Biedronka wygrywa w rankingu popularności i... uczuć!
We wrześniu sieci handlowe podniosły wydatki na reklamę. Konkurencję zdeklasował Lidl, wydając w III kwartale ponad 75 mln zł. Co ciekawe, konsumenci nie szukają w sklepach jedynie atrakcyjnych cenowo produktów spożywczych, ale także... miłości. W tym rankingu wygrywa Biedronka.
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną sieci handlowych oraz ich wydatki reklamowe w III kwartale 2013 roku. Podobnie jak w poprzednim badanym okresie - najwięcej na reklamę wydał Lidl, a najpopularniejsza w sieci jest Biedronka.
Jak wynika z danych admonit, najwięcej na reklamę wydał Lidl - ponad 75 mln złotych, na drugim miejscu znalazła się Biedronka z wydatkami rzędu 32 mln złotych, a na trzecim Żabka z ponad 17 mln złotych. Jak wykazały badania, z wymienionych powyżej reklamodawców tylko wydatki poniesione przez Biedronkę przełożyły się na zainteresowanie internautów. Korzystnie przedstawia się również sytuacja Tesco, które wydało w badanym okresie ponad 14 mln złotych, budząc proporcjonalnie duże zainteresowanie internautów.
Pośród dyskontów również wygrywa Biedronka. Pozytywnie przedstawia się także sytuacja Kauflandu, którego wydatki proporcjonalnie przekładają się na zainteresowanie w sieci.
W porównaniu miesiąc do miesiąca wyraźnie widać wzrost wydatków reklamowych we wrześniu. Wyjątkiem jest Żabka, która zintensyfikowała swoje działania promocyjne na początku kwartału.
Ciekawie przedstawia się również zestawienie wydatków reklamowych z liczbą emisji reklam. Wyraźnie widać, że Lidl zastosował strategię zarówno jakościową, jak i ilościową. Sklep wydał najwięcej na reklamę, ale też to ich reklam pojawiło się najwięcej w prasie, radiu i telewizji. Interesujący jest również przypadek POLOmarketu, który przy proporcjonalnie wyższych wydatkach na reklamę miał niewielką liczbę emisji. Jak wynika z danych amonit, większość wydatków została przeznaczona na reklamę w radiu. Sklep konsekwentnie emitował spoty w rozgłośniach grupy RMF (RMF MAXXX Gdańsk, RMF FM, RMF Classic).
Z analizy IMM, wynika również, że internauci wzmiankują nie tylko o konkretnych produktach dostępnych w badanych sklepach. Okazuje się, że w mediach społecznościowych funkcjonują dedykowane prawie wszystkim sklepom strony "spotted", na których internauci zamieszczają... anonse.
W tym rankingu wygrywa Biedronka, w kontekście której pojawiły się 143 wzmianki tego typu.
Internauci piszą:
- "Szukam chłopaka, który dziś (1.07.13 r.) około godziny 11 wychodził z Biedronki (centrum). Był brunetem, miał na sobie czerwoną koszulkę i jak mi się wydawało miał ze sobą słoik ogórków. Jeśli to czytasz, odezwij się".
- "Pozdrowienia dla fajnej blondynki, która robiła zakupy w Biedronce około 16.45 ;]".
- "Ach, ta magia sklepów osiedlowych:). Tesco. Niedziela. 3 bądź 4 panów, odjechali zielonym VW. Pozdrowienia dla jednego z nich - koszula w zieloną kratę, najwyższy".
- ''Sprawa jest ważniejsza niż awans Polski w rankingu FIFA, więc dziewczyny, chłopaki, kuracjusze i wszelka inna nacja - łączcie się! Dzisiaj tj. 14.08.2013 r., w Lidlu około godziny 10:00 spotkałem anioła, brunetka (związane dłuższe włosy), około 165 cm, szczupła, ubrana w dżinsowe spodnie, białe buty. Była z koleżanką, po zakupach ruszyły w stronę rynku i tam znikła mi z radaru. Nie na co dzień spotyka się anioła na własne oczy, za każdą informacje będę wdzięczny".
źródło: Instytut Monitorowania Mediów
- - - - -
O badaniu:
Analizie poddano ponad 51 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Biedronka, Stokrotka, Intermarche, Żabka, POLOmarket, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 lipca a 30 września 2013 roku.
O admonit:
admonit to stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych. admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.