Kary dla Centertela i Polkomtela
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożyła na PTK Centertel 0,9 mln zł kary, a na Polkomtel 0,45 mln zł kary za naruszenie obowiązków informacyjnych wobec klientów - poinformował Jacek Strzałkowski, rzecznik UKE.
- Rok temu rozpoczęliśmy badania umów i regulaminów operatorów pod względem zgodności z prawem telekomunikacyjnym. W pierwszej połowie roku operatorzy dostali wytyczne dotyczące nieprawidłowości w tym zakresie i mieli czas, aby je poprawić. Polkomtel i Centertel podjęli pewne działania, ale nie były one wystarczające - powiedział Strzałkowski.
- Prawo telekomunikacyjne przewiduje w przypadku takich nieprawidłowości nałożenie przez Prezesa UKE kary pieniężnej do 3 proc. rocznych przychodów. Tutaj w obu przypadkach kara jest raczej symboliczna, ma pokazać, że operator nie dostosował umowy czy regulaminu do wytycznych UKE - dodał.
Rzecznik UKE poinformował, że w przypadku Polkomtela w umowach zabrakło informacji o zakresie świadczonych usług, w tym danych o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych, czasu trwania umowy oraz warunków jej przedłużenia i rozwiązania.
Dodał, że przy ustalaniu wymiaru kary pieniężnej prezes UKE wzięła pod uwagę fakt, że Polkomtel podjął pewne działania odsyłając w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych do odpowiednich postanowień regulaminu. Według UKE podjęte przez Polkomtela działania nie stanowią jednak wykonania obowiązku ustawowego.
Polkomtel ma czas do 1 lutego 2008 roku na usunięcie nieprawidłowości, natomiast Centertel musi to zrobić do 29 lutego.
- W przypadku Centertela zastrzeżenia dotyczące umowy były podobnego typu. Oprócz tego spółka musi określić w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych tryb postępowania reklamacyjnego - powiedział Strzałkowski.