Branża FMCG wyzwaniem dla logistyków

Obecnie sektor FMCG stawia firmom logistycznym wyzwania daleko wykraczające poza warunki cenowe. Bycie postrzeganym jako "ten najtańszy" nie jest już najważniejsze. Coraz większą rolę przy wyborze kontrahenta logistycznego zaczynają odgrywać inne czynniki.

Obecnie sektor FMCG stawia firmom logistycznym wyzwania daleko wykraczające poza warunki cenowe. Bycie postrzeganym jako "ten najtańszy" nie jest już najważniejsze. Coraz większą rolę przy wyborze kontrahenta logistycznego zaczynają odgrywać inne czynniki.

Chociaż pilnowanie kosztów nie straciło bynajmniej na znaczeniu, to firmy postrzegają ten proces w szerszym kontekście. W przypadku dostawców usług spedycyjnych dla sektora FMCG pierwszoplanowe stały się atrybuty takie jak terminowość dostaw, szybki przepływ informacji czy sterylne warunki przewozów i składowania, co jest szczególnie istotne w odniesieniu do żywności. Jeśli chodzi o logistykę magazynową, firmy z branży FMCG przywiązują obecnie największą wagę do optymalnych lokalizacji, które umożliwią im szybki transport towarów do odbiorców i punktów handlowych na terenie kraju i całej Europy. Dlatego zainteresowaniem cieszą się magazyny zlokalizowane przy strategicznych węzłach komunikacyjnych położonych w centralnych częściach kraju lub w pobliżu największych aglomeracji. Coraz większa grupa klientów zauważa również, że aspekty ekologiczne są równe tym ekonomicznym.

Reklama

Eko się opłaca

Dbałość o środowisko naturalne uszeregowana w wartościach obu firm, zleceniodawcy i podwykonawcy, może zwielokrotnić efekt. - Zdajemy sobie sprawę, że daleko nam do Greenpeace, niemniej jednak uważam, że nasza firma zrobiła pierwszy krok. Tym krokiem jest promowanie transportu intermodalnego w Polsce. A jak powiedział Konfucjusz, "podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku" - mówi Sebastian Malcharek, commercial manager H&S Group na Polskę, Czechy i Słowację.

Harm Goossens, prezes Unilever na Europę Środkowo-Wschodnią, również zwraca uwagę, że organizacja łańcucha dostaw uwzględniająca zasady zrównoważonego rozwoju niesie ze sobą wiele korzyści. - Idea zrównoważonego rozwoju jest nie tylko integralną częścią naszej strategii biznesowej, ale przede wszystkim motorem innowacyjności oraz konkurencyjności. Wierzymy, że takie podejście jest warunkiem niezbędnym do dalszego rozwoju firmy - akcentuje.

Firmy z branży produktów szybko zbywalnych coraz częściej zwracają uwagę na kwestie ekologii, które generują dodatkowe oszczędności operacyjne, potwierdza Bartosz Mierzwiak, senior vice president, market officer Prologis w Polsce. - Dlatego w magazynach decydują się na stosowanie zwiększonej izolacji cieplnej, energooszczędnego oświetlenia uruchamianego poprzez czujki ruchu oraz profesjonalnych rozwiązań dotyczących gospodarowania odpadami, czy też rozbudowanych systemów opomiarowania i zautomatyzowania budynku, umożliwiających inteligentne zarządzanie zużyciem mediów.

Optymalizacja łańcucha dostaw wymaga optymalizacji procesów. - Zgranie kluczowych stref załadunkowych z rozładunkowymi jest istotą atrakcyjnej ceny oraz krótkich czasów reakcji na wywołania transportowe. Ponadto warto zwrócić uwagę na rozwiązania na styku transportu i magazynowania, których doskonałym przykładem może być tak zwany magazyn rotujący - wskazuje Malcharek. Zaznacza też, że magazynowanie towarów w mobilnych jednostkach transportowych, gotowych do wysłania w każdej chwili, jest rozwiązaniem idealnym dla składowania krótkoterminowego produktów szybko psujących się.

Nowoczesne magazyny

Bez tradycyjnych magazynów jednak trudno się obejść. To, jak wygląda obiekt budowany dla firmy z branży FMCG, zależy przede wszystkim od rodzaju towarów, jakie mają być w nim przechowywane. Jeśli są to produkty, które nie muszą być składowane w specjalnych warunkach, np. w chłodniach, to zazwyczaj wykorzystywana jest standardowa, nowoczesna powierzchnia magazynowa klasy A. Niektóre firmy ze względu na specyfikę przetrzymywanych towarów potrzebują natomiast pomieszczeń o wzmocnionych ścianach czy dodatkowym zabezpieczeniu przeciwpożarowym, które są przystosowane do składowania określonego typu produktów. W niektórych magazynach musi się także znaleźć strefa produkcji re-packingowej, czyli przepakowywania produktów i połączenia ich z materiałami promocyjnymi. Mierzwiak wskazuje na jeden z budynków na terenie Prologis Park Wrocław V, który został właśnie ukończony zgodnie z wytycznymi firmy Tradis, należącej do Grupy Eurocash. - Magazyn został podzielony na trzy strefy o różnej temperaturze. W części, w której będzie zlokalizowana mroźnia, podłogi, ściany i izolacja dachu zostały specjalnie uszczelnione. Wysokość w świetle została zwiększona do 10,70 m, a obszar funkcjonalny połączony ze strefą biurową i socjalną. Na terenie obiektu znajduje się specjalny pokój do ładowania akumulatorów, sam budynek został zaś dodatkowo zabezpieczony, wyposażony w urządzenia monitorujące i ochronę. Zwiększona została także liczba miejsc parkingowych i ramp - relacjonuje Bartosz Mierzwiak.

Innym przykładem magazynu realizowanego dla branży FMCG jest budynek znajdujący się również na terenie Prologis Park Wrocław V, który jest przygotowywany dla firmy Eko Holding. Obiekt o łącznej powierzchni 38 000 mkw. dostosowywany jest do wytycznych klienta. Celem budynku jest konsolidacja centrów logistycznych firmy w jedno centrum dystrybucji, w którym wszystkie dostawy będą realizowane terminowo. W magazynie znajdzie się 13 300 mkw. powierzchni chłodzonej i 1 200 mkw. mroźni. Zwiększona zostanie liczba miejsc parkingowych zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

Tylko z IT

W przypadku rynku FMCG poza standardowymi usługami składowania i dystrybucji, kluczowe jest zarządzanie towarem w magazynie w oparciu o datę przydatności do spożycia czy numer partii. Efektywne zapewnienie tego czynnika wymaga od operatora posiadania nowoczesnego systemu WMS, który skanuje etykiety GS1 na opakowaniach, uzupełniając i przetwarzając takie dane, jak np. numer towaru i partii, data ważności, liczba produktów na palecie. - Dzięki temu uzyskuje się stały dostęp do bieżących informacji o stanach magazynowych. Gdy towar opuści magazyn, również nie tracimy go z oczu. System WMS połączony jest bowiem z systemem TMS, dzięki czemu śledzimy przebieg dostawy towaru do klienta, eliminując tym samym większość możliwych błędów ludzkich oraz usprawniając procesy logistyczne - tłumaczy Anna Galas, kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w Rohlig Suus Logistics.

Jak wygląda to w praktyce? Jeśli klient z jakiegoś powodu, np. błędu przy produkcji, zgłosi potrzebę zablokowania konkretnej partii towaru, zrobimy to bez najmniejszego problemu. Kompatybilność systemów WMS i TMS umożliwia szybkie prześledzenie aktualnej lokalizacji danej partii towaru i szybkie wycofanie jej z rynku.

Posiadanie nowoczesnych systemów jest nieodzowne nie tylko przy zarządzaniu finalnymi produktami, ale również komponentami do produkcji produktów spożywczych. - W jednej z naszych lokalizacji zajmujemy się zarządzaniem towarem-komponentem, tj. cukrem do produkcji gumy do żucia. W tym przypadku mechanizmy takie jak np. zarządzanie w oparciu o numer towaru i partii czy datę przydatności wykorzystujemy po to, by terminowo i bezbłędnie dostarczać komponent na linie produkcyjne - podkreśla Galas.

Klucz do sukcesu

Wydaje się, że w temacie logistyki i magazynowania firmy FMCG powinny szukać oszczędności w kompleksowości usług. Dostawca usług logistycznych zapewniający pełny zakres świadczonych usług zapewnia sobie przewagę na starcie. - Dwa filary logistyki, czyli transport i magazynowanie, powinny być uzupełnione serwisem wspomagającym. Może to być przykładowo prowadzenie przez firmę logistyczną własnych wskaźników KPI, ich monitorowanie i raportowanie zleceniodawcy. Przewożąc towary spożywcze płynne, postanowiliśmy rozszerzyć działalność o własne myjnie spożywcze - ocenia Malcharek. Każda wartość dodana do już sprzedanej usługi zwiększa jej wartość, nie zwiększając uzgodnionej ceny.

Łukasz Rawa, Rynek Spożywczy

Więcej informacji w miesięczniku "Rynek Spożywczy"

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »