Wydatki na telewizyjną kampanię wyborczą

Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że od początku marca br. na telewizyjną kampanię wyborczą PiS przeznaczył ok. 12,8 mln złotych. Tuż za partią braci Kaczyńskich - pod względem wydatków na reklamę - uplasowała się PO. Partia Donalda Tuska wydała 6,16 mln złotych. W sumie, na tegoroczną kampanię telewizyjną komitety wyborcze wydały od marca ponad 33,5 mln złotych (wg danych cennikowych stacji.

Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że od początku marca br. na telewizyjną kampanię wyborczą PiS przeznaczył ok. 12,8 mln złotych. Tuż za partią braci Kaczyńskich - pod względem wydatków na reklamę - uplasowała się PO. Partia Donalda Tuska wydała 6,16 mln złotych. W sumie, na tegoroczną kampanię telewizyjną komitety wyborcze wydały od marca ponad 33,5 mln złotych (wg danych cennikowych stacji.

Najintensywniej swoją kampanię prowadził komitet Prawa i Sprawiedliwości oraz Lecha Kaczyńskiego. Za 12,8 mln złotych (38,1 proc. ogółu wydatków na tegoroczną kampanię) wykupił 9 godz. 13 minut czasu antenowego. Spoty PiS przynajmniej raz zobaczyło 93,4 proc. dorosłych Polaków, z kolei przynajmniej trzykrotny kontakt ze spotem tego komitetu miało 87,5 proc. Polaków uprawnionych do głosowania.

Drugie miejsce w tym rankingu zajęła Platforma Obywatelska z 6,16 mln złotych (18,3 proc. ogółu wydatków) zainwestowanymi w 6 godz. 12 minut spotów. Dotarły one do 90,1 proc. dorosłych mieszkańców Polski, zasięg efektywny natomiast (co najmniej trzykrotny kontakt ze spotem) wyniósł 78,5 proc.

Reklama

Pozostałe komitety wyemitowały łącznie 1567 spotów o wartości 14,6 mln złotych. Choć zasięg ich kampanii był mniejszy, niż ma to miejsce w przypadku PiS i PO, średni koszt dotarcia do jednego procenta grupy celowej (CPP dla grupy Wszyscy 18+) nie przekroczył 4 tys. zł., podczas gdy CPP dl a PiS wyniósł 5,4 tys. a dla PO - 4,6 tys.

Największą część budżetów reklamowych w telewizji komitety wyborcze zaczęły wydawać we wrześniu, przede wszystkim w ciągu dwóch tygodni przed wyborami. Pomiędzy 12 a 25 września na reklamę wydano 37,8 proc. z ponad 33,5 mln złotych. Za te pieniądze kupiono 1617 spotów (ponad 51,3 proc. wszystkich), z czego najwięcej promowało PiS (480 spotów), PO (339) oraz PSL (168).

Spośród stacji, w których emitowano płatne spoty wyborcze najwięcej zarobiła TVP1 (14,6 mln zł), Polsat (7,1 mln zł), TVN (6,1 mln zł) oraz TVP2 (ponad 5 mln zł). Pozostałe stacje (TVP3, TVP3 Warszawa, TVP3 Wrocław, TVN Siedem, TV4, TVN24, TVP Polonia) zarobiły 741 tys. zł.

Emisja 863 bezpłatnych ogłoszeń wyborczych (w TVP1, TVP2, TVP Polonia i TVP3) trwała w sumie 31 godz. 7 minut. Najintensywniej z tej formy prezentowania swoich programów korzystały komitety SLD (78 ogłoszeń), PiS i PO (po 69 ogłoszeń) oraz PSL i SdPL (po 66 ogłoszeń).

Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3291 osób powyżej 4 roku życia.

Brief.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »