"Iskierki" dla Aeroklubu Polskiego
Dwa samoloty szkolno-treningowe M26 "Iskierka" jeszcze w tym roku zakupi Aeroklub Polski w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. Porozumienie podpisane dzisiaj w Warszawie przewiduje możliwość dalszych dostaw "Iskierek" z Mielca dla Aeroklubu, jeśli wyniki eksploatacji dwóch pierwszych zakupionych maszyn potwierdzą ich walory techniczne i użytkowe.
"W naszej ocenie "Iskierka" spełnia wymagania niezbędne dla realizacji bieżących zadań szkoleniowych w Aeroklubie. Fakt, że polscy piloci będą szkolili się na polskich samolotach to dobry znak dla naszego lotnictwa sportowego i - mam nadzieję - także dla rodzimego przemysłu lotniczego" - powiedział Jan Tadeusz Karpiński, prezes Aeroklubu Polskiego.
"Wprowadzenie tej maszyny do eksploatacji w Aeroklubie od samego początku było priorytetowym celem programu rozwoju samolotu M26 "Iskierka". Jest on przeznaczony nie tylko do szkolenia cywilnego. Znakomicie może być też wykorzystany w szkoleniu początkowym dla potrzeb wojskowych, np. w Aeroklubie "Orląt" w Dęblinie. Dla producenta ważne jest także to, że użytkowanie "Iskierek" w kraju stanowi najlepszą rekomendację przy prezentowaniu tego samolotu na rynkach zewnętrznych" - stwierdził Andrzej Szortyka, prezes Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu..
M26 "Iskierka" to lekki dwumiejscowy samolot do ekonomicznego zaawansowanego szkolenia personelu latającego w powietrzu, zarówno w lotach z widocznością ziemi, jak i w lotach bez widoczności - wg wskazań przyrządów radionawigacyjnych. Piloci sportowi mogą na nim wykonywać pełny zakres figur akrobacyjnych.
Samolot może być też wykorzystywany do zadań specjalnych w lotnictwie wojskowym i morskim. Jego zasięg wynoszący ok. 1500 km oraz długotrwały czas lotu przekraczający 6 godzin pozwalają używać "Iskierki" do misji patrolowych.
M26 "Iskierka" posiada certyfikat typu Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego RP oraz certyfikaty wydane przez cywilne władze lotnicze USA (FAA) i Australii (CASA).