Kontenerowiec zawalił most w Baltimore. Skutki katastrofy odczuje cały świat

Nie tylko problemy z transportem wzdłuż wschodniego wybrzeża USA, ale też zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, a nawet wzrost opłat za przewozy drogowe i kolejowe - to konsekwencje zawalenia się mostu w porcie w Baltimore, których obawiają się politycy i ekonomiści. Wiadomo już, że odczują je również mieszkańcy Europy. Port został zamknięty do odwołania.

Do katastrofy doszło we wtorek rano, kiedy kontenerowiec Dali uderzył w filar mostu Francisa Scotta Key. Konstrukcja runęła do wody. Sześciu członków ekipy remontowej, którzy w momencie katastrofy naprawiali na moście jezdnię, uznano za zaginionych. Kontenerowiec jest obsługiwany przez Synergy Group z siedzibą w Singapurze, ale do przewozu ładunków został wyczarterowany przez Maersk - duńskiego giganta żeglugowego. Singapur potwierdził, że statek był w dobrym stanie technicznym. 

Joe Biden składa obietnicę

Most Francisa Scotta Key zainaugurowano w marcu 1977 roku. Był to najdłuższy czteropasmowy most w Baltimore. Według szacunków, rocznie przejeżdżało przez niego około 11,5 miliona pojazdów. Powstał przy wejściu do portu - dziewiątego w Stanach Zjednoczonych pod względem międzynarodowych przewozów towarowych. "W 2023 r. przeładowano tam rekordowe 52,3 mln ton o wartości 80,8 mld dolarów” - informuje stacja telewizyjna CNN. 

Reklama

Obietnicę szybkiej odbudowy mostu złożył prezydent Joe Biden. Zapewnił, że jego administracja "poruszy niebo i ziemię" aby szybko odbudować port i most. Ostrzegł jednak, że zajmie to trochę czasu. Podania przybliżonej daty  oczyszczenia kanału i ponownego otwarcia portu odmówił Pete Buttigieg, sekretarz transportu USA. Oświadczył jedynie, iż "nie ma wątpliwości, że będzie to miało poważny i długotrwały wpływ na łańcuchy dostaw".

Samochody, cukier, gips i gaz

Ich przerwania obawiają się m.in. producenci samochodów. Baltimore zajmuje pierwsze miejsce wśród amerykańskich portów pod względem transportu samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. "W 2023 r. obsłużył rekordową liczbę 850 tys. pojazdów" - informuje CNN. Były to głównie marki amerykańskie i europejskie, m.in. General Motors, Jaguar Land Rover, Nissan, Fiat i Audi. Volkswagen, który w zeszłym roku wysłał przez Baltimore do amerykańskich dealerów około 100 tys. pojazdów  w wydanym oświadczeniu ostrzegł, że "mogą wystąpić opóźnienia w transporcie ciężarówek, ponieważ ruch w tym obszarze zostanie przekierowany". 

Zakłócony może też zostać łańcuch dostaw skroplonego gazu ziemnego (LNG), który był wysyłany przez zamknięty port. Eksperci wskazują, że problemy z dostawami gazu będą odczuwalne w Europie. "Co miesiąc Baltimore opuszcza około pół miliona ton LNG, więc konsekwencje tego, co się stało, są znaczące i będą narastać, zanim będziemy w stanie przywrócić Baltimore do działania" - donosi BBC. 

Baltimore to najgłębszy port w zatoce Chesapeake. Dlatego właśnie tam trafiały z całego świata ładunki cukru i gipsu. Tam też ładowane były statki przewożące węgiel. O możliwych zakłóceniach w eksporcie tego surowca ostrzegły swoich klientów przedsiębiorstwa kolejowe i węglowe. 

Zatory w portach, droższy transport

Eksperci ostrzegają, że przekierowanie ładunków płynących do Baltimore spowoduje wzrost cen transportu drogowego i kolejowego i doprowadzi do zatorów w alternatywnych portach. "Jeśli rzeczywiście powstaną zatory i statki będą czekać, może to spowodować opóźnienia dla importerów korzystających z tych portów. Zagęszczenie ruchu może również wywrzeć presję na podwyżkę stawek za fracht w Azji i wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych oraz za transatlantyckie przewozy towarowe" - informuje CNN.

Według danych stanu Maryland, terminal generuje co roku średnio 3,3 mld dolarów dochodu i płaci 400 mln dolarów podatków. Korzysta z niego 50 przedsiębiorstw żeglugowych. W porcie zatrudnionych jest bezpośrednio ponad 15 tys. osób, a ponad 139 tys. to pracownicy firm zewnętrznych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: most | katastrofy | kontenerowiec | łańcuchy dostaw
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »