Za przejazd autostradą A2 zapłacimy 200 zł?
Dziś za przejechanie ok. 150 km fragmentem autostrady A2 z Konina do Nowego Tomyśla zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską trzeba zapłacić 33 zł.
Podróż z Katowic do Krakowa 60-km odcinkiem trasy A4 pod zarządem Stalexportu kosztuje właściciela samochodu osobowego 13 zł, a przejazd zaledwie 25 km fragmentem autostrady A1 na Pomorzu zarządzanym przez spółkę Gdańsk Transport Company - 3,5 zł. To za każdy kilometr odpowiednio: 22 gr, 20 gr i 14 gr. Mimo że kierowcy już zgrzytają zębami na obecne stawki, w ciągu kilku lat czeka ich seria podwyżek na istniejących fragmentach autostrad, a także tych, których budowa dopiero się zaczyna.
Na razie minister infrastruktury Cezary Grabarczyk upiera się, że stawka za przejechanie kilometra autostrady budowanej w systemie koncesyjnym w najbliższych latach nie będzie wyższa niż 20 gr oraz 10 gr za kilometr autostrady budowanej przez państwo.
Eksperci uważają jednak, że to chlubne, ale bardzo mało realne założenie. Nawet dwukrotnego wzrostu opłat za przejazd autostradami nie wyklucza Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.
W 2011 roku ma zostać oddanych do użytku zostanie niemal 500 km nowych autostrad. Jeżeli sprawdzi się czarny scenariusz, to opłata za przejechanie kilometra autostrady budowanej w systemie koncesyjnym wyniesie nawet 40 gr, a w przypadku autostrad ułożonych przez państwo 20 gr. Podwyżki oznaczałyby, że po wybudowaniu całości trasy A2 i A1 kierowca samochodu osobowego zapłaci za te trasy odpowiednio 198,2 zł oraz 169 zł. Podróż A4 spod granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą może kosztować 146 zł.
Jakich kolejnych odcinków A1 i A2 dotyczą trwające obecnie finałowe negocjacje w sprawie budowy w systemie koncesyjnym ? Jakie stawki będą obowiązywać na nowych i starych odcinkach autostrad wybudowanych przez Państwo? Co może być sposobem na obniżenie kosztów budowy autostrad ?
Maciej Szczepaniuk
Więcej: Gazeta Prawna 15.10.2008 (202) -forsal.pl - str.A2-A3