Analiza kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców za III kwartał i 3 kwartały 2000 r.
Komitet przyjął i rekomendował Radzie Ministrów dokument zatytułowany Analiza kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców za III kwartał i 3 kwartały 2000 r., przedłożony przez ministra finansów.
Rozporządzeniem z 17 listopada 1999 roku Rada Ministrów ustaliła maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na 2000 rok w wysokości 6,8 proc. oraz orientacyjne wskaźniki przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kolejnych kwartałach roku 2000 w stosunku do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z roku poprzedniego, na I kwartał w wysokości 5 proc., na II - 6,6 proc., na III - 7 proc., na IV - 8,6 proc.
Według Głównego Urzędu Statystycznego, dynamika przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za III kwartał 2000 roku w stosunku do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok 1999 wyniosła:
- ogółem 111,4 proc.;
- w sektorze publicznym 108,8 proc.;
- w sektorze prywatnym 114 proc.
Ustalony przez Radę Ministrów orientacyjny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na III kwartał 2000 roku w wysokości 7 proc. został przekroczony.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie zaliczane w ciężar kosztów za III kwartał 2000 roku wyniosło:
- ogółem 2195,01 zł;
- w sektorze publicznym 2340,66 zł;
- w sektorze prywatnym 2111,22 zł.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie za III kwartał i trzy kwartały 2000 roku w sektorze prywatnym rosło w tempie znacznie szybszym od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze publicznym.
Z porównania podstawowych wskaźników ekonomicznych, uzyskanych w trzech kwartałach 2000 roku w wybranych sekcjach, z analogicznymi wskaźnikami za rok 1999 wynika, że:
- poprawiły się wskaźniki poziomu kosztów, rentowności obrotu brutto i netto oraz płyn-ności finansowej I stopnia w: górnictwie, kopalnictwie oraz w pozostałej działalności usługowej; w przetwórstwie przemysłowym, transporcie, gospodarce magazynowej i łączności, poza wskaźnikiem płynności finansowej I stopnia; w wytwarzaniu i zaopatry-waniu w energię elektryczną, gaz i wodę, poza wskaźnikiem rentowności obrotu brutto i netto,
- pogorszył się wskaźnik poziomu kosztów, wskaźnik rentowności obrotu brutto i netto oraz wskaźnik płynności I stopnia w sekcjach: budownictwo, handel i naprawy, hotele i restauracje oraz obsługa nieruchomości i firm.
Z danych przekazanych przez ministrów i wojewodów wynika, że:
* Zwiększyła się liczba przedsiębiorców przekraczających wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i jednocześnie pogarszających swoją sytuację finansową ogó-łem z 14,3 proc. za 1999 rok do 17,8 proc. za III kwartał 2000 roku i do 15,4 proc. za trzy kwartały 2000 roku w stosunku do liczby przedsiębiorców objętych oceną w tych okresach.
* Wśród przedsiębiorców nadzorowanych przez ministrów odnotowano wzrost liczby tych, którzy przekroczyli wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i jednocześnie pogorszyli swoją sytuację finansową z 12,5 proc. za 1999 rok do 16,5 proc. za III kwartał 2000 roku i wzrost do 19,2 proc. za trzy kwartały 2000 roku.
Natomiast wśród przedsiębiorców nadzorowanych przez wojewodów odnotowano wzrost liczby tych, którzy przekroczyli wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodze-nia i jednocześnie pogorszyli swoją sytuację finansową z 15,4 proc. za 1999 rok do 18,7 proc. za III kwartał 2000 roku i spadek do 12,8 proc. za 3 kwartały 2000 roku w stosunku do liczby przedsiębiorców objętych oceną w tych okresach.
* U przedsiębiorców nadzorowanych przez ministrów: sprawiedliwości, transportu i gospo-darki morskiej, łączności oraz gospodarki nie odnotowano przedsiębiorców, którzy przekroczyli wskaźnik przyrostu przeciętnego wynagrodzenia i jednocześnie pogorszyli swoją sytu-ację finansową.
* Nie podejmowano działań dyscyplinujących w związku z występującymi przekroczeniami orientacyjnego kwartalnego wskaźnika przyrostu przeciętnego wynagrodzenia.
Podsumowanie i wnioski.
Wysokie przekroczenie dopuszczalnego wskaźnika u przedsiębiorców elektroenergetyki win-no skłonić ministra skarbu państwa do wzmocnienia nadzoru właścicielskiego nad tymi jednostkami.