych z trzech największych europejskich portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) przez ostatni rok benzyna zdrożała 27%, a olej napędowy 51%. W tabelach NBP dolar do złotówki zanotował zaś w ostatnim roku +8%.

Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze (patrz: dane FuelsEurope), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się w obszar giełdowych notowań paliw gotowych (patrz: notowania ARA).

Przykładem, że ceny paliw gotowych stwarzają dziś większe pole do spekulacji, są działania Rosji, która wykorzystuje rurociągi "Drużba" [bo TAK brzmi oryginalna nazwa tej instalacji - "Przyjaźń" to polska adaptacja rosyjskiej nazwy] czy ESPO [rurociąg syberyjski] do eksportu ropy, ale już terminale bałtyckie [jak Ust-Ługa] przede wszystkim do eksportu oleju napędowego i benzyn. W tej sytuacji ważne jest inwestowanie w krajowe źródła energii - także te alternatywne; i jej logistykę.

PIPP

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ceny gazu | URE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »