Czym w tym roku zaskoczy świat technologii?

Biznes napędzany jest przez konsumenta - stwierdzenie to, choć wydaje się truizmem, czasem wymaga przypomnienia. Co ważne, prawda ta dotyczy także branży IT. Wszystkie zmiany, które będziemy obserwować w nadchodzących latach w strategiach IT firm są bezpośrednim wynikiem zmieniających się potrzeb i zachowań konsumentów.

Era konsumenta... również w firmowym IT

A biznes chce być coraz bliżej swoich klientów w myśl zasady "zero distance". Odpowiedzią na te zmiany jest więc chmura, mobilność i big data - trendy, które będą dominować w IT w 2014 roku.

Wyobraźmy sobie, że za pośrednictwem dowolnego urządzenia mobilnego np. smartfona logujemy się na swoje indywidualne konto w serwisie internetowym firmy, dostarczającej nam energię. Serwis ten utrzymywany jest w modelu cloud tzw. chmurze obliczeniowej.

Każda nasza transakcja jest rejestrowana. Firma energetyczna doskonale wie, o której się zalogowaliśmy, ile czasu spędziliśmy w poszczególnych zakładkach oraz jakie płatności i w jakiej wysokości uregulowaliśmy.

Reklama

Dane te są gromadzone, zestawiane z innymi naszymi transakcjami i np. aktywnością w mediach społecznościowych, a następnie szczegółowo analizowane za pośrednictwem rozwiązań big data. Wszystko po to, aby przy każdym kolejnym logowaniu serwis był dla nas jeszcze bardziej użyteczny, a firma mogła zaoferować nam kolejne, dostosowane do naszych potrzeb usługi.

Ten prosty przykład można przełożyć na dowolne inne rozwiązania, z których korzystamy online - internetowe konta bankowe czy zakupy online.

Chcąc odpowiedzieć na potrzeby konsumentów i wymagania biznesu XXI wieku, firmy już stawiają na rozwiązania mobilne, cloudowe i big data. A z każdym kolejnym kwartałem trendy te będą się tylko nasilać.

Bliżej konsumenta

W branży IT widać rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania biznesowe, z których będzie mógł korzystać także odbiorca końcowy. Jak wynika z danych T-Systems, do 2020 r. ponad 60 proc. inwestycji IT w firmach na świecie będzie zorientowanych na konsumenta i usprawnienie sprzedaży.

Już w 2014 roku firmy energetyczne czy telekomunikacyjne będą stawiały na rozszerzenie istniejących aplikacji internetowych, aby były jak najbardziej użyteczne dla klienta końcowego. Architektura serwisów i dostępne funkcjonalności będą tak projektowane, aby każdy użytkownik mógł jak najszybciej znaleźć to, czego potrzebuje - otworzyć fakturę, zamówić dodatkową usługę czy też dokonać płatności.

Mobilność i chmura

Zarówno konsumenci, jak i pracownicy firm powszechnie korzystają z urządzeń mobilnych

m.in. smartfonów, tabletów czy notebooków. Za pomocą urządzeń mobilnych logują się też do programów czy aplikacji. Zarówno tych, które wykorzystują prywatnie, jak i w życiu zawodowym.

Aby aplikacje te były jak najbardziej użyteczne i sprawnie funkcjonowały niezależnie od miejsca

czy czasu, kiedy się do nich logujemy, utrzymywane są one w chmurze obliczeniowej. Dlatego firmy, chcąc uelastycznić swój biznes i zoptymalizować koszty, coraz chętniej inwestować będą w chmurę. Jak wynika z danych T-Systems, nie dalej, jak za dwa lata 70 proc. inwestycji IT w firmach na świecie będzie dotyczyło modelu cloud. W tym czasie wartość usług świadczonych w modelu cloud wzrośnie o 34 proc. do 114 miliardów euro. Ponadto, w dużych korporacjach działy IT będą pełnić rolę brokera usług w chmurze, dla nich więc T-Systems będzie budować środowiska chmury hybrydowej, łączące infrastrukturę w przedsiębiorstwie z infrastrukturą zewnętrzną.

Big Data

Ilość danych oraz ich zmienność w czasie rosną w tempie błyskawicznym. W perspektywie maksymalnie dwóch lat ilość cyfrowych informacji na świecie ma przekroczyć 9 zettabajtów

(9 tryliardów bajtów)! To równowartość ok. 12 bilionów płyt CD. Wyzwaniem jest nie tylko ilość, ale też różnorodność danych - są to informacje ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane, pochodzące np. z mediów społecznościowych, symulacji czy sensorów.

Selekcja informacji, ich poprawna analiza oraz interpretacja są niezbędne, aby efektywnie zarządzać firmą, ale też rozumieć potrzeby konsumentów i dostarczać produkty skrojone do ich potrzeb. Firma chce wiedzieć, jakich usług i produktów potrzebują klienci. W tym obszarze nieocenione są rozwiązania Big Data, na które firmy będą przeznaczać coraz większe środki.

Piotr Mechliński, Business Development Director, T-Systems Polska

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: nowe technologie | chmura | smartfony | świat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »