Jest strategia zarządzania długiem
Dług publiczny w relacji do PKB w 2011 r. wyniesie 53,8 proc., w 2012 r. 51,7 proc., zaś w 2013 r. 49,4 proc., natomiast w 2014 r. 47,6 proc., a w 2015 r. 47,2 proc. - wynika ze Strategii Zarządzania Długiem Publicznym.
Podstawowym rynkiem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy, choć duża będzie rola środków pozyskiwanych na rynkach międzynarodowych - wynika ze Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015.
MF zastrzega, że istnieje możliwość elastycznego kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty oraz typu instrumentów.
"Podejście do realizacji celu minimalizacji kosztów obsługi długu nie uległo zmianie w stosunku do Strategii z poprzedniego roku. Oznacza to możliwość elastycznego kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty oraz typu instrumentów.
Wybór struktury finansowania powinien być rezultatem oceny sytuacji rynkowej (poziomu popytu, stóp procentowych i kształtu krzywej dochodowości na poszczególnych rynkach oraz oczekiwanych poziomów kursów walutowych) i wynikać z porównania kosztów pozyskiwania środków w długim horyzoncie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z przyjętych za akceptowalne poziomów ryzyka" - napisano w dokumencie.
MF zaznacza, że doświadczenia zarządzania długiem wskazują na znaczenie elastyczności i dywersyfikacji źródeł finansowania potrzeb pożyczkowych.
"W sytuacjach zawirowań na rynkach finansowych wskazane jest wykorzystanie instrumentów adekwatnych do sytuacji rynkowej. Możliwość wyboru rynku i waluty pozwala jednocześnie na odpowiedni rozkład zaciągania zobowiązań w czasie i gromadzenie rezerw w sytuacji okresowych zawirowań rynkowych, a w konsekwencji na obniżenie ogólnego kosztu pozyskiwania kapitału" - napisano.
"Podstawowym rynkiem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy. Oferta instrumentów na rynku krajowym będzie kształtowana tak, aby podaże w poszczególnych segmentach krzywej dochodowości nie powodowały nadmiernego wzrostu rentowności. W związku z zakładanym wysokim poziomem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w latach 2012-15, wciąż duża będzie rola środków pozyskiwanych na rynkach międzynarodowych w ich finansowaniu" - dodano w strategii.
Jednym z najważniejszych zadań służących realizacji celu Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015 będzie zwiększanie płynności rynku SPW - podało MF w dokumencie strategii.
"Zwiększanie płynności rynku SPW oraz poszczególnych emisji przyczynia się do eliminacji premii, jakiej inwestorzy oczekują w przypadku SPW o niedostatecznej płynności, a więc wysokim koszcie wyjścia z inwestycji, jak również do zwiększenia popytu ze strony inwestorów zainteresowanych posiadaniem jedynie płynnych emisji. Oba czynniki wpływają na obniżenie rentowności SPW i, co za tym idzie, minimalizację kosztów obsługi długu SP" - napisano w dokumencie.
- kontynuacja emisji dużych serii obligacji (benchmarków) na rynku krajowym, zapewniających im płynność na rynku wtórnym. Planuje się utrzymanie realizowanej od 2003 r. polityki emisji średnio- i długoterminowych obligacji o stałym oprocentowaniu, tak aby wartość pojedynczej emisji osiągnęła równowartość co najmniej 5 mld EUR. Wartość 5 mld EUR przyjęto jako referencyjną na obecnym etapie rozwoju krajowego rynku SPW, zapewniającą wystarczającą płynność dużym inwestorom instytucjonalnym i nie stwarzającą nadmiernego ryzyka refinansowania przy wykupie. W horyzoncie Strategii możliwe będzie zwiększenie jednostkowej wartości obligacji benchmarkowych powyżej 30 mld zł. W połowie 2011 r. zadłużenie w 11 seriach obligacji (w tym 10 o oprocentowaniu stałym) przekraczało równowartość 5 mld EUR.
- emisja dużych i płynnych obligacji na rynku euro, służących budowaniu polskiej krzywej rentowności. W połowie 2011 r. 4 serie obligacji miały wartość 3 mld EUR lub więcej, z czego jedna przekraczała 5 mld EUR.
- dostosowanie polityki emisyjnej, w tym przetargów sprzedaży, zamiany i odkupu, do warunków rynkowych, w tym popytu w poszczególnych segmentach rynku SPW.
- W latach 2012-2015 średnia zapadalność rynkowego długu krajowego SP będzie się utrzymywała w przedziale ok. 4,1-5,0 roku wobec ok. 4,3 na koniec 2011 r., a całego długu SP będzie się mieścić w przedziale ok. 5,3-5,9 roku - wynika ze Strategii Zarządzania Długiem Sektora Finansów Publicznych.
"Przewiduje się, że w horyzoncie Strategii w zależności od przyjętej strategii finansowania, ryzyko refinansowania utrzymywać się będzie na poziomie zbliżonym do występującego na koniec 2010 r. lub też ulegnie większemu ograniczeniu, średnia zapadalność rynkowego długu krajowego SP będzie się utrzymywała w przedziale ok. 4,1-5,0 roku wobec ok. 4,3 na koniec 2011 r., a całego długu SP będzie się mieścić w przedziale ok. 5,3-5,9 roku" - napisano w dokumencie.
"Ryzyko stopy procentowej pozostawać będzie w założonym w Strategii przedziale, w zależności od przyjętej struktury finansowania duration rynkowego długu krajowego będzie się utrzymywało w przedziale ok. 2,8-3,2 roku wobec ok. 2,9 w grudniu 2011 r., a długu ogółem w przedziale ok. 3,5 - 3,8 roku" - dodano.
"Średni udział długu zagranicznego wyniesie ok. 30 proc., przy czym możliwe są odchylenia od scenariusza bazowego w przyjętym w Strategii przedziale 20-30 proc., związane z elastycznym podejściem do finansowania zagranicznego i wahaniami kursu złotego" - napisano w Strategii.
"W 2011 r. przewidywany jest wzrost relacji długu do PKB z 52,8 proc. na koniec 2010 r. do 53,8 proc., czego przyczyną jest znaczące osłabienie złotego w reakcji na kryzys zadłużeniowy w strefie euro. Przy przyjętych założeniach w latach 2012-15 relacja długu do PKB będzie się zmniejszać i obniży się poniżej progu 50 proc. w 2013 r. Zmniejszać się również będzie relacja długu sektora general government do PKB, która w horyzoncie Strategii osiągnie poziom 50,1 proc.
Przy przyjętych założeniach w horyzoncie Strategii nie wystąpi zagrożenie przekroczenia przez tę relację progu 60 proc. przewidzianego w Traktacie z Maastricht" - napisano w dokumencie.
"W horyzoncie Strategii przewiduje się wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,5 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012 r., a następnie jej sukcesywne obniżenie do 2,2 proc. w 2015 r." - dodano.
Z dokumentu wynika, że w horyzoncie strategii przewiduje się wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,5 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012, a następnie jej sukcesywne obniżenie do 2,2 proc. w 2015 r.
Państwowy dług publiczny w relacji do PKB w 2011 r. wyniesie 53,8 proc., w 2012 r. 51,7 proc., w 2013 r. 49,4 proc., w 2014 r. 47,6 proc., a w 2015 r. 47,2 proc. - wynika ze Strategii Zarządzania Długiem Publicznym.
W dokumentu wynika, że w horyzoncie strategii przewiduje się wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,5 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012, a następnie jej sukcesywne obniżenie do 2,2 proc. w 2015 r.
2011 2012 2013 2014 2015 1. DŁUG SKARBU PAŃSTWA w mld zł 767,9 784,6 796,9 819,5 865,7 -krajowy 529,8 555,2 567,8 584,5 617,6 -zagraniczny 238,1 229,5 228,2 231,0 244,1 w relacji do PKB 50,6% 48,5% 46,3% 44,8% 44,4% . 2. PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY w mld zł 817,0 836,8 850,3 872,0 919,1 w relacji do PKB 53,8% 51,7% 49,4% 47,6% 47,2% . 3. DŁUG SEKTORA GENERAL GOV. w mld zł 865,1 893,3 908,3 930,4 976,8 w relacji do PKB 57,0% 55,2% 52,8% 50,8% 50,1% . 4. WYDATKI Z TYTUŁU OBSŁUGI DŁUGU SKARBU PAŃSTWA (kasowo) w mld zł 38,4 42,9 42,6 42,3 42,0 w relacji do PKB, w tym 2,5% 2,7% 2,5% 2,3% 2,2% -długu krajowego 2,0% 2,0% 1,9% 1,8% 1,6% -długu zagranicznego 0,6% 0,6% 0,6% 0,5% 0,5%
2012 2013 2014 2015 . Realny wzrost PKB (proc.) 4,0 3,7 3,9 4,0 PKB w cenach bieżących (mld zł) 1619,1 1719,9 1830,1 1949,1 Potrzeby pozyczkowe budżetu państwa 47,3 25,5 33,4 43,6 (mld zł) Średnioroczny wzrost cen (CPI) (proc.) 2,8 2,5 2,5 2,5 USD/PLN (średnio w okresie) 2,92 2,77 2,63 2,55 EUR/PLN (średnio w okresie) 4,00 3,80 3,60 3,50
Wpływ zmniejszenia składki do OFE oraz stopniowego zwiększania limitu inwestycji w akcje powinien być w przybliżeniu neutralny dla rynku długu - wynika ze Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015.
"Oczekuje się, że rola OFE jako nabywcy SPW będzie w kolejnych latach stopniowo malała w związku ze zmniejszeniem od 1 maja 2011 r. składki do OFE z obecnych 7,3 proc. początkowo do 2,3 proc. a docelowo - od 2017 r. - do 3,5 proc. podstawy składki emerytalnej, jak również stopniowym zwiększaniem limitu inwestycji w akcje.
Wpływ tej zmiany na rynek długu powinien być w przybliżeniu neutralny, ponieważ spadkowi popytu ze strony OFE towarzyszyć będzie spadek podaży nowego długu związany ze zmniejszeniem przekazywanej z budżetu państwa do ZUS kwoty refundacji składki do OFE" - napisano w dokumencie.