Tanie leki idą jak woda

Polacy odkryli tańsze leki z importu równoległego - oryginalnych, ale w innych opakowaniach. Można na nich zaoszczędzić nawet do 30 proc. ceny z opakowania.

W 2010 roku wartość sprzedaży leków z importu równoległego (mierzona w złotych na poziomie cen producenta) wzrosła o 87 mln zł do prawie 206 mln zł, czyli była o 73 proc. wyższa niż w 2009 roku. Zdaniem analityków IMS Health, monitorujących rynek leków, w samym IV kwartale 2010 roku wartość sprzedaży leków pochodzących z importu równoległego wzrosła w porównaniu do IV kwartału 2009 roku o około 34 proc. i wyniosła 49,5 mln zł. W porównaniu do III kwartału 2010 roku wartość importu równoległego w IV kwartale 2010 roku spadła o około 8 proc.

W ostatnim kwartale ub.r. wartość leków z importu równoległego osiągnęła blisko 1 proc. udziału w rynku. "W czwartym kwartale import równoległy osiągnął tylko nieznacznie gorszy wynik niż w trzech poprzednich. W ciągu roku sprzedaż miesięczna produktów z importu równoległego wahała się od 15 do 21 mln złotych, a jego udział w rynku wynosił około 1 proc. W efekcie po raz pierwszy udział leków z importu równoległego przekroczył 1 proc. w skali roku" - powiedział cytowany w komunikacie Marcin Gawroński, ekspert IMS Health.

Reklama

Na czym to polega?

Import równoległy polega na zakupie oryginalnych leków wyłącznie w uprawnionych hurtowniach farmaceutycznych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Liechtenstein, Norwegia) i sprzedaży tych leków w Polsce. Terapeutycznie i jakościowo lek ten nie różni się od zarejestrowanego w Polsce odpowiednika.

Dynamiczny wzrost

Ilościowo sprzedaż produktów z importu równoległego w IV kwartale 2010 wzrosła rdr o 24 proc. do prawie 2,3 mln opakowań (0,6 proc. całkowitej sprzedaży ilościowej hurtowni do aptek). Według danych IMS Health w IV kwartale 2010 roku czterech największych importerów równoległych (Blau Farma, Delfarma, Forfarm, InPharm) odpowiadało za niemal 90 proc. wartości rynku importu równoległego.

Wcześniej IMS Health podawał, że wartość sprzedaży hurtowni farmaceutycznych do aptek wzrosła w całym 2010 roku o 3,9 proc. do 22,3 mld zł.

IMS Health jest firmą specjalizującą się w dostarczaniu informacji i rozwiązań zarządczych dla przemysłu farmaceutycznego, a także firm i organizacji działających w szeroko rozumianym sektorze ochrony zdrowia.

Wartość sprzedaży hurtowni farmaceutycznych do aptek wzrosła w grudniu 2010 roku w ujęciu rocznym o ok. 6,0 proc. do ponad 1,7 mld zł (mierzona w zł na poziomie cen hurtowych netto), a w ujęciu miesięcznym spadła o prawie 11 proc. - poinformował w komunikacie prasowym IMS Health, firma badająca rynek farmaceutyczny. W całym 2010 roku wzrost rynku wyniósł 3,9 proc.

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: apteki | leki | opakowania | Tańsze leki | farmaceutyki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »