Sprzedaż płyt kompaktowych nie spadnie

Według wstępnych danych Związku Producentów Audio Video Polacy wydali w ubiegłym roku na płyty 353,5 mln zł, czyli o 7,5 proc. więcej niż rok temu.

Na początku listopada 2008 r. w polskiej wersji internetowego serwisu MySpace pojawił się nowy profil jednej z polskich piosenkarek jazzowych. Artystka skończyła właśnie pracę nad nową płytą, której premierę zaplanowano na 6 grudnia 2008 r. W ciągu dwóch tygodni przed ukazaniem się krążka w sklepach na profilu artystki można było za darmo odsłuchać wszystkie piosenki. Serwis został natomiast wyłącznym patronem płyty. Taka była decyzja artystki. Biorąc pod uwagę zasady działania branży muzycznej - niespotykana i ryzykowna.

Zazwyczaj do artysty, który właśnie nagrał płytę, ustawia się bowiem kolejka przedstawicieli mediów z propozycją patronatu. Korzyści mają obie strony. Artysta - promocję, media - samego artystę, którego pokazują w wywiadach. Na pierwszy rzut oka wydawało się więc, że tylko ktoś zupełnie niedoświadczony mógłby zrezygnować z takiej promocji, zastępując ją tylko obecnością w internecie. Ale wspomniana piosenkarka do niedoświadczonych nie należy. Jej kariera zaczęła się 29 lat temu, w ciągu których wydała 13 płyt. Znana jest m.in. z takich utworów, jak Pogoda ducha czy Mam ochotę na chwileczkę zapomnienia. Ostatnią płytę, zatytułowaną Kofta, wydała dla uczczenia 20. rocznicy śmierci poety Jonasza Kofty. Osoba, która postawiła na MySpace, nazywa się Hanna Banaszak.

Reklama

Nie może żałować tego kroku. Od 4 listopada do dziś jej profil odwiedziło ponad 14 tys. osób. Żeby uzyskać w Polsce status złotej płyty, sprzedać trzeba co najmniej 15 tys. krążków. Kofta pojawiła się na półkach 6 grudnia. Status złotej płyty zdobyła już pierwszego dnia. Dotychczas sprzedało się już co najmniej 20 tys. egzemplarzy, a wytwórnia, która wydała płytę - Fonografika - właśnie zamówiła kolejną partię.

- Hania bardzo starannie dobiera partnerów i media do promocji. Od początku była bardzo otwarta na propozycję MySpace. Taka forma promocji była na pewno dla słuchaczy ciekawostką, a Hani pozwoliła w łatwy sposób dotrzeć do większej grupy osób, przede wszystkich do młodszych słuchaczy - mówi GP Marta Gruszka, szefowa promocji Fonografiki.

Promocja pomaga, rynek rośnie

Promocja z wykorzystaniem sieci to coraz bardziej popularny sposób promocji polskich muzyków. A także jeden z wielu czynników, dzięki którym sprzedaż płyt w Polsce wciąż rośnie. Według wstępnych danych Związku Producentów Audio Video Polacy wydali w ubiegłym roku na płyty 353,5 mln zł, czyli o 7,5 proc. więcej niż rok temu. To nieco słabsza dynamika, niż w roku 2007, kiedy jego wartość w stosunku do roku 2006 zwiększyła się aż o 23 proc., ale na tle innych krajów wciąż imponująca.

Z jakich powodów wynika wzrost polskiego rynku CD ? W jaki sposób artyści wykorzystują promocyjnie sieć ? Czy w Polsce brakuje dobrej dystrybucji cyfrowej muzyki ?

Michał Fura - Więcej: Gazeta Prawna 9.03.2009 (47) - forsal.pl - str.A8

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Audio | sprzedaż płyt | video
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »